TR EN

MİKRODENETLEYİCİLER DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
ETP253 MİKRODENETLEYİCİLER 3 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Öğr.Gör. BETÜL GENÇASLAN
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Bu ders öğrencilere; gömülü sistemlerin tasarım yöntemlerini, tasarım ölçütlerini, mikrodenetleyicilerin mimari farklılıklarını kavrar ve çevre birimlerini programlamak ve yönetmek yeterliklerini kazandırır.
İçerik: Mikroişlemci ve mikrodenetleyici kavramları, 4-bit, 8-bit, 32-bit mikrodenetleyiciler, mikrodenetleyiciler için geliştirme ortamları ve dilleri, mikrodenetleyici üreticileri, teknolojik eğilimler ve gelişmeler. Mikrodenetleyici mimarileri (Harvard, ARM, RISC, CISC, DSP vb.) mimariler arasındaki farklar, kullanım alanları, geliştirme araçları üstünlük ve zayıflıkları. Mikrodenetleyici geliştirme ortamı tanıtımı, proje oluşturma ve assembly dili ile kod yazma, program derleme benzetime tabi tutma. Sistemi bir benzetim ortamında çizme, sistemin program kodunu yükleme, sistemi benzetime tabi tutma. Program geliştirme ve sistem benzetimi basamaklarında ortaya çıkan hataları bulma ve düzeltme yöntemleri, analiz yöntemleri.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Mikrodenetleyici sistem tasarım yöntem ve ölçütlerini birbiri ile ilişkilendirerek tanımlar.
Mikrodenetleyici mimarileri arasındaki farkları karşılaştırarak tanımlar.
Assembly dilinde ilgili donanım düzenine göre programı gerçekleştirir.
Mikrodenetleyicileri bir programlama dili ile benzetime tabi tutumunu gerçekleştirir.
Tasarlanan sistemi çevre birimleri ile birlikte benzetime tabi tutumunu gerçekleştirir.
Sistemin benzetim ortamlarında hata ayıklamasını ve analizini gerçekleştirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Yazılı Kaynaklar Mikroişlemci ve mikrodenetleyici kavramları, 4-bit, 8-bit, 32-bit mikrodenetleyiciler, mikrodenetleyiciler için geliştirme ortamları ve dilleri, mikrodenetleyici üreticileri, teknolojik eğilimler ve gelişmeler. Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
2 Yazılı Kaynaklar Mikrodenetleyici Mimarileri, Programlama dilleri, Temel çalışma devreleri, Resetleme Teknikleri, Güç kaynakları, Elektronik Devre halinde tasarımı Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
3 Yazılı Kaynaklar Mikrodenetleyici bloklarının tanıtılması, Mikrodenetleyici I/O birimleri Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
4 Yazılı Kaynaklar Mikrodenetleyicilerde PWM sinyal üretimi, Motor kontrol örneği Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
5 Yazılı Kaynaklar ADC ve DAC yapılarının tanıtılması, Mikrodenetleyici ile analog voltaj okuma örneği Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
6 Yazılı Kaynaklar LED, Buton, Role Uygulamaları, LCD kullanımı Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
7 Yazılı Kaynaklar Mikrodenetleyici UART biriminin tanıtılması Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
8 - ARA SINAV -
9 Yazılı Kaynaklar Mikrodenetleyicilerde I2C ve SPI haberleşme yapıları Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
10 Yazılı Kaynaklar Mikrodenetleyicilerde I2S haberleşme yapısı ve RS485, RS232 ve kablosuz haberleşme yapılarının tanıtılması Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
11 Yazılı Kaynaklar Mikrodenetleyici ile sıcaklık ve ışık sensörü kullanımı ve uygulamalar Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
12 Yazılı Kaynaklar Mikrodenetleyici ile Mesafe ölçümü uygulaması (HC-SR04 vb) Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
13 Yazılı Kaynaklar Mikrodenetleyici ve sensörler ile örnek proje uygulamaları ve simulasyonu Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
14 Yazılı Kaynaklar Dönem sonu projelerinin sunumu Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
15 Yazılı Kaynaklar Dönem sonu projelerinin sunumu Anlatım , Sunum, Uygulama, Soru Cevap
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

MİKRODENETLEYİCİLER VE PROGRAMLAMA - Dr. Koray ÖZSOY, Dr. Bekir AKSOY, Seyit Ahmet İNAN

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
The knowledge of the basic principles of UAV technology, such as operating principles, aerodynamics, flight theory and aviation regulations. This knowledge gives students the ability to understand how UAV systems work and to master the technical details.
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
It is the type of knowledge that includes practical uses of UAVs, application scenarios and real-world data. Students combine theoretical knowledge and practice by examining the applications of UAV technology in different fields such as agriculture, security, mapping, search and rescue.
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
It includes mental processes such as analytical thinking, problem solving, creativity, critical thinking and decision making. UAV operators must have the ability to make quick and effective decisions in the face of various scenarios, and these skills form an important part of the training process.
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Refers to the ability of students to use their theoretical knowledge effectively in practice. These skills include hands-on tasks such as flight preparation, usability testing, maintenance and repair operations, data collection and analysis. Students develop these skills through simulations and field applications and learn how to use UAVs effectively in real-world scenarios.
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
It means that students develop the ability to work on their own and fulfill their responsibilities when they take part in UAV operations. These skills are critical for their self-confidence and work discipline in individual projects.
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
It focuses on developing students' skills in acquiring knowledge, adapting to new technologies and continuous learning. Since UAV technology is a rapidly evolving field, it is of great importance that students are empowered to acquire up-to-date knowledge and improve themselves.
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
The course provides students with the skills to communicate effectively, work in a team and collaborate. As UAV operations are often conducted in teams, students need to communicate effectively with other operators, engineers and stakeholders.
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Refers to a specific set of knowledge and skills related to UAV technology and operation. These competencies include in-depth knowledge in areas such as understanding the design of UAV systems, data analysis, mission planning, using flight management software and complying with regulatory requirements. Through these competencies, students acquire the specialized and technical knowledge required for various roles in the industry.

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 14 3 42
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 14 14
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 10 10
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 152
Genel Toplam 152
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0