Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
ETY342 |
KAS VE İSKELET SİSTEMİ HASTALIKLARINDA ERGOTERAPİ |
6 |
4 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi ÇAĞIL ERTÜRK |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Kas iskelet sistemindeki yetersizlikler nedeniyle katılım ve performans kısıtlılıklarına yol açan problemleri ayrıntılı olarak incelemek ve bu problemlere yönelik ergoterapi yaklaşımlarını konusunda bilgi ve beceri kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
El anatomisi ve biomekaniği, el yaralanmalarında değerlendirme yöntemleri, el rehabilitasyonu, bel ve boyun ve üst extremite yaralanmaları, alt extremite yaralanmaları ve ergoterapi müdahaleleri. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
El anatomisi ve biomekaniğini kavrar |
Bel ve boyun, üst extremite yaralanmaları, alt extremite yaralanmaları ve el yaralanmaları konusunda ayrıntılı bilgi edinir. |
El yaralanmalarında kullanılan değerlendirme yöntemlerini tanımlar uygular. |
Değerlendirme sonucunda elde ettiği bilgileri dökümante eder ve yorumlar. |
Kas iskelet sistemi yaralanması sonrasında kişinin katılımını arttırmak için ergoterapi müdahalelerini analiz eder, birleştirir ve uygular. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Literatür taraması |
Giriş ve Temel Kavramlar,Kırıklar, Kırıkların Sınıflaması, Kırık İyileşmesi, Kırık Komplikasyonları |
Anlatım |
2 |
Literatür taraması |
Vertebra Kırık, Çıkık ve Yaralanmaları |
Anlatım |
3 |
Literatür taraması |
Kırıkta Ergoterapi ve Rehabilitasyon |
Anlatım |
4 |
Literatür taraması |
Omuzda Görülen Kas İskelet Sistemi Yaralanmaları |
Anlatım |
5 |
Literatür taraması |
Dirsekte Görülen Kas İskelet Sistemi Yaralanmaları |
Anlatım |
6 |
Literatür taraması |
El, Kalça ve Omurgada Görülen Kas İskelet Sistemi Yaralanmaları |
Anlatım |
7 |
Literatür taraması |
Dizde Görülen Kas İskelet Sistemi Yaralanmaları |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Literatür taraması |
Ayak Bileğinde Görülen Kas İskelet Sistemi Yaralanmaları |
Anlatım |
10 |
Literatür taraması |
Ayakta Görülen Kas İskelet Sistemi Yaralanmaları |
Anlatım |
11 |
Literatür taraması |
Romatoid Artrit ve Rehabilitasyon |
Anlatım |
12 |
Literatür taraması |
Osteoartrit, Ankilozan Spondilit ve Nonartiküler Romatizmal Hastalıkların Rehabilitasyonu |
Anlatım |
13 |
Literatür taraması |
Eklem Artroplastileri, Endoprotezler ve Rehabilitasyonu |
Anlatım |
14 |
Literatür taraması |
Eklem ve Enerji Koruma Stratejileri |
Anlatım |
15 |
Literatür taraması |
Endüstride Kas İskelet Sistemi Hastalıkları ve Ergoterapi |
Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Margarete Nordin, Victor H Basic. Biomechanics of musculoskeletal system. Frankel Lippıncoıt wıllıams & wılkıns |
Madeleine mooney, Claire Ireson. Occupational therapy ın orthopedıcs and trauma. Willey Blackwel 2009 |
John Jy Leong. Jesse Jupiter . Orthopedic Rehabilitation Assessment, Enablement. Springer 2007 |
Lisa Magsey. Jim Magnuson. Rehabilitation for the postsurgical Orthopedic Patient. Mosby 2001 |
Güncel literatür |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He fulfills all roles required by his professional performance, integrates the entire occupational therapy process, carries out his own practices using the information on theoretical and practical occupational therapy in his field. He actively participates in the development, advancement, and promotion of occupational therapy.
|
|
1 |
|
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He explains the basic facts, principles, processes in the subfields of occupational therapy and the methods in the field of application makes advanced analyses and evaluations.
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
He uses the advanced knowledge he acquires to protect the community's health.
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He studies, picks, analyzes and synthesizes theories and application models in the occupational therapy field that are supported by scientific publications and resources, with the purpose of carrying out the activities and vital roles of people and communities and determining health care needs, and plans the response.
|
|
|
2 |
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He analyzes biological, medical, psychological, sociological and technological information within the scope of occupational therapy, synthesizes this information with information from theories about activity and participation, determines and analyzes the person's resources and constraints. Using this information, research and evidence-based solution proposals can be developed.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
By critically interpreting activity and participation constraints, he chooses a professional and independent role for himself (e.g. treatment, counseling) and works in a people-centric manner by using prevention, rehabilitation, and treatment activities.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He determines the need for research on topics associated with occupational therapy practices and/or occupational therapy science, prepares related research questions, conducts independent research, and carries on lifelong learning.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
By establishing close cooperation with the people and community, he carries out occupational therapy intervention, and works to improve community involvement by creating accessible and adaptable environments.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
He works with those receiving services and providing care, with the team members, and other stakeholders in a cooperative and interdisciplinary manner to ensure roles and participation.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
He has a computer license and foreign language proficiency adequate for use in Europe.
|
0 |
|
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
He considers and respects personal differences, cultural beliefs, customs, and traditions and takes into account and respects their effect on participation in roles and activities. He combines these with scientific, cultural and ethical values.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
He explains a person's daily life, production, and leisure time activities and his nature regarding his duties, and explains the connection between his performance regarding these and the connection between activities and health and wellbeing.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
He acknowledges his own responsibility in the intervention he carries out and does so according to the principles of management and quality. He takes part in the process of quality development in occupational therapy and returns information to stakeholders.
|
|
1 |
|
|
|
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
0 |
0 |
0 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
7 |
3 |
21 |
Laboratuvar |
7 |
3 |
21 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
7 |
4 |
28 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
7 |
4 |
28 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
44 |
0 |
156 |
|
Genel Toplam |
156 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
6,1 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|