| Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
|---|---|---|---|---|---|
| MBH108 | İDARE HUKUKU VE YARGILANMASI | 2 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
|---|---|
| Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
| Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
| Dersin Türü | Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli | - |
| Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ŞEYDA ŞANLI |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
| Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
|---|---|
| Amaç: | Dersin amacı, idare hukuku ve idare yargıya egemen olan ilkeleri ele alarak, idari yargı rejiminin varlığının idari uyuşmazlıkları çözmedeki önemini vurgulamak ve idari yargılama hukukuna ilişkin temel hukuk bilgisi kazandırmaktır. |
| İçerik: | Bu ders İdare Kavramı, İdare Hukukunun Özellikleri ve Kaynaklar, İdare Hukukuna Hakim Olan İlkeler: Merkezden Yönetim İlkesi, Yerinden Yönetim İlkesi, İdarenin Bütünlüğü İlkesi, Hiyerarşi ve Vesayet, Türk İdare Teşkilatı: Merkezden Yönetim, Türk İdare Teşkilatı: Yerinden Yönetim Kuruluşları, Bireysel İdari İşlemler, Düzenleyici İdari İşlemler, İdari Sözleşmeler, İdarenin Faaliyetleri: Kamu Hizmeti ve Kolluk, Kamu Malları, İdarenin Mal Edinme Usulleri, İdarenin Sorumluluğu, İdari Dava Türleri, İdari Yargı Teşkilatı ve Yürütmenin Durdurulması konularını içerir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
|---|
| İdare hukukunun temel kavramlarını ve idari teşkilata hakim olan temel ilkeleri tanımlar. |
| İdari işlemler ve idari sözleşmeler konularını bilir. |
| İdarenin kamu hizmeti ve kolluk faaliyetlerini değerlendirir. |
| İdari yargı örgütü ve idari dava türlerini tanımlar. |
| İdari bir davada yürütmenin durdurulması kararı verilmesinin şartlarını tanımlar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
|---|---|---|---|
| Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
| 1 | Kaynak Taraması | İdare kavramı, İdare Hukukunun Özellikleri ve Kaynaklar | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
| 2 | Kaynak Taraması | İdare Hukukuna Hakim Olan İlkeler: Merkezden Yönetim İlkesi, Yerinden Yönetim İlkesi | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
| 3 | Kaynak Taraması | İdarenin Bütünlüğü, Hiyerarşi ve Vesayet | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
| 4 | Kaynak Taraması | Türk İdare Teşkilatı: Merkezden Yönetim | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
| 5 | Kaynak Taraması | Yerinden Yönetim Kuruluşları | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
| 6 | Kaynak Taraması | Bireysel İdari İşlemler | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
| 7 | Kaynak Taraması | Düzenleyici İdari İşlemler | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
| 8 | Kaynak Taraması | İdari Sözleşmeler | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
| 9 | Kaynak Taraması | İdarenin Faaliyetleri: Kamu Hizmeti ve Kolluk | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
| 10 | - | ARA SINAV | - |
| 11 | Kaynak Taraması | Kamu Malları, İdarenin Mal Edinme Usulleri | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
| 12 | Kaynak Taraması | İdarenin Sorumluluğu | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
| 13 | Kaynak Taraması | İdari Dava Türleri | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
| 14 | Kaynak Taraması | İdari Yargı Teşkilatı | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
| 15 | Kaynak Taraması | Yürütmenin Durdurulması | Anlatım, Tartışma, Soru-cevap |
| 16 | - | FİNAL | - |
| 17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
|---|
| Gözler, K.(2023). Kısa İdare Hukuku. Ankara: Ekin Yayıncılık |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
|---|---|---|---|---|
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
|---|---|---|---|---|---|
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Kuramsal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Gelişmiş bir adalet nosyonu çerçevesinde karşılıklı hak ve menfaatlerin dengelenmesi gerektiğinin bilincine varır.
|
4 | |||||
| 2 |
Adli hizmetler alanında çalışmasına yetecek temel bilgilere sahip olur.
|
5 | |||||
| BİLGİ | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Olgusal | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Hukukun temel kavramlarını ve başlıca hukuk disiplinlerinin temel özelliklerini sıralayabilir.
|
5 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bilişsel | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Hukuki problemler üzerinde analitik düşünme yeteneği kazanır.
|
3 | |||||
| 2 |
Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuram, yöntem, strateji ve tekniklere ilişkin bilgiye sahip olur.
|
5 | |||||
| BECERİLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Uygulamalı | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Temel hukuki kavramları asgari düzeyde kullanabilir, karşılaştırabilir ve değerlendirebilir.
|
5 | |||||
| 2 |
İleri seviyede klavye kullanabilir ve mahkemelerde adli yazışma sürecini takip edebilir.
|
0 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Bireysel başarının yanında, ders içi etkinlikler, farazi dava çalışmaları, adliye çalışmaları ve diğer mesleki ve akademik ziyaretler ile kolektif çalışma becerisini kazanır.
|
2 | |||||
| 2 |
Edindiği bilgiler doğrultusunda bir dava dilekçesinin usulüne uygun yazılıp yazılmadığını belirleyebilir.
|
1 | |||||
| 3 |
Staj döneminde ve çalışma hayatında icra memurunun görev alanına giren işlemleri yapabilir, haciz işlemlerini tek başına gerçekleştirebilecek sorumluluğu alabilir.
|
0 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Öğrenme Yetkinliği | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Türkçeyi yazılı ve sözlü bir biçimde etkin olarak kullanabilme yeteneği geliştirir.
|
3 | |||||
| 2 |
Yaşam boyu öğrenme bilinci kazanır.
|
5 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Mesleki becerilerin yanında gerek bireysel olarak ve gerekse topluluk önünde kendini ifade edebilir.
|
3 | |||||
| 2 |
Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirebilmek, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü oalrak aktarabilir.
|
3 | |||||
| YETKİNLİKLER | |||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
| Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
| Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
| 0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
| 1 |
Alana ilişkin yürürlükteki temel mevzuat bilgisine sahip olur.
|
5 | |||||
| 2 |
Alanıyla ilgili edindiği bilgiler doğrultusunda dava açma ve davayı takip etme yeterliliği kazanır.
|
1 | |||||
| 3 |
Alanıyla ilgili edindiği bilgiler doğrultusunda icra ve iflas sürecini takip edebilir.
|
0 | |||||
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
|---|---|---|---|
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
| Ders | 14 | 3 | 42 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 10 | 7 | 70 |
| Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
| Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
| Okuma | 3 | 3 | 9 |
| Ödev | 0 | 0 | 0 |
| Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Seminer | 0 | 0 | 0 |
| Staj | 0 | 0 | 0 |
| Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
| Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
| Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
| Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
| Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
| Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
| Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
| Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
| Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
| Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
| TOPLAM | 29 | 0 | 123 |
| Genel Toplam | 123 | ||
| Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,8 | ||
| Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |