TR EN

SPOR TESİSLERİ TEKNOLOJİSİ VE ERGONOMİSİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
SYP254 SPOR TESİSLERİ TEKNOLOJİSİ VE ERGONOMİSİ 4 3 3 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. SERDAR GÜR
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi MEHMET AYDOĞAN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; öğrencilere, bireysel ve takım sporlarındaki branşlara yönelik kullanılan araç ve gereçleri düzenleyebilecek, tesis düzenlemelerinin, fiziksel çevre ve teknolojik yeniliklere uygunluğunu değerlendirebilecek bilgi ve beceriyi kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriği; ergonomi kavramı, insan vücudunun ergonomik yapısı ve spor tesislerine uygunluğu, spor branşları ve tesis yapılandırılması, spor tesislerinin planlanması ve yerleşimi, spor branşlarına yönelik, araç – gereçlerin özellikleri, spor tesislerinin yapılandırılmasındaki yönergeler, iş sağlığı ve güvenliği, sporcu sakatlıkları açısından ergonominin önemi, sporcu sakatlıkları açısından ergonominin önemi, takım sporları ve tesis ergonomisi, bireysel sporlar ve tesis ergonomisi ve örnek tesis projeleri inceleme konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Ergonomi kavramını ve özelliklerini açıklar.
Spor tesislerinin planlanmasındaki ihtiyaçları belirler.
Spor tesislerindeki fiziksel ortamın, bireylerin kullanımına uygunluğunu inceler
Bireysel ve takım sporlarındaki branşlara yönelik araç ve gereçlerin kullanımını düzenler
Tesis düzenlemelerinin, fiziksel çevre ve teknolojik yeniliklere uygunluğunu değerlendirir

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Tanışma, Dersle ilgili genel ve özel açıklamalar, Ergonomi Kavramı Anlatım ve soru-cevap yöntemi
2 Konu ile ilgili kitap bölümü okuma Ergonomi kavramı, tanıtımı özellikleri Anlatım ve soru-cevap yöntemi
3 Görsel ve yazılı literatür tarama İnsan vücudunun ergonomik yapısı ve spor tesislerine uygunluğu Anlatım ve soru-cevap yöntemi
4 Tesis ziyareti ve gözlem Tesislerin mevcut durumlarının analizi, temel unsurların ve sorunların tanımlanması, problemin nedenlerinin belirlenmesi Anlatım, soru-cevap tartışma yöntemi, grup çalışması
5 Görsel ve yazılı literatür tarama Spor branşları ve tesis yapılandırılması Anlatım, soru-cevap tartışma yöntemi, grup çalışması
6 Görsel ve yazılı literatür tarama Spor tesislerinin planlanması ve yerleşimi Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gösteri yöntemi
7 Görsel ve yazılı literatür tarama Spor tesislerinde çalışma yüzeylerinin (Ses, aydınlatma, havalandırma, ısı gibi) ve donanımlarının branşlara göre tasarlanması Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gösteri yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Görsel ve yazılı literatür tarama Spor branşlarına yönelik, araç – gereçlerin özellikleri Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gösteri yöntemi
10 Literatür tarama Spor tesislerinin yapılandırılmasındaki yönergeler, iş sağlığı ve güvenliği Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gösteri yöntemi
11 Konu ile ilgili makale özeti çıkarma Sporcu sakatlıkları açısından ergonominin önemi Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gösteri yöntemi
12 Görsel ve yazılı literatür tarama ve sunum hazırlama Takım sporları ve tesis ergonomisi Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gösteri yöntemi
13 Görsel ve yazılı literatür tarama ve sunum hazırlama Takım sporları ve tesis ergonomisi Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gösteri yöntemi
14 Görsel ve yazılı literatür tarama ve sunum hazırlama Bireysel sporlar ve tesis ergonomisi Anlatım, soru-cevap, tartışma ve gösteri yöntemi
15 Görsel ve yazılı literatür tarama ve sunum hazırlama Örnek tesis projeleri inceleme; öğrenci sunumları Anlatım, gösteri yöntemi ve grup çalışması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Serarslan, M. Z. (2005). Spor Örgütlerinde Toplam Kalite Yönetimi. Morpa, İstanbul.
Ertaş, Ş. ve Özdemir, İ.M. (2014). Çocuk Spor Mekan ve Ergonomi. Akademisyen Kitabevi, Ankara.
Cesur, Ş. Ö. (2018). Sport and Ergonomic. European Journal of Physical Education and Sport Science.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
To explain notions of administration, sport management and associate them to the doctrine of administrave sciences.
1
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
To explain notions of administration, sport management and associate them to the doctrine of administrave sciences.
0
2
To explain the Legislation in Sports Management and associate it to the doctrine of administrave sciences.
1
3
To possess knowledge of sport organizations and use it in.
2
4
To be able to make internal and external environmental analysis of sports organizations, to solve their problems and to make variable decisions.
2
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
To possess basic facilities of sports in social science diciplines for specialization.
2
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
To be able to make internal and external environmental analysis of sports organizations, to solve their problems and to make variable decisions.
3
2
To specialize in sports and a field of sports organizations and to make implementation.
3
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
To defend himself and his institution’s rights in case of any conflicts.
2
2
To take initiative in Professional practise.
2
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
To possess awareness of lifelong learning necessity and to able to actualize it.
3
2
To believe in professional development and use it in implementations.
2
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
To make written and verbal presentation and to use prosessional and individual communucation skills.
2
2
To acquire knowledge of sports and its culture, to adopt olympism philosophy and to able to spread it to the community.
1
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
To possess sports management process and use it.
1

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 1 4 4
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 10 10
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 32 0 107
Genel Toplam 107
Toplam İş Yükü / 25.5 4,2
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0