Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
MKP255 | MALZEME TEKNOLOJİSİ | 3 | 3 | 3 | 4 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. HASAN HÜSEYİN TAŞER |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. DAMLA YAĞCI |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | İmalat teknikerleri için gerekli olan insanların ve endüstrinin ihtiyaçlarını karşılayacak malzeme üretim yöntemlerinin olduğunu veya üretilmiş malzemelerin özelliklerinin değiştirilebilir olduğunun kavrayabilme. Endüstriyel alanda kullanılan malzemelerin çeşitlerini tanıyabilme, temel özelliklerini kavrayabilme, Kullanım yerleri ve tasarım için en uygun malzemeleri seçebilme. Malzemeleri sınıflandırabilmek, içyapılarını tanımak, Fe-C denge diyagramını yorumlayabilmek, çelik sertleşmesi ve standartları kavratmak amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Temel malzeme bilgisi, elementler ve elementlerin özellikleri, malzeme kompozisyonları, Fe elementindeki alaşımlar ve etkileri, demir-denge diyagramı, malzeme seçimindeki etmenler konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Malzeme nedir bilir |
Temel malzeme çeşitleri ve otomotivde kullanılan malzemeler nelerdir öğrenir |
Malzeme seçiminde dikkat edilmesi gereken hususları tanır |
Fe elementine katılan alaşım oranlarını ve özelliklerini bilir |
Demir denge diyagramını bilir |
Malzeme uygulamalarını ve otomotivdeki malzeme seçimlerinin neler olduğunu bilir |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Malzemelerin mekanik, fiziksel, kimyasal ve ısıl özellikleri, metallerin sınıflandırılması. Kullanılacak malzeme grubu, tercih sebebi. | Anlatım |
2 | Kitap | Atomik yapı, atom modelleri, atomik bağlar. Birim hücre, uzay kafesi, Bravais kafesler. | Anlatım |
3 | Kitap | Atomik dolgu faktörü, yoğunlukların kristal yapıdan bulunuşu, allotropi. Katılaşma-ergime davranışları, saf ve alaşımlı malzemenin soğuması. | Anlatım |
4 | Kitap | Dentritik yapı, denge diyagramları ve tipleri. Demir –karbon denge diyagramı. | Anlatım |
5 | Kitap | Demir-Karbon Denge diyagramı | Anlatım |
6 | Kitap | Östenit, ferrit, perlit, sementit, ledeburit kavramları. | Anlatım |
7 | Kitap | Denge diyagramındaki kritik sıcaklıklar, alaşım elementlerinin katkıları. | Anlatım |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kitap | Tahribatlı muayenelerin sınıflandırılması. Sertlik ölçümü: Brinell, Rockwell ve Vickers sertlik ölçümleri | Anlatım |
10 | Kitap | Çekme testi kavramlar, basma testi numuneler | Anlatım |
11 | Kitap | Burma deneyi, Eğme ve katlama deneyleri. Çentikli darbe deneyleri ve numuneler. | Anlatım |
12 | Kitap | Endüstriyel polimerizasyon metodları, kompozit | Anlatım |
13 | Kitap | Yorulma tanımı ve türleri, Wöhler diyagramı. Sıcak ve soğuk şekillendirme, % redüksiyon oranı. | Anlatım |
14 | Kitap | Polimer kavramı, polimerizasyon, termoset ve termoplastikler. Korozyonun oluşumu, türleri, önleme ve koruma metotlerı | Anlatım |
15 | Kitap | Genel Tekrar | Anlatım |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Malzeme Bilgisi- Prof. Dr. Hayri Yalçın, Doç. Dr. Metin Gürü |
Malzeme Bilgisi- Prof. Dr. Cemal Meran |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have basic knowledge and skills of hybrid and electric vehicles.
|
2 | |||||
2 |
Know and apply the next generation of design and technologies.
|
4 | |||||
3 |
Generate solutions to problems related to the field and implement them.
|
3 | |||||
4 |
An ability to transfer knowledge from theoretical to practical.
|
3 | |||||
5 |
Creates ideas that are open to innovation and change.
|
4 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Know functions and tasks of hardware such as sensors, batteries, etc. which to be used in electric vehicles.
|
4 | |||||
2 |
Understand functions of parts used in hybrid and electric vehicles (e.g. Crankshaft-camshaft-valve mechanism, battery systems, electric and gasoline engines, etc.) and how it is produced and understands its operation.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have knowledge about ethical issues required by their profession.
|
4 | |||||
2 |
Know and apply the importance of working individually and as a team in production and laboratory studies.
|
4 | |||||
3 |
Identify problems related to unforeseen situations and seeks solutions in working conditions in areas where hybrid and electric vehicle technology is used.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Have a competence to take responsibility for the given works.
|
3 | |||||
2 |
Have an ability to solve problems and take risks in hybrid and electric vehicle technology.
|
4 | |||||
3 |
Have an ability to bring the jobs/projects given to from the initial stage to the maturity stage.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Know how to use two and three dimensional design programs related to the profession.
|
3 | |||||
2 |
Have an ability general information for using computer; can use programs very well.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Adopt an importance of learning lifetime and also have an ability to develop socially, technologically and culturally.
|
3 | |||||
2 |
Can work as a team; have an ability to prepare projects and presentations.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 9 | 9 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 102 |
Genel Toplam | 102 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 4,0 |