Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
INS106 | STATİK | 2 | 4 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | BACHELOR'S DEGREE, TYY: + 6.Level, EQF-LLL: 6.Level, QF-EHEA: First Cycle |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Assist.Prof. AHMAD RESHAD NOORI |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | It is aimed to give basic information about force vector, moment, vector algebra, principles of in-plane and three-dimensional equilibrium of particle and rigid body, the stability of ties and structural systems, the calculation of internal forces, truss systems, frames, and cables. |
İçerik: | It contains the following topics; introduction to mechanics, main principles, force vectors, equilibrium of particle, rigid bodies, equivalent force systems, the center of gravity, equilibrium of rigid bodies, internal forces, planner truss systems, cables, area moment of inertia and potential energy. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
To be able to examine two and three dimensional systems with force and moment effects |
To be able to apply the basic concepts and principles of statics and use them in solving problems |
To be able to calculate the center of gravity, moment of inertia, components of forces |
To be able to calculate support reactions of structural systems |
To be able to draw their internal force diagrams, which can analyze structural systems such as cage systems, beams and cables |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Araştırması | Introduction and Main Principles, Vectors and Forces, Statue of Material Points, Definitions | Anlatım |
2 | Literatür Araştırması | Vector Operations and Forces, Statistic of Material Points, Rigid Bodies. Equivalent Force Systems | Anlatım |
3 | Literatür Araştırması | Rigid bodies, External and Internal Forces • Moment for a Point, Varignon Theorem, Moment for an Axis, Force Moment for Couple | Anlatım |
4 | Literatür Araştırması | Equivalent Force Couples, Gravity Centers | Anlatım |
5 | Literatür Araştırması | Static Moment, Input, Plane Area and Curves Gravity Center | Anlatım |
6 | Literatür Araştırması | Composite Plate and Teller Pappus-Guldinus Theorems, Center of Gravity of Three Dimensional Objects, Balance of Rigid Bodies, Balance of Rigid Bodies | Anlatım |
7 | Literatür Araştırması | Degree of Freedom, Various Supports and Bonds in Two Dimensional Structures, Planar Building Systems, Introduction to Multiple Load Structures, Various Load Tiles Affecting Planar Building Systems | Anlatım |
8 | - | MID-TERM EXAM | - |
9 | Literatür Araştırması | Forces of Three Dimensional Structures and Their Bonding, Support of Three Dimensional Structures, Internal Static Sizes of Plane Bearing Rod Elements-Cross-Section Effects | Anlatım |
10 | Literatür Araştırması | Internal Force in Rods, Normal Force, Shear Force and Bending Moment in Rods, Load, Normal Force, Shear Force and Bending Moment Boundaries, Plane and Space Lattice Systems | Anlatım |
11 | Literatür Araştırması | Definition of Truss System, Simple Truss Systems, Compound Truss Systems, Solution Methods of Truss Systems (Node Points Method, Cutting Method), Space Truss Systems and Solution Methods | Anlatım |
12 | Literatür Araştırması | Wires, Singly Loaded Wires, Spiral Loaded Wires | Anlatım |
13 | Literatür Araştırması | Parabolic Cable, Chain Curve Cable, Moment of Inertia, Definitions | Anlatım |
14 | Literatür Araştırması | Parallel axes theorem, Prime axes and moments of inertial inertia, Rotation of the axes, Mohr circle | Anlatım |
15 | Literatür Araştırması | Moment of inertia of masses, Virtual Work, Potential energy, Stability of the Equilibrium | Anlatım |
16 | - | FINAL EXAM | - |
17 | - | FINAL EXAM | - |
KAYNAKLAR |
---|
Mühendislik Mekaniği-Statik: HIBBELER, Literatür Yayınevi. (Ders kitabı) |
Mühendislik Mekaniği Statik, Bakioğlu M., Birsen Yayınevi, 2007 |
Mühendislik için Mekanik Statik, Omurtag M.H., Birsen Yayınevi, 2013 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The formal systems used in civil engineering takes and Discuss the different methods
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Civil engineering design for the project presentation ensures the correct expression
|
2 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Civil engineering design for the project presentation ensures the correct expression
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Rise construction in the areas of production engineering can work independently and take responsibility for these issues
|
0 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
As a requirement of the civil engineering profession and the current change follows the principle of lifelong learning
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
As an individual becomes aware of social and professional responsibility
|
1 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The powers and responsibilities of civil engineering and construction management takes place within
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Lecture & In-Class Activities | 14 | 4 | 56 |
Preliminary & Further Study | 14 | 2 | 28 |
Land Surveying | 0 | 0 | 0 |
Group Work | 0 | 0 | 0 |
Laboratory | 0 | 0 | 0 |
Reading | 0 | 0 | 0 |
Assignment (Homework) | 4 | 2 | 8 |
Project Work | 0 | 0 | 0 |
Seminar | 0 | 0 | 0 |
Internship | 0 | 0 | 0 |
Technical Visit | 0 | 0 | 0 |
Web Based Learning | 0 | 0 | 0 |
Implementation/Application/Practice | 4 | 2 | 8 |
Practice at a workplace | 0 | 0 | 0 |
Occupational Activity | 0 | 0 | 0 |
Social Activity | 0 | 0 | 0 |
Thesis Work | 0 | 0 | 0 |
Field Study | 0 | 0 | 0 |
Report Writing | 0 | 0 | 0 |
Final Exam | 1 | 2 | 2 |
Preparation for the Final Exam | 1 | 10 | 10 |
Mid-Term Exam | 1 | 2 | 2 |
Preparation for the Mid-Term Exam | 1 | 10 | 10 |
Short Exam | 0 | 0 | 0 |
Preparation for the Short Exam | 0 | 0 | 0 |
TOTAL | 40 | 0 | 124 |
Genel Toplam | 124 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |