Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
MTH219 |
NUMERICAL ANALYSIS |
6 |
3 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
İngilizce |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi SERKAN GÖNEN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Öğrencilere mühendislik ve bilimde kullanılan sayısal yöntemlerin dili, mantığı ve
matematiğinin verilmesi, bilim, endüstri ve toplumda çok geniş bir alanda oluşan
problemlerin çözümünde sayısal yöntemlerin nasıl yapılacağının öğretilmesidir. |
İçerik: |
Sayısal Analizin tanımı ve özellikle mühendislik uygulamalarındaki kullanımının
açıklanması. Sayısal yöntemlerde hata analizi, analitik çözümler, lineer ve lineer
olmayan denklem sistemi çözümleri, yaklaşım yöntemleri, interpolasyon, lineer
regresyon, sayısal integrasyon. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
I. Sayısal analizin temellerini anlayacak.
II. Mühendislikte bir problemin analizinde sayısal yöntemleri kullanma
becerisine sahip olacak.
III. Belirli bir konuda doğru çözüm yöntemi seçme becerisine sahip olacak |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Literatür Araştırması |
Giriş, Sayısal İşlemlerde Hatalar |
Anlatım |
2 |
Literatür Araştırması |
Aritmetik İşlemlerde Hata Yayınımı, Fonksiyon Değerlerinin Hata Hesabı, Hataların I-II Yayılma Yasası (KOH) |
Anlatım |
3 |
Literatür Araştırması |
Lineer Denklem Takımlarının Çözümleri, Giriş, Direkt Yöntemler, Cramer Yöntemi, I-II-III Gauss Eliminasyon Yöntemi |
Anlatım |
4 |
Literatür Araştırması |
Gauss Jordan Yöntemi, LU Ayırımı Yöntemi |
Anlatım |
5 |
Literatür Araştırması |
Dolittle Yöntemi, Cholesky Yöntemi |
Anlatım |
6 |
Literatür Araştırması |
Dolaylı Yöntemler, Jacobi Ardışık Yaklaşım Yöntemleri |
Anlatım |
7 |
Literatür Araştırması |
Gauss Siedel Ardışık Yaklaşım Yöntemi, Lineer Denklem Takımı Çözümlerinde Hata II-III Analizi |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür Araştırması |
Lineer Olmayan Denklemler, Kök Civarının Bulunması |
Anlatım |
10 |
Literatür Araştırması |
Aralığı ikiye Bölme Yöntemi |
Anlatım |
11 |
Literatür Araştırması |
Newton Raphson Yöntemi |
Anlatım |
12 |
Literatür Araştırması |
Yaklaşım Yöntemleri, İnterpolasyon, Lineer Regrasyon, İnterpolasyon Polinomu |
Anlatım |
13 |
Literatür Araştırması |
Lagrange İnterpolasyonu, Newton İnterpolasyonu |
Anlatım |
14 |
Literatür Araştırması |
Sayısal İntegrasyon, Pivot Noktası, İnterpolasyon Doğrusu Ve Parabolleri ile İntegrasyon I-II-III Formülleri, kısa sunumlar |
Anlatım |
15 |
Literatür Araştırması |
İnterpolasyon Parabolü ile Sayısal İntegrasyon, Gauss Tipi İntegrasyon, ekstrapolasyon,
I-II-III kısa sunumlar |
Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
An Introduction to Numerical Methods and Analyses, James F. Epperson, John Wiley and Sons, 2001, ISBN:0471316474. |
Sayısal Çözümleme, R. Tapramaz, Literatür yayıncılık, 2002,ISBN:0130126411. |
Nümerik Analiz, İ. uzun, Beta yayınları, 2004, 4. ISBN:9754869529. |
Mühendisler için sayısal yöntemler, Chaapra, S., C., Canale, R., P., Literatür
Kitabevi, 2003, ISBN:0130126411 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislik, bilim ve matematik temellerine dayanarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlama, analiz etme, tasarlama, modelleme ve çözme becerisi
|
|
|
|
|
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Halk sağlığı, güvenliği ve refahının yanı sıra global, kültürel, sosyal, çevre ve ekonomik faktörleri dikkate alarak belirli ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek için mühendislik tasarımını uygulama becerisi
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Çeşitli paydaşlarla etkili bir şekilde iletişim kurma becerisi
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislikte etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin global, ekonomik, çevre ve toplum ile ilgili bağlamlarındaki etkisini dikkate alarak bilinçli kararlar verme yeteneği
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mühendislikte etik ve profesyonel sorumlulukları tanıma ve mühendislik çözümlerinin global, ekonomik, çevre ve toplum ile ilgili bağlamlarındaki etkisini dikkate alarak bilinçli kararlar verme yeteneği
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uygun öğrenme stratejilerini kullanarak gerektiğinde yeni bilgi edinme ve uygulama yollarını bulma becerisi
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Üyelerinin birlikte liderlik sağladığı, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam yarattığı, hedefler belirlediği, görevleri planladığı ve hedefleri karşıladığı bir ekipte etkili bir şekilde çalışabilme becerisi
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Uygun deney tasarlama ve yürütme, verileri analiz etme ve yorumlama ve sonuca varmak için mühendislik esaslarını uygulama becerisi
|
|
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
30 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
20 |
20 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
32 |
0 |
124 |
|
Genel Toplam |
124 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
4,9 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
5,0 |
|