Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
END348 |
DENEY TASARIMI |
5 |
3 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi AHMAD RESHAD NOORI |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Bu dersin amacı, öğrencilere etkili bir deney tasarımı yapabilmelerini sağlamak için gerekli yöntemleri öğretmek, bu yöntemleri uygulayabilecek bilgi ve beceriyi kazandırmaktır. |
İçerik: |
Deney Tasarımına Giriş, İstatistiksel Temel Metotlar, Hipotez Testleri ile Ortalama
Kıyaslaması, Varyans Analizi (ANOVA), Tek Faktör Analizi, Örnek Sayısının
Belirlenmesi, Testin Gücü ve Bloklama, 2k ve 3k Faktör Deneyleri, Faktör
Tasarımları, Kesikli Tasarımlar, Regresyon Modelleri, İç İçe Tasarımlar. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Deney tasarımını ve felsefesini tarif eder. |
Proses iyileştirme için gerekli adımları tanımlar. |
Gerekli araçları kullanarak hataların kök nedenini ortaya çıkarır. |
Minitab programı kullanarak istatistiksel analiz yapar. |
Analiz sonuçlarını değerlendirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Yazılı Kaynaklar |
Ders Tanıtımı ve Deney Tasarımı Kavramlarına Giriş |
Sözlü Anlatım |
2 |
Yazılı Kaynaklar |
Deney Tasarımı Adımları |
Sözlü Anlatım |
3 |
Yazılı Kaynaklar |
Deney Tasarımı Veri Analizi |
Sözlü Anlatım |
4 |
Yazılı Kaynaklar |
Temel Istatistik, Grafiksel Analizler |
Sözlü Anlatım |
5 |
Yazılı Kaynaklar |
ANOVA- Tek Faktörlü |
Sözlü Anlatım |
6 |
Yazılı Kaynaklar |
Çok Faktörlü ANOVA |
Sözlü Anlatım |
7 |
Yazılı Kaynaklar |
2 Seviyeli Deney Tasarımı-2k |
Sözlü Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Yazılı Kaynaklar |
3 Seviyeli Deney Tasarımı-3k |
Sözlü Anlatım |
10 |
Yazılı Kaynaklar |
Deney Tasarımı-Taguchi |
Sözlü Anlatım |
11 |
Yazılı Kaynaklar |
Bloklama |
Sözlü Anlatım |
12 |
Yazılı Kaynaklar |
Minitab Uygulamalar |
Sözlü Anlatım |
13 |
Yazılı Kaynaklar |
Minitab Uygulamalar |
Sözlü Anlatım |
14 |
Yazılı Kaynaklar |
Proje Sunumlar |
Öğrenci Sunumları |
15 |
Yazılı Kaynaklar |
Proje Sunumlar |
Öğrenci Sunumları |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Six Sigma Statistic with Excel and Minitab, I. Bass, McGraw Hill, 2007. |
Lean Six Sigma Pocket Toolbox, M. L. George, D. Rowlands, M. Price, J.
Maxey, McGraw Hill, 2005 |
Lean Six Sigma &Minitab, Q. Brook, 4 th ed., OPEX Resources Ltd., 2004. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İnşaat Mühendisliğinde kullanılan biçimsel sistemleri ele alır ve değişik metotlarını tartışır.
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İnşaat Mühendisliğinde proje sunumu için tasarımın doğru ifade edilmesini formüle eder.
|
|
|
|
|
|
|
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İnşaat mühendisliğinde tasarım ve uygulama konularında gerekli araştırmaları yapabilme becerilerine sahiptir.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İnşaat Mühendisliği disiplininde üretim alanlarında bağımsız olarak iş yapabilme ve bu konularda sorumluluk alır.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İnşaat Mühendisliği mesleğinin gereği olarak güncel değişimleri izler ve yenilikleri takip etme becerisine sahip olarak yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinir.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bir birey olarak; Sosyal ve mesleki sorumluluklarının farkına varır.
|
|
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
İnşaat Mühendisliğinde yapı yönetiminin yetki ve sorumlulukları içinde yer alır.
|
|
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
1 |
30 |
30 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
5 |
5 |
25 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
3 |
4 |
12 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
39 |
0 |
153 |
|
Genel Toplam |
153 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
6 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|