TR EN

AEROSPACE MATERIALS DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
UCK210E AEROSPACE MATERIALS 4 3 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : İngilizce
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. OSMAN KOPMAZ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Mühendislik malzemelerinin tanımlanması, metal malzemelerin yapıları ve deformasyon özellikleri, demir esaslı malzemelerin özelliklerinin iyileştirilmesi amacıyla uygulanan işlemlere ait bilgilendirme.
İçerik: Bu ders kapsamında malzeme bilimine giriş, atom yapılarının sınıflandırılması, kristal yapılar ve kusurları, mühendislik malzemelerinin mekanik ve fiziksel özellikleri, katı hal difüzyonu, faz diyagramları ve katılaşma, manyetik ve manyetik olmayan alaşımlar, ısıl işlemler, malzemenin yapısının elektron bandına dayanan mekanik-elektriksel-termal-manyetik özellikleri, metalik korozyon ve önlenmesi, ek olarak metal alaşımları, süper alaşımlar, seramikler, kompozitler ve polimerler gibi havacılık-uzay malzemeleri tanıtılacaktır. Malzeme seçimi ve havacılık ve uzay malzemelerinin tasarımı hakkındaki önemli noktalar örnekleriyle birlikte çalışılacaktır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Öğrenciler temel malzeme bilgisi kazanırlar.
Öğrenciler uçak mühendislerinin iş hayatında ihtiyaç duyacağı temel mesleki terminoloji ve bilgiyi öğrenirler.
Öğrenciler, malzemelerin üretiminde ve kullanımında ihtiyaç duyulacak özellikleri ortaya koyabilecek beceriyi kazanırlar.
Öğrenciler malzeme seçimi ve malzeme bilimi bilgisini kullanarak malzeme tasarım bilgisi edinirler.
Öğrenciler malzemelerin özelliklerine göre kullanım yerlerini belirlerler.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Mühendislik Mühendislik Malzemelerinin Tanımlanması ve Gruplandırılması, Malzeme Seçim Kriterleri, Malzemelerin Şekillendirilebilmesine Etkiyen Faktörler -
2 - Mühendislik Mühendislik Malzemelerinin Tanımlanması ve Gruplandırılması, Malzeme Seçim Kriterleri, Malzemelerin Şekillendirilebilmesine Etkiyen Faktörler -
3 - Atomik yapı, Bağ çeşitleri ve Metallere Kazandırdığı Özellikler, -
4 - Kristal Yapı ve Çeşitleri ve Özellikleri, Allotropi, Miller İndisleri -
5 - Kristal Yapı Hataları Oluşum Nedenleri ve Çeşitleri -
6 - Metalik Malzemelerin Deformasyonu, Metallerin Katılaşması -
7 - Metallerde Yayınma, Faz Kanunları ve Diyagramları -
8 - ARA SINAV -
9 - Fe-C Denge Diyagramı ve Faz Özellikleri -
10 - Demir Esaslı Malzemeler, Sınıflandırılması ve Standartlar -
11 - Metallere Uygulanan Isıl İşlemler, Alından Su Verme -
12 - Metallere Uygulanan Isıl İşlemler ve Yüzey Sertleştirme -
13 - Malzeme Muayeneleri, Tahribatlı Yöntemler ve Mekanik Özellikler -
14 - Malzeme Muayeneleri -
15 - Tahribatsız Muayene Yöntemleri, Metallerin Korozyon Davranışı ve Korunma Yöntemleri -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Askeland, D., "The Science and Engineering of Materials", Cengage, 2016.
Callister, WD.,"Materials Science and Engineering: An Introduction", Wiley, 2010.
Yüksel, M., Meran, C., Malzeme Bilgisine Giriş, Malzeme Bilimleri Serisi -Cilt 2, MMO Yayını, Yayın No: MMO/545, Ekim 2010, Ankara
Smith,W.Çeviren:Kınıkoğlu,N. ‘’Malzeme Bilimi ve Mühendisliği’’,2001.
Can, A.Ç., Tasarımcı Mühendisler İçin Malzeme Bilgisi, Birsen Yayınevi, 2010, İstanbul.
Hohn.V.,Çevirenler:Topuz,A.,Marşoğlu,M.,Küçükkaragöz,S.,Çiğdem,M.,’’Mühendislik Malzemeleri’’,2001.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
4
2
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
4
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
4
2
Ability to apply mathematics, science and engineering knowledge.
4
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ability to design experiments, conduct experiments, collect data, analyze and interpret results.
2
2
Ability to design experiments, conduct experiments, collect data, analyze and interpret results.
2
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
A system, product or process has economic, environmental, social, political, ethical, health and safety, under realistic constraints and conditions such as feasibility and sustainability, Ability to design to meet requirements.
2
2
A system, product or process has economic, environmental, social, political, ethical, health and safety, under realistic constraints and conditions such as feasibility and sustainability, Ability to design to meet requirements.
2
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ability to work in teams with different disciplines
2
2
Ability to work in teams with different disciplines
2
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Ability to identify, formulate and solve engineering problems
3
2
Ability to identify, formulate and solve engineering problems
3
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Awareness of having professional and ethical responsibilities.
2
2
Awareness of having professional and ethical responsibilities.
2
3
Ability to communicate effectively verbally and in writing.
2
4
Ability to communicate effectively verbally and in writing.
2
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
The ability to have a comprehensive education to understand the impact of engineering solutions on global and social dimensions.
3
2
The ability to have a comprehensive education to understand the impact of engineering solutions on global and social dimensions.
3
3
Awareness of the necessity of lifelong learning and the ability to do so.
2
4
Awareness of the necessity of lifelong learning and the ability to do so.
2
5
The ability to have knowledge about current/contemporary issues.
4
6
The ability to have knowledge about current/contemporary issues.
4
7
Ability to use the techniques required for engineering applications and modern engineering and calculation equipment.
4
8
Ability to use the techniques required for engineering applications and modern engineering and calculation equipment.
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 3 7 21
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 4 4
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 4 4
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 35 0 101
Genel Toplam 101
Toplam İş Yükü / 25.5 4
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0