TR EN

SAĞLIĞIN KORUNMASI VE GELİŞTİRİLMESİ DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
PER443 SAĞLIĞIN KORUNMASI VE GELİŞTİRİLMESİ 7 3 3 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MEHMET KARTAL
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Prof.Dr. ŞEBNEM İZMİR GÜNER
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Sağlıklı yaşam biçimi davranışlarını kazandırmada, davranış değiştirme stratejilerini planlama, uygulama ve değerlendirme konusuna ilişkin bilgilerin ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Sağlığı koruma ve geliştirme kavramları, sağlık ve hastalığı etkileyen sosyal- kültürel faktörler, davranış değiştirme süreci: karar verme; karar verme sürecinde hemşirenin rolü, davranış değiştirme süreci: davranışa başlama, davranışa başlama teknikleri, davranışı sürdürme: bireyin davranışını sürdürmesini sağlayan davranış teknikleri, sağlığı geliştirme programı: beslenme ve kilo kontrolü, sağlığı koruma ve geliştirmede beslenmenin rolü, beslenme davranışlarını etkileyen faktörler, olumlu beslenme davranışları, sağlık personelinin rolleri, sağlığı geliştirme programlı geliştirme: egzersiz yönetimi stresle baş etme, sağlığı geliştirme programı: sağlık personelinin rolleri, sağlığı geliştirme programı : sigara bırakma , sağlığı geliştirme programı: sigara bırakmayı kolaylaştıran davranış teknikleri, güvenli cinsellik

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Sağlığın korunması ve geliştirilmesiyle ilgili temel kavramları açıklar.
Sağlığın korunması ve geliştirilmesiyle ilgili kavramları özetler.
Davranış değiştirme sürecini özetler.
Sağlığı geliştirme programlarnı açıklar.
Sağlığı geliştirme programı: sağlık personelinin rollerini karşılaştırır.
Sağlık ve hastalığı etkileyen sosyal- kültürel faktörleri ilişkilendirir.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Bireysel araştırma Sağlığı koruma ve geliştirme kavramları Anlatım
2 Bireysel araştırma Sağlık ve hastalığı etkileyen sosyal- kültürel faktörler Anlatım
3 Literatür tarama Davranış değiştirme süreci: karar verme; karar verme sürecinde sağlık personelinin rolü Anlatım
4 Bireysel araştırma Davranış değiştirme süreci: davranışa başlama, davranışa başlama teknikleri, Anlatım
5 Literatür tarama Davranışı sürdürme: bireyin davranışını sürdürmesini sağlayan davranış teknikleri Anlatım
6 Bireysel araştırma Sağlığı geliştirme programı: beslenme ve kilo kontrolü, sağlığı koruma ve geliştirmede beslenmenin rolü Anlatım
7 Web tabanlı araştırma Sağlığı geliştirme programlı geliştirme: egzersiz yönetimi Anlatım
8 - ARA SINAV -
9 Bireysel araştırma Stresle baş etme Örnek Olay
10 Web tabanlı araştırma Sağlığı geliştirme programı:sağlık personelinin rolü Anlatım
11 Bireysel araştırma Sağlığı geliştirme programı : sigara bırakma Örnek Olay
12 Literatür Okuma Bireysel araştırma Sağlığı geliştirme programı: sigara bırakmayı kolaylaştıran davranış teknikleri, Anlatım
13 Bireysel araştırma Güvenli cinsellik Anlatım
14 Bireysel araştırma Genel tekrar Tartışma
15 Literatür tarama Genel tekrar Tartışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Fertman C.I.,Allensworth D.D. (2012) Sağlığı geliştirme programları teoriden pratiğe. Ankara:Bakanlık yayın.
Güler, Ç., Akın, L. (2015). Halk Sağlığı Bilgiler. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Basım Evi.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama Sınav Yapılma Şekli
Ara Sınav (Vize) 1 50
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 50
TOPLAM 2 100
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Students can evaluate and apply the knowledge that is gained from lecture notes, application tools and visual and objective sources that support basic theoretical and practical courses,
1
2
They can monitor patient follow-up and, if necessary, they can apply appropriate drugs to the cardiopulmonary bypass system under the supervision of specialist doctors and anesthesiologist
2
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They can make installation and applications on Heart-lung machines and other equipment
1
2
They can make the necessary applications in situations requiring first aid.
2
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Being well-aware of their individual responsibilities within the team, they can analyze the data related to patients and produces results.
3
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They can make all the practices relevant to perfusion in accordance with perfusion techniques
1
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Being well-aware of their individual responsibilities within the team, they can fulfill their tasks completely.
4
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They can update their Perfusion-related knowledge, skills and competencies with the self-awareness of a lifelong learning and move further in their personal and professional fields.
5
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They can communicate effectively, informative and ethically with patients, relatives and with other health professionals.
4
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
They can make the preparation and application of the Heart-Lung machine and other auxiliary equipment
1
2
Compatible with Team work, individual responsibility can be fulfilled.
5

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 3 42
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 10 4 40
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 6 4 24
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 46 0 150
Genel Toplam 150
Toplam İş Yükü / 25.5 5,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0