Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
PER343 |
KAN VE KAN ÜRÜNLERİ TRANSFÜZYONU PRENSİPLERİ |
5 |
3 |
3 |
4 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi MEHMET KARTAL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Öğr.Gör. ABİDİN ÖZBEY |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Kan ve kan ürünlerinin hazırlanması, korunması, endikasyonları ve komplikasyonları konularına ilişkin bilgi ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
Temel Hematoloji Bilgileri ,Anemi ve anemiye yaklaşım,Trombositopeni ve koagulasyon bozuklukları ,Kan ve kan ürünlerinin hazırlanması ve korunması, Kan ve kan ürünleri transfüzyon endikasyonları, Kan ve kan ürünleri transfüzyon komplikasyonları ,Kardiovasküler Cerrahide kanama sorunları ve hemostaz, Kardiovasküler Cerrahide transfüzyon ve reaksiyonları, Antikoagulanlar, Kardiyak cerrahi hastalarında heparin ve protamin uygulamalarını idealize eden yöntemler, Antifibrinolitik ajanların, (aprotinin, epsilon aminokaproik asid) rekombinant FVII preparatlarının kullanımı, Vaka örnekleriyle problem çözme çalışması
Vaka örnekleriyle problem çözme çalışması, Kan koruma teknikleri ile ilgili yenilikler ve rehberler |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Kan ve kan ürünlerinin hazırlanmasını açıklar. |
Kan transfüzyon endikasyon ve komplikasyonlarını ilişkilendirir. |
Cerrahide kanama sorunlarını tanıyacak, hemostaz mekanizmasını açıklar. |
Heparin ve protamin uygulamalarını açıklar. |
Antifibrinolitik ajanları ve rekombinant FVII preparatlarının kullanımını açıklar. |
Örneklerle uygun kan ve kan ürünleri transfüzyon prensiplerini açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Literatür tarama |
Temel Hematoloji Bilgileri |
Anlatım |
2 |
Bireysel araştırma |
Anemi ve anemiye yaklaşım |
Anlatım |
3 |
Bireysel araştırma |
Trombositopeni ve koagulasyon bozuklukları |
Anlatım |
4 |
Literatür tarama |
Kan ve kan ürünlerinin hazırlanması ve korunması |
Anlatım |
5 |
Literatür tarama |
Kan ve kan ürünleri transfüzyon endikasyonları |
Tartışma |
6 |
Bireysel araştırma |
Kan ve kan ürünleri transfüzyon komplikasyonları |
Tartışma |
7 |
Bireysel araştırma |
Kardiovasküler Cerrahide kanama sorunları ve hemostaz |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Web tabanlı araştırma |
Kardiovasküler Cerrahide transfüzyon ve reaksiyonları |
Anlatım |
10 |
Literatür tarama |
Antikoagulanlar |
Anlatım |
11 |
Web tabanlı araştırma |
Kardiyak cerrahi hastalarında heparin ve protamin uygulamalarını idealize eden yöntemler |
Anlatım |
12 |
Web tabanlı araştırma |
Antifibrinolitik ajanların, (aprotinin, epsilon aminokaproik asid) rekombinant FVII preparatlarının kullanımı |
Anlatım |
13 |
Bireysel araştırma |
Vaka örnekleriyle problem çözme çalışması |
Örnek Olay |
14 |
Bireysel araştırma |
Vaka örnekleriyle problem çözme çalışması |
Örnek Olay |
15 |
Literatür tarama |
Kan koruma teknikleri ile ilgili yenilikler ve rehberler |
Anlatım |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Hillyer, C. D., Silberstein, L. E., Ness, P. M., Anderson, K. C., & Roback, J. D. (2006). Blood Banking and Transfusion Medicine E-Book: Basic Principles and Practice. Elsevier Health Sciences. |
Howard, P. R. (2016). Basic & Applied Concepts of Blood Banking and Transfusion Practices-E-Book. Elsevier Health Sciences. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students can evaluate and apply the knowledge that is gained from lecture notes, application tools and visual and objective sources that support basic theoretical and practical courses,
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
They can monitor patient follow-up and, if necessary, they can apply appropriate drugs to the cardiopulmonary bypass system under the supervision of specialist doctors and anesthesiologist
|
|
|
|
3 |
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They can make installation and applications on Heart-lung machines and other equipment
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
They can make the necessary applications in situations requiring first aid.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Being well-aware of their individual responsibilities within the team, they can analyze the data related to patients and produces results.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They can make all the practices relevant to perfusion in accordance with perfusion techniques
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Being well-aware of their individual responsibilities within the team, they can fulfill their tasks completely.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They can update their Perfusion-related knowledge, skills and competencies with the self-awareness of a lifelong learning and move further in their personal and professional fields.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They can communicate effectively, informative and ethically with patients, relatives and with other health professionals.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They can make the preparation and application of the Heart-Lung machine and other auxiliary equipment
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Compatible with Team work, individual responsibility can be fulfilled.
|
|
|
|
|
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
6 |
4 |
24 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
5 |
2 |
10 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
41 |
0 |
106 |
|
Genel Toplam |
106 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
4,2 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
4,0 |
|