Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
EEM303 |
GÜÇ ELEKTRONİĞİ |
5 |
4 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi PERİ GÜNEŞ |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Dr.Öğr.Üyesi ERCAN AYKUT |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Güç elektroniği temllerini öğrencilere öğretmek. |
İçerik: |
Tanıtım Diyot ve SCR Güç Elemanlarının Çalışma Prensibi ve Özellikleri BJT ve
MOSFET Güç Elemanlarının Çalışma Prensibi ve Özellikleri Triyak, GTO, MCT ve
IGBT Güç Elemanlarının Çalışma Prensibi ve Özellikleri AC-DC Dönüştürücülerin
(Doğrultucuların) Çalışma Prensibi, Özellikleri ve Türleri Tek ve Çok Fazlı, Yarım
Dalga, Kontrolsüz AC-DC Dönüştürücülerin İncelenmesi Tek ve Çok Fazlı, Tam
Dalga, Kontrollü AC-DC Dönüştürücülerin İncelenmesi Vize AC-AC Dönüştürücülerin
(AC Kıyıcıların) Çalışma Prensibi, Özellikleri ve Türleri AC-AC Dönüştürücülerin AC
Şebekeye Etkisi ve AC-AC Dönüştürücülerin Tasarımı DC-DC Dönüştürücülerin
Çalışma Prensibi, Özellikleri ve Türleri Tek ve Çok Bölgeli Kıyıcı Türü DC-DC
Dönüştürücülerin İncelenmesi DC-AC Dönüştürücülerin (İnverterlerin) Çalışma
Prensibi, Özellikleri ve Türleri Üç Fazlı, Kare Dalga ve PWM DC-AC Dönüştürücülerin
İncelenmesi |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Güç elektroniğini tanımak |
Güç elektroniği devre uygulamalarını tanımak |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Güç Elektroniği’ne giriş |
- |
2 |
- |
Diyot ve SCR Güç Elemanlarının Çalışma Prensibi ve Özellikleri |
- |
3 |
- |
BJT ve MOSFET Güç Elemanlarının Çalışma Prensibi ve Özellikleri |
- |
4 |
- |
Triyak, GTO, MCT ve IGBT Güç Elemanlarının Çalışma Prensibi ve Özellikleri |
- |
5 |
- |
AC-DC Dönüştürücülerin (Doğrultucuların) Çalışma Prensibi, Özellikleri ve Türleri |
- |
6 |
- |
Tek ve Çok Fazlı, Yarım Dalga, Kontrolsüz AC-DC Dönüştürücülerin İncelenmesi |
- |
7 |
- |
Tek ve Çok Fazlı, Tam Dalga, Kontrollü AC-DC Dönüştürücülerin İncelenmesi |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
- |
AC-AC Dönüştürücülerin (AC Kıyıcıların) Çalışma Prensibi, Özellikleri ve Türleri |
- |
10 |
- |
AC-AC Dönüştürücülerin AC Şebekeye Etkisi ve AC-AC Dönüştürücülerin Tasarımı |
- |
11 |
- |
DC-DC Dönüştürücülerin Çalışma Prensibi, Özellikleri ve Türleri |
- |
12 |
- |
Tek ve Çok Bölgeli Kıyıcı Türü DC-DC Dönüştürücülerin İncelenmesi |
- |
13 |
- |
DC-AC Dönüştürücülerin (İnverterlerin) Çalışma Prensibi, Özellikleri ve Türleri |
- |
14 |
- |
Üç Fazlı, Kare Dalga ve PWM DC-AC Dönüştürücülerin İncelenmesi |
- |
15 |
- |
Harmonik analizi,modülasyon indeksi, frekans oranı, Analog ve ticari PWM üretimi |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Güç Elektroniği, Mohan,Undeland, Robbins, Çeviri: Nejat Tuncay,
Metin Gökaşan, Seta Boğosyan, Literatür Yayınları, 2012
Modern Power Electronics and Drivers, Bimal K. Bose, Prentice Hall PTR
Güç Elektroniği, Doç.Dr. Osman Gürdal, Nobel Yayın Dağıtım
Power Electronic Control of AC Motors, JMD Murphy&FG Turnbull 2010 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Explains the fundamental engineering concepts of electrical and electronics science and relates them to the groundwork of electrical and electronics science.
|
|
|
2 |
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uses theoretical and practical knowledge coming from electrical and electronics sciences, to find solutions to engineering problems.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Determines the components and the underlying process of a system and designs an appropriate model related to electrical and electronics under reasonable constraints.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Designs a model related to electrical and electronics with modern techniques.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Determines, detects and analyzes the areas of electrical and electronics engineering science applications and develops appropriate solutions.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Identifies, models and solveselectrical and electronics engineering problems by applying appropriate analytical methods.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Determines and uses the necessary electrical and electronics engineering technologies in an efficient way for engineering applications.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Possess the responsibility and ability to design and conduct experiments for engineering problems by collecting, analyzing and interpreting data.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Possess the ability to conduct effective individual study.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
Takes responsibility as a team work and contributes in an effective way.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Monitors the developments in the field of electrical and electronics engineering technologies by means of books, internet and related journals and possess the required knowledge for the management, control, development and security of information technologies.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Develops positive attitude towards lifelong learning.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Communicates effectively by oral and/or written form and uses at least one foreign language.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Possess sufficient consciousness about the issues of project management, practical applications and also environmental protection, worker's health and security.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Possess professional and ethical responsibility and willingness to share it.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Possess sufficient consciousness about the universality of electrical and electronics engineering solutions and applications and be well aware of the importance of innovation.
|
|
|
|
|
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
6 |
3 |
18 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
2 |
4 |
8 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
6 |
3 |
18 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
8 |
8 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
Kısa Sınav |
2 |
2 |
4 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
1 |
4 |
4 |
TOPLAM |
35 |
0 |
122 |
|
Genel Toplam |
122 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
4,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
5,0 |
|