Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
MKT252 |
OTOMATİK KONTROL |
4 |
2 |
2 |
3 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Öğr.Gör. KÜBRA ERDOĞAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Otomatik Kontrol dersi, otomasyonun temel prensiplerini anlamak, kontrol sistemlerini tasarlamak, analiz etmek ve iyileştirmek için gerekli bilgi ve becerileri kazandırmayı amaçlar. Öğrenciler, mekanik, elektrik, elektronik ve mekatronik sistemlerde otomatik kontrolün nasıl uygulandığını öğrenir. Bu ders, kontrol teorisini gerçek hayattaki mühendislik uygulamalarıyla birleştirerek, öğrencilere sistemlerin kararlılık, hassasiyet ve performansını optimize etme yeteneği kazandırır. |
İçerik: |
Giriş ve Temel Kavramlar. Matematiksel Modelleme. Sistem Dinamiği ve Transfer Fonksiyonları. Kararlılık Analizi. PID Kontrolörler ve Uygulamaları. Geri Besleme Kontrol Sistemleri. Uygulamalar ve Projeler |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Fiziksel sistemleri matematiksel olarak modelleyebilir ve analiz edebilir.
Kontrol sistemlerinin kararlılık ve performans özelliklerini değerlendirebilir.
PID kontrolörleri tasarlayıp uygulama yapabilir.
Geri besleme sistemleri oluşturabilir ve optimize edebilir.
Durum uzayı analizi ve frekans bölgesi yöntemlerini kullanabilir.
Dijital kontrol tekniklerini kullanarak mikrodenetleyici tabanlı sistemler geliştirebilir.
Endüstriyel otomasyon ve robotik sistemlere yönelik kontrol sistemleri tasarlayabilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Fiziksel Sistemlerin Modellenmesi |
Anlatma Yöntemi |
2 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Fiziksel Sistemlerin Modellenmesi |
Anlatma Yöntemi |
3 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Fiziksel Sistemlerin Modellenmesi |
Anlatma Yöntemi |
4 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Transfer Fonksiyonlar |
Anlatma Yöntemi |
5 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Transfer Fonksiyonlar |
Anlatma Yöntemi |
6 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Blok Diyagramları |
Anlatma Yöntemi |
7 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Blok Diyagramları |
Anlatma Yöntemi |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Blok Diyagramları |
Anlatma Yöntemi |
10 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
İşaret Akış Diyagramları (İAD) |
Anlatma Yöntemi |
11 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
İşaret Akış Diyagramları (İAD) |
Anlatma Yöntemi |
12 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Genlik ve Faz Eğrileri |
Anlatma Yöntemi |
13 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Genlik ve Faz Eğrileri |
Anlatma Yöntemi |
14 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Genlik ve Faz Eğrileri |
Anlatma Yöntemi |
15 |
Belirtilen kaynaklardan ilgili konuların okunması |
Routh - Hurwitz Kriteri |
Anlatma Yöntemi |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Automatic Control Systems, Benjamin C.Kuo, Prentice-Hall International,Inc.1999 |
Modern Control Engineering, Katsuhıko Ogata.Prentice-Hall International,Inc.1990 |
Otomatik Kontrol 2, M.Kemal Sarıoğlu.İ.T.Ü. Otomatik Kontrol, İbrahim Yüksel 1997, Bursa |
Ders Notları |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to adopt math and science knowledge to the problems of including Mechatronics Program.
|
|
|
|
3 |
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Can use the scientific methods to solve problems of including Mechatronics Program.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Able to plan experiment, build hardware, collect data using modern devices and analyze data.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Can define, scientize and solve the actual Mechatronics problems.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Use modern tools such as softwares in Mechatronics Systems, design and analysis
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Prone to work in interdisciplinary teams.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to find solutions that meet technical and economical expectations when designing a system with components.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Can approach with a global perspective to solve included Mechatronics Program problems.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Able to keep up to date of self-awarness in the field.
|
|
|
|
|
4 |
|
4 |
Can follow academic and industrial developments related Mechatronics Program.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Able to work in the field, interdisciplinary and multidisciplinary environments.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Have written and verbal communication skills in Turkish and English.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Have professional and ethical values and sensitive to these.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Sensitive to health and safety issues in Mechatronics fields.
|
|
|
|
|
|
5 |
3 |
Sensitive to social, environmental and economic factors in occupational activities.
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
29 |
0 |
71 |
|
Genel Toplam |
71 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
2,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
3,0 |
|