Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
UTP125 | İNSAN FAKTÖRLERİ | 1 | 2 | 2 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. ORKUN ÖZSAVANER |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. ÇİĞDEM ÇAĞLAR-Öğr.Gör. EMİNE ÖZTÜRK-Dr.Öğr.Üyesi FATMA ULUTÜRK-Öğr.Gör. YILMAZ ERKMEN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Havacılıkta insan faktörünün önemini ve dikkat edilmesi gereken kuralları öğretmek. |
İçerik: | İnsan faktörleri, insan Faktörlerinin göz önünde bulundurulma ihtiyacı, insan faktörüne atfedilebilecek hadiseler, Murphy Yasası, insan performansı ve sınırlamalar; görme, işitme, bilgi işlem, dikkat ve algı, hafıza, kapalı mekan korkusu ve fiziki erişim, sosyal psikoloji; sorumluluk, motivasyon ve motivasyon kaybı, yaş baskısı, kültür sorunları, ekip çalışması, yönetim gözetim ve liderlik, insan performansına etki eden faktörlerin anlatılması, iş yükü, fiziksel çevre, görevler, iletişim, insan hatası ve iş yerindeki tehlikeler. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
İnsan faktörleri kavramını bilir. |
İnsan performansına etki eden faktörleri bilir. |
İletişimin önemini ve hata modellerini bilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | 9.1 Genel İnsan Faktörleri, İnsan Faktörlerinin Göz Önünde Bulundurulma İhtiyacı İnsan Faktörlerine Atfedilebilir Hadiseler, Murphy Yasası | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
2 | İlgili kitap bölümünün okunması | 9.1 Genel İnsan Faktörleri, İnsan Faktörlerinin Göz Önünde Bulundurulma İhtiyacı İnsan Faktörlerine Atfedilebilir Hadiseler, Murphy Yasası | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
3 | İlgili kitap bölümünün okunması | 9.2 İnsan Performansı ve Sınırlamalar İnsan Performansı Ve Sınırlamalar; Görme, İşitme, Bilgi İşlem, Dikkat ve Algı, Hafıza, Kapalı Mekân Korkusu ve Fiziki Erişim | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
4 | İlgili kitap bölümünün okunması | 9.3 Sosyal Psikoloji Sosyal Psikoloji; Sorumluluk, Motivasyon ve Motivasyon Kaybı, Yaş Baskısı, Kültür Sorunları, | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
5 | İlgili kitap bölümünün okunması | 9.3 Sosyal Psikoloji Sosyal Psikoloji; Ekip Çalışması, Yönetim Gözetim ve Liderlik | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
6 | İlgili kitap bölümünün okunması | 9.4 Performansa Etki Eden Faktörler Performansa Etki Eden Faktörler; Zindelik ve Sağlık, Stres: Ailevi ve İşe Bağlı Olarak Stres, Zaman Baskısı Ve Çalışmanın Tamamlanma Süresi İle İlgili Baskılar | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
7 | İlgili kitap bölümünün okunması | 9.4 Performansa Etki Eden Faktörler İş Yükü: Az Yükleme ve Aşırı Yükleme, Uyku ve Aşırı Yorgunluk, Vardiyalı Çalışma, Alkol, İlaç ve Uyuşturucu Madde Kullanımı | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | İlgili kitap bölümünün okunması | 9.5 Fiziksel Çevre Gürültü ve Duman, Aydınlatma, İklim ve Sıcaklık, Hareket ve Titreşim, Çalışma Ortamı | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
10 | İlgili kitap bölümünün okunması | 9.6 Görevler (Task'ler) Fiziki Çalışma, Tekrarlanan Görevler | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
11 | İlgili kitap bölümünün okunması | 9.6 Görevler (Task'ler) Gözle Muayene(kontrol) Kompleks (karmaşık) Sistemler | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
12 | İlgili kitap bölümünün okunması | 9.7 İletişim Ekip İçi ve Ekipler Arasındaki İletişim Çalışma Yazımı ve Kayıtların Tutulması, Güncel ve Geçerli Tutma, Bilginin Dağıtılması/Yayılması/Paylaşılması | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
13 | İlgili kitap bölümünün okunması | 9.7 İletişim Ekip İçi ve Ekipler Arasındaki İletişim Çalışma Yazımı ve Kayıtların Tutulması, Güncel ve Geçerli Tutma, Bilginin Dağıtılması/Yayılması/Paylaşılmas | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
14 | İlgili kitap bölümünün okunması | 9.8 İnsan Hatası | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
15 | İlgili kitap bölümünün okunması | 9.9 İşyerindeki Tehlikeler Tehlikelerin Fark Edilmesi ve Tehlikelerden Kaçınılması, Acil Durumlar ile Başa Çıkabilmek | Anlatım,soru-cevap,tartışma yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
MEGEP |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Recognize the components of the material used in aircraft.
|
0 | |||||
2 |
Aircraft mechanical and electrical systems / components recognize the working principles.
|
0 | |||||
3 |
Knows characteristics and the impact on the atmosphere and changes in atmospheric air.
|
0 | |||||
4 |
Recognizes airline documents used for aircraft maintenance and navigation.
|
0 | |||||
5 |
The formation of the lift in aircraft flight and knows the theory.
|
0 | |||||
6 |
Located in piston-engined aircraft will have information about propellers.
|
0 | |||||
7 |
Have knowledge about maintenance of gas turbines and reciprocating engine aircraft.
|
0 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Aviation-related basic principles, rules and laws to know, understand and apply.
|
1 | |||||
2 |
Fundamental scientific issues to know, interpret and use as needed.
|
2 | |||||
3 |
Know the basic issues related to the manufacture of aircraft and apply.
|
0 | |||||
4 |
Related to aircraft manufacturing team, recognition and use of tools and machinery.
|
0 | |||||
5 |
Know the basic issues related to aircraft maintenance and repair and apply.
|
0 | |||||
6 |
In terms of aircraft maintenance and repair knows the human factor and error prevention methods.
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Data collected in the evaluation and interpretation of fault and has knowledge in aircraft maintenance.
|
0 | |||||
2 |
Know about the standards in the maintenance and repair of aircraft and has the ability to apply.
|
0 | |||||
3 |
About the aircraft encountered a fault condition can be assessed and solutions according to the manual.
|
0 | |||||
4 |
Know the location and operation of an aircraft cockpit display.
|
0 | |||||
5 |
Aircraft-air, air-to-ground communication method knows and systems.
|
0 | |||||
6 |
Recognize materials used in aircraft.
|
0 | |||||
7 |
Used in aircraft instrument / tool and knows merge elements.
|
0 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
To do research, prepare reports and to make a presentation.
|
0 | |||||
2 |
Of all types of mechanical and electronic problems that may occur in an aircraft shall determine the objective and subjective, definitions and reports.
|
0 | |||||
3 |
Aircraft maintenance, technological tools for repair and testing (measurement, and control instruments testers) use.
|
0 | |||||
4 |
Instruments used in aircraft maintenance and repair teams available.
|
0 | |||||
5 |
Know combining elements used in aircraft and apply it.
|
0 | |||||
6 |
Propeller maintenance, operation, storage and protection of know-related applications.
|
0 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Aircraft-related knowledge and skills, technological advances also tells people and groups that serve to clearly and teamwork.
|
0 | |||||
2 |
Identifies issues related to unforeseen work related to aircraft and look for solutions.
|
0 | |||||
3 |
Team workers have the knowledge and skills to carry out activities within the area of responsibility.
|
4 | |||||
4 |
Technically gain proficiency in their original thinking.
|
0 | |||||
5 |
Know basic scientific issues, has the ability to interpret and use them as needed.
|
0 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Engine types and aircraft used in the operation, knows the principles and engine parts.
|
0 | |||||
2 |
Aircraft, systems and sub-systems functions and working principles have knowledge in their fields.
|
0 | |||||
3 |
Using 2D and 3D computer programs related to the profession knows sufficient.
|
0 | |||||
4 |
General computer knowledge will have to use Word, Excel, Power Point programs adequately know.
|
0 | |||||
5 |
To do research, know to prepare reports and make presentations ability.
|
0 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Effective visual, oral and written communication skills to be able to have.
|
0 | |||||
2 |
The universality of social rights, social justice, quality culture, professional ethics, have sufficient awareness of the preservation of cultural values and the environment.
|
0 | |||||
3 |
Has the analytical thinking and problem solving skills.
|
0 | |||||
4 |
Issues related to the field of occupational safety, health and environmental protection has the knowledge and awareness.
|
0 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
With basic computer knowledge, has unskilled to use software and hardware required by the profession.
|
0 | |||||
2 |
In accordance with the objectives of the aircraft can repair the fault and has the ability.
|
0 | |||||
3 |
Aircraft maintenance and repair manual for reading, understanding and practical skills has.
|
0 | |||||
4 |
Constantly renews itself with developments in science and technology.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 46 | 0 | 98 |
Genel Toplam | 98 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 3,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |