TR EN

DENEY TASARIMI DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
END348 DENEY TASARIMI 5 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi AHMAD RESHAD NOORI
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı, öğrencilere etkili bir deney tasarımı yapabilmelerini sağlamak için gerekli yöntemleri öğretmek, bu yöntemleri uygulayabilecek bilgi ve beceriyi kazandırmaktır.
İçerik: Deney Tasarımına Giriş, İstatistiksel Temel Metotlar, Hipotez Testleri ile Ortalama Kıyaslaması, Varyans Analizi (ANOVA), Tek Faktör Analizi, Örnek Sayısının Belirlenmesi, Testin Gücü ve Bloklama, 2k ve 3k Faktör Deneyleri, Faktör Tasarımları, Kesikli Tasarımlar, Regresyon Modelleri, İç İçe Tasarımlar.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Deney tasarımını ve felsefesini tarif eder.
Proses iyileştirme için gerekli adımları tanımlar.
Gerekli araçları kullanarak hataların kök nedenini ortaya çıkarır.
Minitab programı kullanarak istatistiksel analiz yapar.
Analiz sonuçlarını değerlendirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Yazılı Kaynaklar Ders Tanıtımı ve Deney Tasarımı Kavramlarına Giriş Sözlü Anlatım
2 Yazılı Kaynaklar Deney Tasarımı Adımları Sözlü Anlatım
3 Yazılı Kaynaklar Deney Tasarımı Veri Analizi Sözlü Anlatım
4 Yazılı Kaynaklar Temel Istatistik, Grafiksel Analizler Sözlü Anlatım
5 Yazılı Kaynaklar ANOVA- Tek Faktörlü Sözlü Anlatım
6 Yazılı Kaynaklar Çok Faktörlü ANOVA Sözlü Anlatım
7 Yazılı Kaynaklar 2 Seviyeli Deney Tasarımı-2k Sözlü Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Yazılı Kaynaklar 3 Seviyeli Deney Tasarımı-3k Sözlü Anlatım
10 Yazılı Kaynaklar Deney Tasarımı-Taguchi Sözlü Anlatım
11 Yazılı Kaynaklar Bloklama Sözlü Anlatım
12 Yazılı Kaynaklar Minitab Uygulamalar Sözlü Anlatım
13 Yazılı Kaynaklar Minitab Uygulamalar Sözlü Anlatım
14 Yazılı Kaynaklar Proje Sunumlar Öğrenci Sunumları
15 Yazılı Kaynaklar Proje Sunumlar Öğrenci Sunumları
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Six Sigma Statistic with Excel and Minitab, I. Bass, McGraw Hill, 2007.
Lean Six Sigma Pocket Toolbox, M. L. George, D. Rowlands, M. Price, J. Maxey, McGraw Hill, 2005
Lean Six Sigma &Minitab, Q. Brook, 4 th ed., OPEX Resources Ltd., 2004.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

BİLGİ
Kuramsal
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İnşaat Mühendisliğinde kullanılan biçimsel sistemleri ele alır ve değişik metotlarını tartışır.
BECERİLER
Bilişsel
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İnşaat Mühendisliğinde proje sunumu için tasarımın doğru ifade edilmesini formüle eder.
BECERİLER
Uygulamalı
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İnşaat mühendisliğinde tasarım ve uygulama konularında gerekli araştırmaları yapabilme becerilerine sahiptir.
YETKİNLİKLER
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İnşaat Mühendisliği disiplininde üretim alanlarında bağımsız olarak iş yapabilme ve bu konularda sorumluluk alır.
YETKİNLİKLER
Öğrenme Yetkinliği
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İnşaat Mühendisliği mesleğinin gereği olarak güncel değişimleri izler ve yenilikleri takip etme becerisine sahip olarak yaşam boyu öğrenmeyi ilke edinir.
YETKİNLİKLER
İletişim ve Sosyal Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Bir birey olarak; Sosyal ve mesleki sorumluluklarının farkına varır.
YETKİNLİKLER
Alana Özgü Yetkinlik
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
İnşaat Mühendisliğinde yapı yönetiminin yetki ve sorumlulukları içinde yer alır.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 1 30 30
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 5 5 25
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 3 4 12
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 39 0 153
Genel Toplam 153
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0