Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
PER443 |
SAĞLIĞIN KORUNMASI VE GELİŞTİRİLMESİ |
7 |
3 |
3 |
6 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi MEHMET KARTAL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
Prof.Dr. ŞEBNEM İZMİR GÜNER |
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını kazandırmada, davranış değiştirme stratejilerini planlama, uygulama ve değerlendirme konusuna ilişkin bilgilerin ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
Sağlığı koruma ve geliştirme kavramları, sağlık ve hastalığı etkileyen sosyal- kültürel faktörler, davranış değiştirme süreci: karar verme; karar verme sürecinde hemşirenin rolü, davranış değiştirme süreci: davranışa başlama, davranışa başlama teknikleri, davranışı sürdürme: bireyin davranışını sürdürmesini sağlayan davranış teknikleri, sağlığı geliştirme programı: beslenme ve kilo kontrolü, sağlığı koruma ve geliştirmede beslenmenin rolü, beslenme davranışlarını etkileyen faktörler, olumlu beslenme davranışları, sağlık personelinin rolleri, sağlığı geliştirme programlı geliştirme: egzersiz yönetimi stresle baş etme, sağlığı geliştirme programı: sağlık personelinin rolleri, sağlığı geliştirme programı : sigara bırakma , sağlığı geliştirme programı: sigara bırakmayı kolaylaştıran davranış teknikleri, güvenli cinsellik |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Sağlığın korunması ve geliştirilmesiyle ilgili temel kavramları açıklar. |
Sağlığın korunması ve geliştirilmesiyle ilgili kavramları özetler. |
Davranış değiştirme sürecini özetler. |
Sağlığı geliştirme programlarnı açıklar. |
Sağlığı geliştirme programı: sağlık personelinin rollerini karşılaştırır. |
Sağlık ve hastalığı etkileyen sosyal- kültürel faktörleri ilişkilendirir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Bireysel araştırma |
Sağlığı koruma ve geliştirme kavramları |
Anlatım |
2 |
Bireysel araştırma |
Sağlık ve hastalığı etkileyen sosyal- kültürel faktörler |
Anlatım |
3 |
Literatür tarama |
Davranış değiştirme süreci: karar verme; karar verme sürecinde sağlık personelinin rolü |
Anlatım |
4 |
Bireysel araştırma |
Davranış değiştirme süreci: davranışa başlama, davranışa başlama teknikleri, |
Anlatım |
5 |
Literatür tarama |
Davranışı sürdürme: bireyin davranışını sürdürmesini sağlayan davranış teknikleri |
Anlatım |
6 |
Bireysel araştırma |
Sağlığı geliştirme programı: beslenme ve kilo kontrolü, sağlığı koruma ve geliştirmede beslenmenin rolü |
Anlatım |
7 |
Web tabanlı araştırma |
Sağlığı geliştirme programlı geliştirme: egzersiz yönetimi |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Bireysel araştırma |
Stresle baş etme |
Örnek Olay |
10 |
Web tabanlı araştırma |
Sağlığı geliştirme programı:sağlık personelinin rolü |
Anlatım |
11 |
Bireysel araştırma |
Sağlığı geliştirme programı : sigara bırakma |
Örnek Olay |
12 |
Literatür Okuma
Bireysel araştırma |
Sağlığı geliştirme programı: sigara bırakmayı kolaylaştıran davranış teknikleri, |
Anlatım |
13 |
Bireysel araştırma |
Güvenli cinsellik |
Anlatım |
14 |
Bireysel araştırma |
Genel tekrar |
Tartışma |
15 |
Literatür tarama |
Genel tekrar |
Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Fertman C.I.,Allensworth D.D. (2012) Sağlığı geliştirme programları teoriden pratiğe. Ankara:Bakanlık yayın. |
Güler, Ç., Akın, L. (2015). Halk Sağlığı Bilgiler. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Basım Evi. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students can evaluate and apply the knowledge that is gained from lecture notes, application tools and visual and objective sources that support basic theoretical and practical courses,
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
They can monitor patient follow-up and, if necessary, they can apply appropriate drugs to the cardiopulmonary bypass system under the supervision of specialist doctors and anesthesiologist
|
|
|
2 |
|
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They can make installation and applications on Heart-lung machines and other equipment
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
They can make the necessary applications in situations requiring first aid.
|
|
|
2 |
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Being well-aware of their individual responsibilities within the team, they can analyze the data related to patients and produces results.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They can make all the practices relevant to perfusion in accordance with perfusion techniques
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Being well-aware of their individual responsibilities within the team, they can fulfill their tasks completely.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They can update their Perfusion-related knowledge, skills and competencies with the self-awareness of a lifelong learning and move further in their personal and professional fields.
|
|
|
|
|
|
5 |
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They can communicate effectively, informative and ethically with patients, relatives and with other health professionals.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They can make the preparation and application of the Heart-Lung machine and other auxiliary equipment
|
|
1 |
|
|
|
|
2 |
Compatible with Team work, individual responsibility can be fulfilled.
|
|
|
|
|
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
3 |
42 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
10 |
4 |
40 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
6 |
4 |
24 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
46 |
0 |
150 |
|
Genel Toplam |
150 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,9 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
6,0 |
|