Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
ETP277 | SENSÖRLER VE TRANSDUSERLER | 1 | 2 | 2 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MEHMET SOYAL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Sensörler ve Transdüserler dersi, öğrencilere çeşitli fiziksel büyüklüklerin ölçülmesi ve dönüştürülmesi süreçlerinde kullanılan sensörler ve transdüserlerin temel prensiplerini, tasarımını ve uygulamalarını öğretmeyi amaçlar. Öğrenciler, sensör teknolojilerinin doğru seçimi, kalibrasyonu ve verimli kullanımı konularında bilgi sahibi olurken, bu teknolojilerin endüstriyel, tıbbi ve çevresel alanlardaki uygulamalarına dair derinlemesine bir anlayış kazanırlar. |
İçerik: | Sensörlerin ve transdüserlerin işleyişini anlamak için temel kavramlarla başlar ve termal, optik, gaz, biyosensörler gibi farklı sensör türlerinin çalışma prensiplerine değinir. Öğrenciler, fiziksel parametrelerin ölçülmesi, analog ve dijital veri dönüşümü, sinyal işleme teknikleri ve sensör kalibrasyonu konularında bilgi edinirler. Ayrıca, sensörlerin doğru seçimi ve belirli uygulamalara uygun tasarımı, endüstriyel otomasyon, tıbbi cihazlar ve çevresel izleme gibi çeşitli alanlardaki kullanım örnekleriyle desteklenir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Sensörlerin ve transdüserlerin çalışma prensiplerini ve işlevlerini kavrayabilme. |
Çeşitli sensör türlerinin (termal, optik, gaz, biyosensörler vb.) özelliklerini ve uygulamalarını öğrenmek. |
Sensörlerden alınan verilerin dönüştürülmesi ve sinyal işleme tekniklerini uygulayabilme. |
Uygulama ihtiyaçlarına göre sensör seçimi yapabilme ve endüstriyel, tıbbi alanlardaki kullanımını kavrayabilme. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. | Ders içeriğinin tanıtımı, dönem ders planlamasının anlatılması, sensörler ve transduser kavramının anlatılması | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
2 | Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. | Sensör ölçümlerinde kaymalar, kalibrasyon yöntemleri, tek nokta ve iki nokta kalibrasyon yöntemlerinin tanıtılması ve örnek çözümleri | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
3 | Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. | Sensörlerde ölçüm hataları, FSE ve RE hata kavramlarının anlatılması, Doğruluk, spesifite, hassasiyet ve kesinlik kriterlerinin tanıtılması ve örnek çözümleri | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
4 | Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. | Sensörlerde çözünürlük, Ölçüm birimleri, birimler arası dönüşümler, örnek uygulamalar | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
5 | Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. | Sensörlerde tekrarlanabilirlilik ve örnek uygulamalar | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
6 | Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. | Kimyasal sensörler ve kullanım örnekleri | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
7 | Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. | Sıcaklık sensörleri (RTD, PTC, NTC vb) | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. | Piezoelektrik sensörler ve transdüserler, kullanım örnekleri | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
10 | Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. | Sensör verilerinin aktarılması, Haberleşme standartları (4-20mA, RS485 MODBUS, 0-10VDC vb) | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
11 | Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. | Mesafe sensörleri, türleri ve kullanım örnekleri | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
12 | Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. | Kuvvet ve yük sensörleri | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
13 | Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. | Gaz sensörleri ve kullanım örnekleri | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
14 | Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. | Güvenlik ve yangın dedektörleri | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
15 | Kaynak tarama, Konu ile alakalı internet araştırması. | Güvenlik ve yangın dedektörleri | Teorik anlatıma dayalı ders, Tartışma, Soru-Cevap. |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
MEGEP |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | ||
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 50 | ||
TOPLAM | 2 | 100 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 8 | 2 | 16 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 14 | 2 | 28 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 10 | 2 | 20 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 14 | 2 | 28 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav | 0 | 0 | 0 |
Ara Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 75 | 0 | 149 |
Genel Toplam | 149 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |