TR EN

TEMEL İŞLEMLER I DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
GDP155 TEMEL İŞLEMLER I 1 2 2 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. KÜBRA SAĞLAM
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. NURULLAH ZEKERİYA AKAR
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu dersin amacı öğrencilere gıda endüstirisinde tarladan çatala kavramında gıdanın hasattan sonra hangi işlemlere tabi tutulduğunu ve bu işlemler arasındaki farkları öğretmektir.
İçerik: Bu dersin içeriği; Hammaddenin hazır gıda haline gelene kadar gördüğü tüm işleme teknikleri, doğrama, pişirme, pastörizasyon, sterilizasyon, ayırma teknikleri, damıtma, santrifüjleme, çöktürme teknikleri, eleme, membran filtrasyon konularıdır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Hammadde seçiminde kalite kriterleri öğrenir.
Gıda işleme teknikleri arasındaki farkları öğrenir.
Gıda işleme de kullanılan gıda makineleri hakkında bilgi sahibi olur.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür araştırması GIDA ENDÜSTRİSİNDE UYGULANAN ÖN İŞLEMLER Anlatım, Soru-Cevap
2 Literatür araştırması HAMMADDE TEMİNİ Anlatım, Soru-Cevap
3 Literatür araştırması HAMMADDENİN TEMİZLENMESİ Anlatım, Soru-Cevap
4 Literatür araştırması AYIRMA İŞLEMLERİ Anlatım, Soru-Cevap
5 Literatür araştırması ELEME Anlatım, Soru-Cevap
6 Literatür araştırması EVAPORASYON Anlatım, Soru-Cevap
7 Literatür araştırması ÇÖKTÜRME Anlatım, Soru-Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Literatür araştırması FİLTRASYON Anlatım, Soru-Cevap
10 Literatür araştırması SANTRİFÜJLEME Anlatım, Soru-Cevap
11 Literatür araştırması DAMITMA Anlatım, Soru-Cevap
12 Literatür araştırması EKSTRAKSİYON Anlatım, Soru-Cevap
13 Literatür araştırması BOYUT KÜÇÜLTME İŞLEMLERİ Anlatım, Soru-Cevap
14 Literatür araştırması HOMOJENİZASYON Anlatım, Soru-Cevap
15 Literatür araştırması HOMOJENİZASYON Anlatım, Soru-Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Cemeroğlu, B. S. (2017). Gıda mühendisliğinde temel işlemler. AC Yayınevi.
Fellows, P. J. (2009). Food processing technology: principles and practice. Elsevier.
Reed, G. (Ed.). (2012). Enzymes in food processing. Elsevier.
Aguilera, J. M., & Stanley, D. W. (1999). Microstructural principles of food processing and engineering. Springer Science & Business Media.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
The student use this information for understanding the production methods of food production.
5
2
Food products, compounds and additives as some knowledge of the production, use of this information
5
3
Food production and quality control laboratory to assess the results with information obtained.
5
4
Food production and laboratory conditions as a requirement of the regulations and providing mevzutların points which can detect risk.
5
5
Food product processing by following the advances of age can participate in R & D activities
4
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Food business, and laboratory workflow level of computer use in the computer system to follow.
4
2
Able to follow the literature in food technology and a level of language skills to communicate with their colleagues may have.
5
3
Microbial and chemical analysis of the food sector, which is important for human health risk not come into being following the detection of a food can.
5
4
Food production, storage, production and sales personnel from the fields of hygiene and sanitation conditions in terms of job security can not work.
5
5
He/she can observe and interpret theoretical knowledge about the microbiological and chemical analysis with practical researches
5
6
Food in general has adopted the moral and ethical values ​​of professional
4
7
Learning and can apply what they learn in the field of food regardless of the display.
4
8
Food production and management in identifying and seeking solutions to problems related to inappropriate situations, gaining the ability to show.
5
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Doing research on food technology and security solutions to identify and develop the data he obtained.
5
2
Food production and food security of information resources related to the use area.
5
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Food Technology in the field of technical education by taking additional uses current techniques and tools.
5
2
Food Technology Laboratories, collects data, performing experiments and evaluate the extent of the responsibilities.
4
3
In order to follow developments in the field of food effectively takes advantage of information technologies.
5
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He/she determines the risks in a food business and takes precautions
5
2
He/she uses the basic laboratory devices used in the laboratory
5
3
He/she follows the production and keeps records
4
4
He/she plans for food hygiene training and measures of the effectiveness
5
5
Food production and safety line on the team works and works effectively
5
6
Using the basic knowledge of food is related to the field with a given task are executed independently.
5
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He/she knows the need for lifelong learning and makes its requirements
4
2
He/she follows trainings related to the subject
5
3
Participates in training programs for professional development in the field of food
5
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He/she knows of a foreign language for follow the innovations in food technology and to communicate eachother
5
2
He/she follow food fairs, and professional developments in the field
4
3
He/she uses information technologies effectively and prepare presentations
5
4
He/she prepare food area, or other matters of social responsibility projects, participate in preparing the application.
5
5
He/she use visually, the effective use of written and oral communication.
5
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
He/she works several food areas of food legislation specified
4
2
He/she follows and implements the legislation related the food industry
5
3
He/she follows decumentation by critical control points and quaity assurance and takes precautions
4
4
He/she prepare food hyhiene education and operation it.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 7 2 14
Laboratuvar 1 2 2
Okuma 3 2 6
Ödev 3 2 6
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 1 2 2
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 3 2 6
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 2 2
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 2 2
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 50 0 98
Genel Toplam 98
Toplam İş Yükü / 25.5 3,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0