TR EN

İHA SİSMLERİNE GİRİŞ VE HAVACILIK TERMİNOLOJİSİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
IHA151 İHA SİSMLERİNE GİRİŞ VE HAVACILIK TERMİNOLOJİSİ 1 2 2 4

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. BETÜL GENÇASLAN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. BETÜL GENÇASLAN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Temel olarak öğrencilerin İHA sistemlerini tanımasını, temel havacılık kavramlarını öğrenmesini ve bu sistemlerin çalışma prensiplerini kavramasını amaçlar.
İçerik: Öğrenci bu ders kapsamında havacılık tarihi hakkında genel bilgi sahibi olacaktır. İnsansız hava araçlarının tarihsel gelişimini, insansız hava aracı konfigürasyonlarını bilecek ve İnsansız hava araçlarını sınıflandırabilecektir. İnsansız hava araçlarının görevlerine göre sınıflandırılmasını gerçekleştirebilir ve Ülkemizde gerçekleştirilen insansız hava aracı faaliyetleri hakkında bilgi sahibi olacaktır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

İnsansız hava araçlarının tarihsel gelişimini bilir.
Ağırlık, Menzil ve İrtifa gibi performans sınıflandırmalarını gerçekleştirebilir.
İnsansız hava araçlarının görevlerine göre sınıflandırılmasını gerçekleştirebilir.
Ülkemizde gerçekleştirilen askeri ve sivil insansız hava aracı çalışmalarını bilir.
İnsansız hava aracı kayıt sistemi, pilot lisanslandırma süreçlerini gerçekleştirebilir.
Uçuşa yasak bölgeler ve hava sahası hakkında bilgilere sahiptir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Yazılı Kaynaklar İlk Havacılık Denemeleri; İHA’ların Tarihsel Gelişimi Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
2 Yazılı Kaynaklar İHA Konfigürasyonları; Döner Kanatlı İHA’lar; Sabit Kanatlı İHA’lar; Çırpan Kanatlı İHA’lar; Havadan Hafif İHA’lar Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
3 Yazılı Kaynaklar Ağırlık Sınıflandırmaları; Menzil ve İrtifa Sınıflandırmaları; Görev Sınıflandırmaları Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
4 Yazılı Kaynaklar Türkiye’de İHA Çalışmaları Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
5 Yazılı Kaynaklar Askeri İHA Çalışmaları; Sivil İHA Çalışmaları Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
6 Yazılı Kaynaklar İHA Araştırmalarında Trendler Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
7 Yazılı Kaynaklar SHT İHA Sınıflandırması; SHT İHA Kayıt Sistemi Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Yazılı Kaynaklar Hava Sahası ve Uçuşa Yasak Bölgeler Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
10 Yazılı Kaynaklar İHA’larda Ticari ve Bireysel Lisans Farklılıkları Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
11 Yazılı Kaynaklar İHA Kullanıcılarının Sigorta Yükümlülükleri Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
12 Yazılı Kaynaklar SHT İHA Kayıt Sistemi Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
13 Yazılı Kaynaklar SHT İHA Kayıt Sistemi Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
14 Yazılı Kaynaklar Terminoloji Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
15 Yazılı Kaynaklar Terminoloji Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü (SHGM) tarafından yayımlanan İHA'lara yönelik düzenlemeler ve dökümanlar.
FAA (Federal Aviation Administration): Havacılık terminolojisi ve temel prensipler hakkında önemli bir referans kaynağıdır.
Türk Hava Kurumu (THK) Yayınları
SHGM İHA Kayıt ve Sertifikasyon Dökümanları

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
The knowledge of the basic principles of UAV technology, such as operating principles, aerodynamics, flight theory and aviation regulations. This knowledge gives students the ability to understand how UAV systems work and to master the technical details.
3
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
It is the type of knowledge that includes practical uses of UAVs, application scenarios and real-world data. Students combine theoretical knowledge and practice by examining the applications of UAV technology in different fields such as agriculture, security, mapping, search and rescue.
2
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
It includes mental processes such as analytical thinking, problem solving, creativity, critical thinking and decision making. UAV operators must have the ability to make quick and effective decisions in the face of various scenarios, and these skills form an important part of the training process.
3
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Refers to the ability of students to use their theoretical knowledge effectively in practice. These skills include hands-on tasks such as flight preparation, usability testing, maintenance and repair operations, data collection and analysis. Students develop these skills through simulations and field applications and learn how to use UAVs effectively in real-world scenarios.
4
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
It means that students develop the ability to work on their own and fulfill their responsibilities when they take part in UAV operations. These skills are critical for their self-confidence and work discipline in individual projects.
4
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
It focuses on developing students' skills in acquiring knowledge, adapting to new technologies and continuous learning. Since UAV technology is a rapidly evolving field, it is of great importance that students are empowered to acquire up-to-date knowledge and improve themselves.
5
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
The course provides students with the skills to communicate effectively, work in a team and collaborate. As UAV operations are often conducted in teams, students need to communicate effectively with other operators, engineers and stakeholders.
5
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Refers to a specific set of knowledge and skills related to UAV technology and operation. These competencies include in-depth knowledge in areas such as understanding the design of UAV systems, data analysis, mission planning, using flight management software and complying with regulatory requirements. Through these competencies, students acquire the specialized and technical knowledge required for various roles in the industry.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 5 4 20
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 10 10
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 37 0 98
Genel Toplam 98
Toplam İş Yükü / 25.5 3,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 4,0