TR EN

TEMEL AERODİNAMİK VE PERVANE DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
UTP132 TEMEL AERODİNAMİK VE PERVANE 2 4 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. HASAN İLKER ÇELİKER
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Öğrencilerimize temel Aerodinamik, atmosfer fiziği ve uçuş teorisi konularında bilgi kazandırmak. Bunun yanında pervane terimleri, pervane yapısı, depolanması ile pervane bakımı konularında gerekli bilgiyi kazandırmak bu dersin amacıdır.
İçerik: Bu ders; atmosfer fiziği, aerodinamik, uçuş teorisi, uçuş kararlılığı, pervane terimleri, pervane yapısı, pervane hatve kontrolü, pervane buzdan koruma, pervane bakımı ve pervane depolanması konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Öğrenci, atmosfer fiziği ve temel aerodinamik konularını tanımlar.
Uçuş teorisi tanımlar. Uçakların uçuş hareketlerini yorumlar.
Pervane yapısı ve pervane terminolojisini tanımlar. Pervane hasar kontrolü ve pervane değişimini yorumlar. Hasarı tespit eder ve bakım onarım prosedürlerini uygular.
Pervane depolama yöntem ve kurallarını tanımlar.
Pervane malzemesini tanımlar. Pervane bakımını uygular. Malzeme hasarını yorumlar.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Ders sunum dosyası özet, İstanbul Gelişim Üniversiteri Temel aerodinamik Kitabı 8.1 Atmosfer Fiziği Sunum, anlatım, soru cevap, uygulama
2 Ders sunum dosyası özet, İstanbul Gelişim Üniversiteri Temel aerodinamik Kitabı 8.2 Aerodinamik Sunum, anlatım, soru cevap, uygulama
3 Ders sunum dosyası özet, İstanbul Gelişim Üniversiteri Temel aerodinamik Kitabı 8.2 Aerodinamik Sunum, anlatım, soru cevap, uygulama
4 Ders sunum dosyası özet, İstanbul Gelişim Üniversiteri Temel aerodinamik Kitabı 8.2 Aerodinamik Sunum, anlatım, soru cevap, uygulama
5 Ders sunum dosyası özet, İstanbul Gelişim Üniversiteri Temel aerodinamik Kitabı 8.3 Uçuş Teorisi Sunum, anlatım, soru cevap, uygulama
6 Ders sunum dosyası özet, İstanbul Gelişim Üniversiteri Temel aerodinamik Kitabı 8.3 Uçuş Teorisi Sunum, anlatım, soru cevap, uygulama
7 Ders sunum dosyası özet, İstanbul Gelişim Üniversiteri Pervane Kitabı 8.3 Uçuş Teorisi Sunum, anlatım, soru cevap, uygulama
8 - ARA SINAV -
9 Ders sunum dosyası özet, İstanbul Gelişim Üniversiteri Pervane Kitabı 8.4 Uçuş Kararlılığı ve Dinamiği Sunum, anlatım, soru cevap, uygulama
10 Ders sunum dosyası özet, İstanbul Gelişim Üniversiteri Pervane Kitabı 17.1 Temel Esaslar Sunum, anlatım, soru cevap, uygulama
11 Ders sunum dosyası özet, İstanbul Gelişim Üniversiteri Pervane Kitabı 17.2 Pervane Yapısı Sunum, anlatım, soru cevap, uygulama
12 Ders sunum dosyası özet, İstanbul Gelişim Üniversiteri Pervane Kitabı 17.3 Pervane Hatve (Pitch) Kontrolü Sunum, anlatım, soru cevap, uygulama
13 Ders sunum dosyası özet, İstanbul Gelişim Üniversiteri Pervane Kitabı 17.5 Pervane Buzdan Koruma Sunum, anlatım, soru cevap, uygulama
14 Ders sunum dosyası özet, İstanbul Gelişim Üniversiteri Pervane Kitabı 17.6 Pervane Bakımı Sunum, anlatım, soru cevap, uygulama
15 Ders sunum dosyası özet, İstanbul Gelişim Üniversiteri Pervane Kitabı 17.7 Pervane Depolama ve Muhafaza Sunum, anlatım, soru cevap, uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

ANDERSON. J.D., (2001). Fundemantals of Aerodynamics, McGraw-Hill Book Co., ABD
MEGEP, (2011), Aerodinamik, Uçak Bakım 440FB0007, T.C. Milli Eğitim Yayınları, Ankara MEGEP, (2011), Uçuş Teorisi, Uçak Bakım 440FB0008, T.C. Milli Eğitim Yayınları, Ankara
EASA Part-66 Training Handbook, Module 8 Basic Aerodynamic
YÜKSELEN M.A., (1994). Aerodinamik, İTÜ Uçak ve Uzay Bilimleri, İstanbul
EASA Part-66 Training Handbook, Module 17 Propeller
DOĞRU. A. (t.y.), UTEK Pervaneler ve Hava Araçlarında Kullanımı Ders Notu, T.C. Ege Üniversitesi Ege Meslek Yüksekokulu, İzmir

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Recognize the components of the material used in aircraft.
2
2
Aircraft mechanical and electrical systems / components recognize the working principles.
2
3
Knows characteristics and the impact on the atmosphere and changes in atmospheric air.
5
4
Recognizes airline documents used for aircraft maintenance and navigation.
2
5
The formation of the lift in aircraft flight and knows the theory.
5
6
Located in piston-engined aircraft will have information about propellers.
4
7
Have knowledge about maintenance of gas turbines and reciprocating engine aircraft.
4
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Aviation-related basic principles, rules and laws to know, understand and apply.
3
2
Fundamental scientific issues to know, interpret and use as needed.
4
3
Know the basic issues related to the manufacture of aircraft and apply.
4
4
Related to aircraft manufacturing team, recognition and use of tools and machinery.
5
5
Know the basic issues related to aircraft maintenance and repair and apply.
3
6
In terms of aircraft maintenance and repair knows the human factor and error prevention methods.
2
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Data collected in the evaluation and interpretation of fault and has knowledge in aircraft maintenance.
2
2
Know about the standards in the maintenance and repair of aircraft and has the ability to apply.
4
3
About the aircraft encountered a fault condition can be assessed and solutions according to the manual.
4
4
Know the location and operation of an aircraft cockpit display.
1
5
Aircraft-air, air-to-ground communication method knows and systems.
1
6
Recognize materials used in aircraft.
3
7
Used in aircraft instrument / tool and knows merge elements.
5
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
To do research, prepare reports and to make a presentation.
1
2
Of all types of mechanical and electronic problems that may occur in an aircraft shall determine the objective and subjective, definitions and reports.
2
3
Aircraft maintenance, technological tools for repair and testing (measurement, and control instruments testers) use.
3
4
Instruments used in aircraft maintenance and repair teams available.
5
5
Know combining elements used in aircraft and apply it.
4
6
Propeller maintenance, operation, storage and protection of know-related applications.
5
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Aircraft-related knowledge and skills, technological advances also tells people and groups that serve to clearly and teamwork.
3
2
Identifies issues related to unforeseen work related to aircraft and look for solutions.
3
3
Team workers have the knowledge and skills to carry out activities within the area of ​​responsibility.
4
4
Technically gain proficiency in their original thinking.
4
5
Know basic scientific issues, has the ability to interpret and use them as needed.
4
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Engine types and aircraft used in the operation, knows the principles and engine parts.
3
2
Aircraft, systems and sub-systems functions and working principles have knowledge in their fields.
3
3
Using 2D and 3D computer programs related to the profession knows sufficient.
0
4
General computer knowledge will have to use Word, Excel, Power Point programs adequately know.
0
5
To do research, know to prepare reports and make presentations ability.
1
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Effective visual, oral and written communication skills to be able to have.
3
2
The universality of social rights, social justice, quality culture, professional ethics, have sufficient awareness of the preservation of cultural values ​​and the environment.
1
3
Has the analytical thinking and problem solving skills.
3
4
Issues related to the field of occupational safety, health and environmental protection has the knowledge and awareness.
2
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
With basic computer knowledge, has unskilled to use software and hardware required by the profession.
0
2
In accordance with the objectives of the aircraft can repair the fault and has the ability.
4
3
Aircraft maintenance and repair manual for reading, understanding and practical skills has.
4
4
Constantly renews itself with developments in science and technology.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 14 1 14
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 2 3 6
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 14 1 14
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 10 10
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 8 8
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 61 0 122
Genel Toplam 122
Toplam İş Yükü / 25.5 4,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0