Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
MBH105 |
ANAYASA HUKUKU |
1 |
3 |
3 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Doç.Dr. LOKMAN KANTAR |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Öğr.Gör. AHENK ÇİÇEK SÜZEN |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Anayasa hukukunun temel kavramları, anayasa türleri, devlet şekilleri, hükümet sistemleri ve demokrasi gibi kavramları, Osmanlı anayasal gelişmeleri,Cumhuriyet dönemi anayasal gelişmeleri ve 1982 Anayasasında yapılan değişiklikler hakkında bilgi verilmesi amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
Anayasa Hukuku ve Anayasa Kavramı, Anayasaya Uygunluk Denetiminin Yolları, Anayasa Türleri, Kurucu İktidar, Monarşi ve Cumhuriyet, Tek Devlet ve Birleşik Devlet, Konfederasyon Federasyon ve Üniter Devlet, Demokrasi Kavramı, Demokrasi Teorileri, Egemenliğin Kullanılması Bakımından Demokrasi Tipleri, Seçimler, Temel Hak ve Hürriyetler, Temel Hak ve Hürriyetlerin Sınırlandırılması, Osmanlı Anayasal Gelişmeleri, Cumhuriyet Dönemi Anayasal Gelişmeleri ve 1982 Anayasasında Yapılan Değişiklikler konularını içerir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Anayasa hukukunun temel kavramlarını, anayasaya uygunluk denetiminin yollarını ve anayasa tiplerini tanımlar. |
Osmanlı anayasal gelişmeleri ve Cumhuriyet dönemi Anayasal gelişmelerini bilir. |
Devlet şekillerini açıklar. |
Demokrasi teorilerini ve demokrasi tiplerini karşılaştırarak yorumlar. |
Türkiye Cumhuriyeti’nin temel organları olan yasama, yürütme ve yargının kuruluş ve işleyişi, seçim sistemi konularını bilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Kaynak taraması |
Anayasa Hukuku ve Anayasa Kavramı, Anayasa Türleri |
- |
2 |
Kaynak taraması |
Kurucu İktidar: Asli Kurucu İktidar, Tali Kurucu İktidar |
- |
3 |
Kaynak taraması |
Devlet Şekilleri |
- |
4 |
Kaynak taraması |
Hükümet Sistemleri |
- |
5 |
Kaynak taraması |
Demokrasi Kavramı, Demokrasi Teorileri |
- |
6 |
Kaynak taraması |
Seçimler |
- |
7 |
Kaynak taraması |
Kanunların Anayasaya Uygunluk Denetimi, Osmanlı Anayasal Gelişmeleri |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Kaynak taraması |
Cumhuriyet Dönemi Anayasal Gelişmeleri |
- |
10 |
Kaynak taraması |
Temel İlkeler, Temel Hak ve Hürriyetler |
- |
11 |
Kaynak taraması |
TBMM Üyelerinin Seçimi, Hukuki Statüsü, TBMM' nin Görev ve Yetkileri |
- |
12 |
Kaynak taraması |
Cumhurbaşkanı |
- |
13 |
Kaynak taraması |
Yürütme Organının Düzenleyici İşlemleri, Olağanüstü Hal Yönetim Usulü |
- |
14 |
Kaynak taraması |
Yargı Organı, Anayasa Yargısı |
- |
15 |
Kaynak taraması |
1982 Anayasasında Yapılan Değişiklikler |
- |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Gözler, K.(2024).Anayasa Hukukuna Giriş. Bursa: Ekin Basım Dağıtım |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
BİLGİ |
Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Gelişmiş bir adalet nosyonu çerçevesinde karşılıklı hak ve menfaatlerin dengelenmesi gerektiğinin bilincine varır.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Adli hizmetler alanında çalışmasına yetecek temel bilgilere sahip olur.
|
|
|
|
3 |
|
|
BİLGİ |
Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Hukukun temel kavramlarını ve başlıca hukuk disiplinlerinin temel özelliklerini sıralayabilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Hukuki problemler üzerinde analitik düşünme yeteneği kazanır.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahip olur.
|
|
|
|
|
|
5 |
BECERİLER |
Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Temel hukuki kavramları asgari düzeyde kullanabilir, karşılaştırabilir ve değerlendirebilir.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
İleri seviyede klavye kullanabilir ve mahkemelerde adli yazışma sürecini takip edebilir.
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Bireysel başarının yanında, ders içi etkinlikler, farazi dava çalışmaları, adliye çalışmaları ve diğer mesleki ve akademik ziyaretler ile kolektif çalışma becerisini kazanır.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Edindiği bilgiler doğrultusunda bir dava dilekçesinin usulüne uygun yazılıp yazılmadığını belirleyebilir.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
Staj döneminde ve çalışma hayatında icra memurunun görev alanına giren işlemleri yapabilir, haciz işlemlerini tek başına gerçekleştirebilecek sorumluluğu alabilir.
|
0 |
|
|
|
|
|
YETKİNLİKLER |
Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Türkçeyi yazılı ve sözlü bir biçimde etkin olarak kullanabilme yeteneği geliştirir.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır.
|
|
|
|
|
|
5 |
YETKİNLİKLER |
İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Mesleki becerilerin yanında gerek bireysel olarak ve gerekse topluluk önünde kendini ifade edebilir.
|
0 |
|
|
|
|
|
2 |
Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilmek, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü oalrak aktarabilir.
|
|
|
|
3 |
|
|
YETKİNLİKLER |
Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Alana ilişkin yürürlükteki temel mevzuat bilgisine sahip olur.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Alanıyla ilgili edindiği bilgiler doğrultusunda dava açma ve davayı takip etme yeterliliği kazanır.
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Alanıyla ilgili edindiği bilgiler doğrultusunda icra ve iflas sürecini takip edebilir.
|
0 |
|
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
5 |
70 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
3 |
5 |
15 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
33 |
0 |
129 |
|
Genel Toplam |
129 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,1 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
5,0 |
|