Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
BGT253 |
VERİTABANI VE YÖNETİMİ |
3 |
3 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Öğr.Gör. TUĞÇE YÜKSEL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Öğr.Gör. ESEN TURUNÇ |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Bu dersin amacı, öğrencilere veritabanı sistemlerinin temel ve ileri seviye kavramlarını, mimari yapılarını ve uygulamalarını öğretmektir. |
İçerik: |
Veri ambarı tasarımı, ETL süreçleri, veri madenciliği ve iş zekası gibi konular öğrencilere aktarılarak, modern veri yönetim sistemlerinin pratikte kullanımı ve bu sistemlerin stratejik avantajları öğretilir. Dersin ikinci yarısında, SQL komutlarına giriş yapılarak uygulamalı çalışmalar gerçekleştirilecektir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Veritabanı sistemlerinin temel kavramlarını ve farklı veritabanı türlerini tanır.
Veritabanı yönetim sistemlerinin mimari yapısını ve fonksiyonlarını açıklar.
Veri ambarlarını ve OLAP sistemlerini öğrenir ve tasarımlarını yapabilir.
ETL süreçlerini planlayıp uygulayabilir.
Veri madenciliği tekniklerini ve iş zekasının önemi ile ilgili bilgi sahibi olur.
SQL komutlarını kullanarak veri sorgulama ve manipülasyonu yapabilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
- |
Giriş ve Temel Kavramlar (Veri, bilgi, veritabanı kavramları) |
Anlatım |
2 |
Araştırma |
Veritabanı Türleri ve Mimari Yapılar (Merkezi, dağıtık ve bulut tabanlı veritabanı yapıları) |
Anlatım |
3 |
Araştırma |
DBMS ve İleri Seviye Konular (Veri bütünlüğü, transaction yönetimi, ACID kuralları) |
Anlatım |
4 |
Araştırma |
Veri Ambarları ve OLAP Sistemleri (Veri ambarı kavramı, OLAP mimarileri) |
Anlatım |
5 |
Araştırma |
Veri Ambarı Tasarımı ve ETL Süreçleri (ETL süreçleri ve veri entegrasyonu teknikleri) |
Anlatım |
6 |
Araştırma |
Veri Madenciliği ve İş Zekası (Veri madenciliği teknikleri, iş zekası kavramları ve uygulamaları) |
Anlatım |
7 |
Araştırma |
Vize Öncesi Tekrar |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Araştırma |
SQL'e Giriş ve Temel Komutlar (SELECT, FROM, WHERE) |
Anlatım, Uygulama |
10 |
Araştırma |
Veri Manipülasyonu (INSERT, UPDATE, DELETE) |
Anlatım, Uygulama |
11 |
Araştırma |
SQL Fonksiyonları ve Gruplama (HAVING, GROUP BY) |
Anlatım, Uygulama |
12 |
Araştırma |
İleri Düzey SQL Komutları (JOIN, alt sorgular) |
Anlatım, Uygulama |
13 |
Araştırma |
Uygulamalar ve Sınava Yönelik Hazırlık (Pratik çalışmalar) |
Uygulama |
14 |
- |
Uygulamalar ve Sınava Yönelik Hazırlık (Pratik çalışmalar) |
Uygulama |
15 |
- |
Uygulamalar ve Sınava Yönelik Hazırlık (Pratik çalışmalar) |
Uygulama |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Winand, M. (2024). SQL Performance Explained. 2nd ed. Markus Winand. |
Ramakrishnan, R., & Gehrke, J. (2024). Database Management Systems (4th ed.). McGraw-Hill |
Çeşitli akademik makaleler ve ders notları.
SQL dökümanları ve uygulamaları |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Knows the necessary terms and information in the computer field.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Gains knowledge of the concept of information security.
|
|
|
|
3 |
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gains the ability to learn the necessary concepts in the computer field.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to identify, define, formulate and solve complex Information Security problems; for this purpose, the ability to select and apply appropriate analysis and modeling methods
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to design a complex computer-based system, process, security to meet specific requirements under realistic constraints and conditions; for this purpose, the ability to apply modern design methods.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to design, conduct experiments, collect data, analyze and interpret results for examining Information Security problems
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Ability to work effectively within the discipline of Information Security and in multi-disciplinary teams; individual study skills
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
Professional and ethical responsibility awareness
|
|
|
|
3 |
|
|
4 |
Knowledge of project management and business practices such as risk management and change management; awareness of entrepreneurship, innovation and sustainable development
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to develop, select and use modern techniques and tools required for Information Security applications
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
Awareness of the necessity of lifelong learning; ability to access information, follow developments in science and technology, and constantly renew oneself
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Ability to communicate effectively in Turkish orally and in writing, foreign language knowledge
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Information about the effects of Information Security practices on health, environment and security in universal and social dimensions and the problems of the age; Awareness of the legal consequences of Information Security solutions
|
|
|
2 |
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
14 |
2 |
28 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
4 |
3 |
12 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
14 |
1 |
14 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
7 |
1 |
7 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
69 |
0 |
147 |
|
Genel Toplam |
147 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,8 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|