Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
ETY341 | NÖROLOJİK HASTALIKLARDA ERGOTERAPİ | 5 | 4 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞIL ERTÜRK |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. MÜJDE DAMLA BOYACI |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Nörolojik Hastalıkların klinik özellikleri , bu hastalıkların tedavisinde kullanılan ergoterapi yaklaşımlarının değerlendirmek. |
İçerik: | Nörolojik hastalıklarda motor kontrol ,postüral Kontrol ve duyu kontrol mekanizmalarının temelleri , Tedavide Uygulanan konvasiyonel ve gelişmiş ergoterapi yöntemlerinin teorik temelleri, uygulama şekilleri, vaka örnekleri. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Nörolojik hastalıklar ile ilgili temel kavramları açıklar |
Nörolojik hastalıklarda kullanılan değerlendirme yöntemlerini öğrenir uygular |
Nörolojik hastalıklarda ergoterapi yöntemlerini öğrenir uygular |
Nörolojik hastalıklarda uygun tedavi yöntemini belirler |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Taraması, Veri tabanı inceleme | Nörolojik Hastalıklarda Ergoterapiye Giriş | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
2 | Literatür Taraması, Veri tabanı inceleme | Normal Motor Kontrol | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Literatür Taraması, Veri tabanı inceleme | Normal Postüral Kontrol | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Literatür Taraması, Veri tabanı inceleme | SVO'nun Klinik Olarak İncelenmesi | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Literatür Taraması, Veri tabanı inceleme | Parkinson Hastalığı'nın klinik olarak incelenmesi | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Literatür Taraması, Veri tabanı inceleme | Multiple Sklerozun klinik olarak incelenmesi | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Literatür Taraması, Veri tabanı inceleme | Spimal kord yaralanmasının klinik olarak incelenmesi | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Taraması, Veri tabanı inceleme | Farklı nörolojik hastalıklara yönelik ergoterapi yaklaşımlarında literatür tartışması | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Literatür Taraması, Veri tabanı inceleme | Nörolojik Hastalıklarda Konvansiyonel ve Gelişimsel Tedavi Yöntemleri | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Literatür Taraması, Veri tabanı inceleme | PNF, Brunnstrom, Bobath ve johnstone tedavi yaklaşımlarının incelenmesi ve etki mekanizmaları | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Literatür Taraması, Veri tabanı inceleme | Üst ekstremite PNF, Brunnstrom, Bobath ve johnstone tedavi uygulamaları | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Literatür Taraması, Veri tabanı inceleme | Alt ekstremite PNF, Brunnstrom, Bobath ve johnstone tedavi uygulamaları | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Literatür Taraması, Veri tabanı inceleme | Gövde PNF, Brunnstrom, Bobath ve johnstone tedavi uygulamaları | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Literatür Taraması, Veri tabanı inceleme | Nörolojik Hastalıklarda Gelişimsel Tedavi uygulamaları | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Motor Control, Theory and Practical Applications. Anne Shumway-Cook, Marjorie H. Woollacott. Lippincott Williams and Wilkins, Philadelphia, 2001 |
Stokes M. Neurological Physiotherapy, Mosby 1998 |
Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, Otman S, Karaduman A, Livanelioğlu A (Eds) HÜ Fizik Tedavi Rehabilitasyon YO Yayınları 25, Dizayn Ofset, Ankara 2001. |
Z. Candan Algun (ed.) Fizyoterapi Rehabilitasyon DEÜ yayınları, 2012 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He fulfills all roles required by his professional performance, integrates the entire occupational therapy process, carries out his own practices using the information on theoretical and practical occupational therapy in his field. He actively participates in the development, advancement, and promotion of occupational therapy.
|
5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He explains the basic facts, principles, processes in the subfields of occupational therapy and the methods in the field of application makes advanced analyses and evaluations.
|
4 | |||||
2 |
He uses the advanced knowledge he acquires to protect the community's health.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He studies, picks, analyzes and synthesizes theories and application models in the occupational therapy field that are supported by scientific publications and resources, with the purpose of carrying out the activities and vital roles of people and communities and determining health care needs, and plans the response.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He analyzes biological, medical, psychological, sociological and technological information within the scope of occupational therapy, synthesizes this information with information from theories about activity and participation, determines and analyzes the person's resources and constraints. Using this information, research and evidence-based solution proposals can be developed.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By critically interpreting activity and participation constraints, he chooses a professional and independent role for himself (e.g. treatment, counseling) and works in a people-centric manner by using prevention, rehabilitation, and treatment activities.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He determines the need for research on topics associated with occupational therapy practices and/or occupational therapy science, prepares related research questions, conducts independent research, and carries on lifelong learning.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By establishing close cooperation with the people and community, he carries out occupational therapy intervention, and works to improve community involvement by creating accessible and adaptable environments.
|
5 | |||||
2 |
He works with those receiving services and providing care, with the team members, and other stakeholders in a cooperative and interdisciplinary manner to ensure roles and participation.
|
4 | |||||
3 |
He has a computer license and foreign language proficiency adequate for use in Europe.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He considers and respects personal differences, cultural beliefs, customs, and traditions and takes into account and respects their effect on participation in roles and activities. He combines these with scientific, cultural and ethical values.
|
5 | |||||
2 |
He explains a person's daily life, production, and leisure time activities and his nature regarding his duties, and explains the connection between his performance regarding these and the connection between activities and health and wellbeing.
|
5 | |||||
3 |
He acknowledges his own responsibility in the intervention he carries out and does so according to the principles of management and quality. He takes part in the process of quality development in occupational therapy and returns information to stakeholders.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 0 | 0 | 0 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 7 | 3 | 21 |
Laboratuvar | 7 | 3 | 21 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 4 | 28 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 4 | 28 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 44 | 0 | 156 |
Genel Toplam | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6,1 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |