TR EN

RİSK YÖNETİMİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
IGP255 RİSK YÖNETİMİ 3 3 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi ÖNLİSANS, TYY: + 5.Düzey, EQF-LLL: 5.Düzey, QF-EHEA: Kısa Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi KAAN KOÇALİ
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi KAAN KOÇALİ
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: İş yerlerinde iş sağlığı ve güvenliği uygulamaları kapsamında tehlike faktörlerini tanıma, belirleme ve uygun risk değerlendirme yöntemlerini uygulayarak risk analizi yapma becerisi kazanmak.
İçerik: Çalışma alanında bulunan tehlikeleri belirlemek, bu tehlikelerden kaynaklanabilecek riskleri analiz etmek ve gerekli önlemleri belirlemek adına gerekli çalışmalar yapmak. Risk değerlendirmesi yönetmeliği çerçevesinde, uygun yöntemlerle risk değerlendirmesi yapmak üzere gerekli bilgi ve becerileri kazanmak üzere ilgili konuları kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Risk analizi kavramı, nitel ve nicel risk analiz metotları hakkında bilgi sahibi olur.
Risk analiz metotlarını, matris analizi, Fine Kinney, HAZOP, hata ağacı analizi, FMEA, olay ağacı analizi, neden sonuç analizi yöntemlerini uygulayabilir.
Risk analiz metotlarının özelliklerini, birbirinden farklılıklarını ve uygulama alanlarını öğrenir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür okuma Dersin Tanıtımı, Risk Analizine Giriş, Risk Analizi Kavramının Açıklanması,6331’de Risk Analizi ve İş Sağlığı ve Güvenliği Risk Değerlendirmesi Yönetmeliği Ders anlatımı, soru cevap,tartışma
2 Literatür okuma Risk Analizi ve Örnek Uygulamaları, İşletme Ortamında Rutin İşlerde Karşılaşılabilecek Tehlike ve Riskler, Kontrol Listesi Risk Analizi (Checklist) Ders anlatımı, soru cevap,tartışma
3 Literatür okuma Nitel ve Nicel Risk Analiz Yöntemleri Ders anlatımı, soru cevap,tartışma
4 Literatür okuma Risk Analiz Yöntemleri - Risk Değerlendirme Karar Matrisi, L Tipi MatrisAnalizi, X Tipi Matris Analizi Ders anlatımı, soru cevap,tartışma
5 Literatür okuma Risk Analiz Yöntemleri - Tehlike ve İşletilebilirlik Analizi (HAZOP) Ders anlatımı, soru cevap,tartışma
6 Literatür okuma Risk Analiz Yöntemleri - Fine Kinney Risk Analizi Ders anlatımı, soru cevap,tartışma
7 Literatür okuma Fine Kinney Risk Analizi Uygulama - Uygulama Ödevlerinin Dağıtılması Ders anlatımı, soru cevap,tartışma
8 - ARA SINAV -
9 Literatür okuma Risk Analiz Yöntemleri - Hata Ağacı Analizi Ders anlatımı, soru cevap,tartışma
10 Literatür okuma Risk Analiz Yöntemleri - Olası Hata Türleri ve Etkileri Analizi (FMEA) Ders anlatımı, soru cevap,tartışma
11 Literatür okuma Risk Analiz Yöntemleri - Olay Ağacı Analizi Ders anlatımı, soru cevap,tartışma
12 Literatür okuma Risk Analiz Yöntemleri - Neden - Sonuç Analizi Ders anlatımı, soru cevap,tartışma
13 Literatür okuma Uygulama Ödevlerinin Değerlendirilmesi Ders anlatımı, soru cevap,tartışma
14 Literatür okuma Uygulama Ödevlerinin Değerlendirilmesi Ders anlatımı, soru cevap,tartışma
15 - FİNAL -
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

6331 Sayılı İş Sağlığı ve Güvenliği Kanunu
Risk Değerlendirme Yönetmeliği
HSE(Health and Safety Executive),: “Five steps to risk assessment”, Sufolk, 2006, HSE (Health and SafetyExecutive) Books
 Özkılıç, Ö.: “İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemleri ve Risk Değerlendirme Metodolojileri”, 2005, Ankara: Ajans Türk Basımevi, 3. Baskı,s.36-71
Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı. Çasgem Ders Notları, Risk Yönetimi ve Değerlendirilmesi

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Completion of all the courses designated within the curriculum of the programme, having a total of 120 ECTS Credits, with passing grades, and
4
2
Achievement of a cumulative grade point average (CGPA) of at least 2.00 out of 4.00.
4
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Have theoretical and practical knowledge in the basic level supported by tools and other sources
4
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Have general and numeracy skills
4
2
Related to field of science
5
3
Can detect details
5
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Watchful, can operate under strong stress
4
2
Can decide quickly and accurately
4
3
can work regularly and organized
5
4
Circumspect
5
5
followor of instructions
4
6
Responsible
4
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Conduct a study in the field of advanced independent
4
2
Take responsibility as individuals and team members to solve complex and unpredictable problems encountered in applications related to the field
4
3
Plan activities for the development of a project framework and manage the staff under responsibility.
4
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Meets basic level of knowledge and skills gained in the field to evaluate critically, identify their learning needs
4
2
directs the education of a profession at the same or a higher level of education in the same field
4
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Have ability to inform individuals and institutions on issues related to the field; to transfer their thoughts and suggestions for solutions to problems orally and in writing
4
2
Have ability to share their thoughts on topics related to the field and proposals for solutions to the problems of quantitative and qualitative data to support the experts and people who do not
4
3
Can organize projects and activities for the social environment with social responsibility and to apply them
4
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Can comply with scientific, cultural and ethical values in announcing collection of data related to the field, interpretation, implementation and results
4

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 3 3 9
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 5 3 15
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 1 2 2
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 1 2 2
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 3 3 9
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 10 3 30
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 1 1
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 1 1
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 55 0 127
Genel Toplam 127
Toplam İş Yükü / 25.5 5
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0