TR EN

NUTRITIONAL THERAPY AND PRACTICES IN ADULT DISEASES I DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BEY345E NUTRITIONAL THERAPY AND PRACTICES IN ADULT DISEASES I 5 4 3 5

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : İngilizce
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi AYLAR KARGAR MOHAMMADINAZHAD
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Yetişkin hastalıklarının etiyolojisi, klinik belirtileri ve komplikasyonları ile bireysel, kültürel ve sosyoekonomik farklılıkları dikkate alarak, hastalıklara özgü tıbbi beslenme tedavisini planlama, uygulama ve izlemeye ilişkin bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Tıbbi terminoloji, hastalıkların etiyolojisi, tanı ve tedavi yöntemleri, vücut ağırlığının denetimi, yeme bozuklukları, kardiyovasküler ve aterosklerotik hastalıklar, hipertansiyon, diyabet, metabolik sendrom, tiroid ve adrenal bozukluklar, ağız, özefagus, mide ve gastrointestinal sistem hastalıkları ile romatizmal hastalıklarda tıbbi beslenme tedavisi, hastalıkların beslenme tedavisinde kullanılan güncel yöntemler ve stratejileri.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Hastaların beslenme durumunu analiz eder ve izler.
Beslenme ile ilgili yetişkin hastalıklarında tıbbi terminolojiye bağlı kalarak, hastalıkları ayırt eder.
Hastalığa özgü enerji ve besin ögesi gereksinmelerini hesaplar.
Besinlerin ve besin ögelerinin hastalıklardan korunmada, tanıda ve tedavide nasıl kullanılacağına dair çıkarım yapar.
Hastalıkların etiyolojisini, komplikasyonlarını ve klinik belirtilerini açıklar.
Vücut ağırlığı yönetimine yönelik beslenme programı oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder.
Yeme bozukluklarının yönetiminde beslenme programı oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder.
Kardiyovasküler, aterosklerotik hastalıklara yönelik beslenme programı oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder.
Diyabete yönelik beslenme programı oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder.
Karbonhidrat sayımını kullanır.
Metabolik sendromuna yönelik beslenme programı oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder.
Tiroid-adrenal bozukluklara yönelik beslenme programı oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder.
Gastrointestinal sistem hastalıklara yönelik beslenme programı oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder.
Romatizmal hastalıklara yönelik beslenme programı oluştururken tıbbi beslenme ilkelerini takip eder.
Tıbbi beslenme tedavisini farklı beslenme alışkanlıklarına, kültürel altyapılara ve sosyoekonomik duruma göre farklılaştırır ve çoğaltır.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Giriş ve temel kavramlar Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
2 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Vücut ağırlığı yönetimi ve tıbbi beslenme tedavisi Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
3 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Obezitenin tedavisi ve davranış değişikliği Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
4 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Zayıflık, Yeme Bozuklukları ve beslenme Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
5 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Kardiyovasküler, aterosklerotik hastalıklarda tıbbi beslenme tedavisi Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
6 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Hipertansiyon ve tıbbi beslenme tedavisi Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
7 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Diyabete giriş Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Diyabette tıbbi beslenme tedavisi Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
10 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Karbonhidrat sayımı Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
11 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Metabolik sendrom ve tıbbi beslenme tedavisi Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
12 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Tiroid-adrenal bozukluklar ve tıbbi beslenme tedavisi Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
13 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Ağız, özefagus ve mide hastalıklarında tıbbi beslenme tedavisi Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
14 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Gastrointestinal sistem hastalıkların tıbbi beslenme tedavisi Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
15 Literatür tarama, Web tabanlı araştırma Romatizmal hastalıklar ve tıbbi beslenme tedavisi Anlatım, Örnek Olay, Probleme dayalı öğrenme
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Baysal, A., Aksoy, M., & Besler, T. (2011). Diyet el kitabı. Hatiboğlu Yayınları.
Shi, Z. (2017). Dietary pattern and health. MDPI - Multidisciplinary Digital Publishing Institute.
Mahan, L. K., Escott-Stump, S., Raymond, J. L., & Krause, M. V. (2012). Krause's food & the nutrition care process [E-book]. Elsevier Health Sciences.
Gonzalez, J. T. (2018). Carbohydrate metabolism in health and disease. MDPI - Multidisciplinary Digital Publishing Institute.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Define the theoretical and practical concepts which comprise the required basic professional knowledge related to medicine and science.
5
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Requires the level of nutrition and dietetics, medical and related science and technology defines the concepts of theoretical and applied knowledge-based.
5
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Describe the advanced level of knowledge and skills in the fields of nutrition and dietetics based on medical and natural sciences,
5
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Recognize advanced level of theoretical and practical knowledge related to nutrients and nutrition, dietetics, community nutrition and institutional food service systems
5
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Take responsibility both as a team member and individually in order to provide that unforeseen complex activities faced in the practices in his/her field are carried out.
4
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the advanced knowledge and skills s/he has acquired in his/her field with a critical approach.
4
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Share his/her ideas and solution proposals for problems related to the issues in his/her field with professionals and non-professionals with the support of qualitative and quantitative data.
5
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Discharge the responsibilities, duties and obligations in accordance with the rules and regulations of professional ethics related to nutrition and dietetics
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 2 2 4
Ödev 2 2 4
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 14 2 28
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 2 2
Final Sınavı Hazırlığı 14 2 28
Ara Sınav 1 2 2
Ara Sınav Hazırlığı 7 2 14
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 69 0 124
Genel Toplam 124
Toplam İş Yükü / 25.5 4,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 5,0