TR EN

RADIOLOGY DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
FTY211E RADIOLOGY 3 2 2 3

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : İngilizce
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Öğr.Gör. PINAR AKDENİZ
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Meslek yaşamına ilişkin temel radyoloji bilgilerinin kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Temel radyoloji fiziği, radyolojik tanı cihazları, iskelet-sonunum-dolaşım-sindirim-üriner-sinir sitemi radyolojik anatomisi, görüntüleme ve temel patolojilerin radyolojik bulguları.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Rehabilitasyon alanı konularını açıklar.
Temel tıbbi görüntülemeyi ilişkilendirir.
İnsan vücudundaki temel yapı ve organları açıklar.
Radyolojik temel bilgileri ile röntgen okumayı ilişkilendirir.
Radyolojik cihazlarının insan sağlığına olan etkilerini açıklar.
Rehabilitasyon ve hasta eğitiminde radyolojik cihaz bilgilerini uygular.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür Tarama Dersin Tanımı, Öğrencilerin Sorumlulukları, Yarıyıl ders ve sınav bilgisi, Zaman Yönetimi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
2 Literatür Tarama Radyoloji ve Etik Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
3 Literatür Tarama Radyoloji Nedir? Radyasyon Nedir? Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
4 Literatür Tarama X Işını Nedir? Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
5 Literatür Tarama Radyolojik Tanı Cihazları Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
6 Literatür Tarama Radyasyon Sağlığı ve Radyasyondan Korunma Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
7 Literatür Tarama İskelet Sistemi Radyolojisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
8 - ARA SINAV -
9 Literatür Tarama Üst Ekstremite Radyolojisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
10 Literatür Tarama Alt Ekstremite Radyolojisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
11 Literatür Tarama Sinir Sistemi Radyolojisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
12 Literatür Tarama Solunum Sistemi Radyolojisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
13 Literatür Tarama Sindirim ve Üriner Sistem Radyolojisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
14 Literatür Tarama Meme Radyolojisi Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
15 Literatür Tarama Radyolojide Algoritm Anlatım, Tartışma, Örnek Olay
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Tuncel, E. (1994). Klinik radyoloji. Nobel ve Güneş Tıp Kitabevleri.
www.taek.gov.tr
Greenspan, A. (2014). Orthopedic imaging: a practical approach. Lippincott Williams & Wilkins.
Kaya, T., Adapınar, B., & Özkan, R. (1997). Temel radyoloji tekniği. Nobel Kitabevi, İstanbul.
A. Stewart Whitley ve diğerleri. (2018). Clark'ın Radyoloji Teknikerleri İçin El Kitabı. Güneş Tıp Kitabevleri.
Barut, Y. (2010). Kardiyak Görüntüleme. Veri Medikal Yayıncılık.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Defines the current theory and practice in the field of physiotherapy and rehabilitation.
3
2
Defines the current theory and practice in the field of physiotherapy and rehabilitation.
3
3
Explain the basic concepts of other medical sciences who related physiotherapy and rehabilitation
3
4
Explain the basic concepts of other medical sciences who related physiotherapy and rehabilitation
3
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Explain the basic phenomenon of sub-fields of physiotherapy and rehabilitation about principles, processes and applications, make a basic level of analysis and evaluation
4
2
Explain the basic phenomenon of sub-fields of physiotherapy and rehabilitation about principles, processes and applications, make a basic level of analysis and evaluation
4
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Has the ability to physiotherapy and rehabilitation program planning with learned theoretical and practical knowledge.
4
2
Has the ability to physiotherapy and rehabilitation program planning with learned theoretical and practical knowledge.
4
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Apply for physiotherapy and rehabilitation program according to ethical principles, follow developments, make program changes or end the program if necessary
5
2
Apply for physiotherapy and rehabilitation program according to ethical principles, follow developments, make program changes or end the program if necessary
5
3
Used for the information which gained from advanced studies for the protection of public health
4
4
Used for the information which gained from advanced studies for the protection of public health
4
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Independently conduct vocational and academic studies with the knowledge related to the field of physiotherapy and rehabilitation, finds solutions to the problems faced
3
2
Independently conduct vocational and academic studies with the knowledge related to the field of physiotherapy and rehabilitation, finds solutions to the problems faced
3
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Adopts personal development and lifelong learning.
3
2
Adopts personal development and lifelong learning.
3
3
Knows how to reach the necessary resources to address the learning needs
4
4
Knows how to reach the necessary resources to address the learning needs
4
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Establishes effective communication with other relevant professional groups during physiotherapy and rehabilitation services.
4
2
Establishes effective communication with other relevant professional groups during physiotherapy and rehabilitation services.
4
3
Gives a contribution to the profession related quality improvement, education and promotion programs
3
4
Gives a contribution to the profession related quality improvement, education and promotion programs
3
5
Take responsibility in joint studies performed by different disciplines as a team member, contribute on the subject
4
6
Take responsibility in joint studies performed by different disciplines as a team member, contribute on the subject
4
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Have sufficient professional experience in clinical practice to use vocational autonomy
4
2
Have sufficient professional experience in clinical practice to use vocational autonomy
4
3
The use of all the equipment and hardware in physiotherapy and rehabilitation clinics, provides environmental layout and task flow for clinic.
3
4
The use of all the equipment and hardware in physiotherapy and rehabilitation clinics, provides environmental layout and task flow for clinic.
3
5
Keeps records of service quality monitoring and for scientific research, prepares reports, participant for project implements
3
6
Keeps records of service quality monitoring and for scientific research, prepares reports, participant for project implements
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 2 28
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 1 7 7
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 32 0 71
Genel Toplam 71
Toplam İş Yükü / 25.5 2,8
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 3,0