Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
FTY246 |
BİYOMEKANİK VE KİNEZYOLOJİ II |
4 |
3 |
3 |
3 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞIL ERTÜRK |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Kas iskelet sistemindeki eklemlerin ve eklemi oluşturan elemanların yapısı, normal mekanik ve anatomik özelliklerini tanımlamaya ilişkin bilgi ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
Normal ve patolojik yürüyüş; columna vertebralisin mekaniği ve patomekaniğin öğrenir. Skolyoz, pelvis-kalça-diz -ayak bileği ve ayağın mekaniği ve patomekaniği; omuz-kol kompleksi, dirsek, el bileği ve elin mekaniği ve patomekaniği öğrenir. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Normal hareket ve fonksiyonu açıklar. |
Normal hareket ve fonksiyonu, hastalarda görülen hareket ve fonksiyon bozukluklarıyla karşılaştırır. |
Kolumna vertebralisin anatomik ve mekanik özelliklerini açıklar. |
Kolumna vertebralisin anatomik ve mekanik özelliklerini patolojik durumlarla karşılaştırır. |
Pelvis, kalça, diz, ayak bileği eklemleri ve ayağa yönelik mekanik ve patomekaniği mesleki uygulamalara ait bilgileri sorgulayarak analiz etme yeterliliğini gösterir. |
Alt ekstremite eklemlerini kapsayan dinamik aktiviteler için kinematik ve kinetik değerleri açıklar. |
Omuz-kol kompleksi, dirsek ve el bileği eklemleri ile ele yönelik mekanik ve patomekanik bilgileri açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Yürüme Analizi |
Anlatım, Tartışma |
2 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Dirsek Eklem Kompleksi |
Anlatım, Tartışma |
3 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
El ve El Bileği Biyomekaniği |
Anlatım, Tartışma |
4 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Omuz Eklem Kompleksi ve Biyomekaniği |
Anlatım, Tartışma |
5 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Ayak Bileği Eklem Kompleksi ve Biyomekaniği |
Anlatım, Tartışma |
6 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Ayak Kompleksi |
Anlatım, Tartışma |
7 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Ayak Kinezyolojisi |
Anlatım, Tartışma |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Genel Tekrar |
Anlatım, Tartışma |
10 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Diz Mekaniği ve Patomekaniği |
Anlatım, Tartışma |
11 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Kalça Eklemi Kinezyolojisi |
Anlatım, Tartışma |
12 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Pelvis Kuşağı Kinezyolojisi |
Anlatım, Tartışma |
13 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Spinal Kolon |
Anlatım, Tartışma |
14 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Koşmanın Biyomekaniği |
Anlatım, Tartışma |
15 |
Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme |
Oturmanın Biyomekaniği |
Anlatım, Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Erbahçeci, F., & Yazıcıoğlu, G. (2016). Kinezyoloji ve biyomekanik. Hipokrat Kitabevi. |
Yazıcıoğlu, G., & Erbahçeci, F. (2020). Kinezyoloji ve biyomekanik (Gözden geçirilmiş 3. baskı). Hipokrat Yayıncılık. |
Lippert, L. S. (2006). Clinical kinesiology and anatomy (4th ed.). F. A. Davis Company. |
Çetin, H. N. (2013). Biomekanik (Geliştirilmiş 3. bs., A. Sağlam, Ed.). Turna Yayınları. |
LeVeau, B. F. (2014). İnsan hareketinde biyomekanik: Sağlık profesyonelleri için temeller ve ilerisi (Y. Yakut, Çev. Ed.). Pelikan. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He fulfills all roles required by his professional performance, integrates the entire occupational therapy process, carries out his own practices using the information on theoretical and practical occupational therapy in his field. He actively participates in the development, advancement, and promotion of occupational therapy.
|
|
|
|
|
4 |
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He explains the basic facts, principles, processes in the subfields of occupational therapy and the methods in the field of application makes advanced analyses and evaluations.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
He uses the advanced knowledge he acquires to protect the community's health.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He studies, picks, analyzes and synthesizes theories and application models in the occupational therapy field that are supported by scientific publications and resources, with the purpose of carrying out the activities and vital roles of people and communities and determining health care needs, and plans the response.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He analyzes biological, medical, psychological, sociological and technological information within the scope of occupational therapy, synthesizes this information with information from theories about activity and participation, determines and analyzes the person's resources and constraints. Using this information, research and evidence-based solution proposals can be developed.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
By critically interpreting activity and participation constraints, he chooses a professional and independent role for himself (e.g. treatment, counseling) and works in a people-centric manner by using prevention, rehabilitation, and treatment activities.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He determines the need for research on topics associated with occupational therapy practices and/or occupational therapy science, prepares related research questions, conducts independent research, and carries on lifelong learning.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
By establishing close cooperation with the people and community, he carries out occupational therapy intervention, and works to improve community involvement by creating accessible and adaptable environments.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
He works with those receiving services and providing care, with the team members, and other stakeholders in a cooperative and interdisciplinary manner to ensure roles and participation.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
He has a computer license and foreign language proficiency adequate for use in Europe.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He considers and respects personal differences, cultural beliefs, customs, and traditions and takes into account and respects their effect on participation in roles and activities. He combines these with scientific, cultural and ethical values.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
He explains a person's daily life, production, and leisure time activities and his nature regarding his duties, and explains the connection between his performance regarding these and the connection between activities and health and wellbeing.
|
|
|
|
3 |
|
|
3 |
He acknowledges his own responsibility in the intervention he carries out and does so according to the principles of management and quality. He takes part in the process of quality development in occupational therapy and returns information to stakeholders.
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
1 |
20 |
20 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
1 |
10 |
10 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
18 |
0 |
74 |
|
Genel Toplam |
74 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
2,9 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
3,0 |
|