Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
PER208 |
KAN VE KAN KORUMA TEKNİKLERİ |
4 |
2 |
2 |
4 |
DERS BİLGİLERİ |
Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü |
Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli |
- |
Dersin Koordinatörü |
Dr.Öğr.Üyesi MEHMET KARTAL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
Amaç: |
Kan ürünlerini ve kan koruma tekniklerinin öğretilmesine ilişkin bilgi beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: |
Kan ürünleri , Transfüzyon gereksiniminin preoperatif hemostaz sistemi,
Koagulasyon faktör eksiklikleri, Trombositopeni ve trombosit fonksiyonları, Kardiyak cerrahi hastalarında heparin ve protamin uygulamalarını idealize eden yöntemler, Kardiyak cerrahi hastalarında heparin ve protamin uygulamalarını idealize eden yöntemlerin koagulan ve antikoagulan sistemler üzerindeki etkileri,
Antifibrinolitik ajanların(aprotinin, epsilon aminokaproik asid) rekombinant FVII preparatlarının kullanımı,Pompa dışı koroner arter by-pass cerrahisi yönteminin seçimi,Hücre koruyucu cihazların rutin kullanımı, Uygun transfüzyon endikasyonlarının uygulanması, Kardiyovasküler cerrahideki kanama sorunları, Kan koruma teknikleri ile ilgili kontrollü çalışmalar, yayınlanmış rehberler ve vaka raporları |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
Kan ürünleri hakkında bilgileri açıklar. |
Kan transfüzyonunu açıklar. |
Kan koruma tekniklerini uygular. |
Uygun transfüzyon endikasyonlarının uygulanmasını açıklar. |
Hücre koruyucu cihazların rutin kullanımını açıklar. |
Kan koruma teknikleriyle ilgili güncel yayınları tek başına takip eder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
1 |
Literatür Tarama |
Kan ürünleri |
Anlatım |
2 |
Bireysel araştırma |
Transfüzyon gereksiniminin preoperatif hemostaz sistemi |
Anlatım |
3 |
Bireysel araştırma |
Koagulasyon faktör eksiklikleri |
Anlatım |
4 |
Bireysel araştırma |
Trombositopeni ve trombosit fonksiyonları |
Anlatım |
5 |
Literatür Tarama |
Kardiyak cerrahi hastalarında heparin ve protamin uygulamalarını idealize eden yöntemler |
Anlatım |
6 |
Literatür Tarama |
Kardiyak cerrahi hastalarında heparin ve protamin uygulamalarını idealize eden yöntemlerin koagulan ve antikoagulan sistemler üzerindeki etkileri |
Anlatım |
7 |
Web tabanlı araştırma |
Antifibrinolitik ajanların, (aprotinin, epsilon aminokaproik asid) rekombinant FVII preparatlarının kullanımı |
Anlatım |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Bireysel araştırma |
Pompa dışı koroner arter by-pass cerrahisi yönteminin seçimi |
Anlatım, |
10 |
Literatür Tarama |
Hücre koruyucu cihazların rutin kullanımı |
Anlatım |
11 |
Web tabanlı araştırma |
Uygun transfüzyon endikasyonlarının uygulanması |
Anlatım |
12 |
Bireysel araştırma |
Kardiyovasküler cerrahideki hemostaz |
Anlatım |
13 |
Literatür Tarama |
Kardiyovasküler cerrahideki kanama sorunları |
Anlatım |
14 |
Bireysel araştırma |
Kan koruma teknikleri ile ilgili kontrollü çalışmalar, yayınlanmış rehberler ve vaka raporları |
Örnek Olay |
15 |
Bireysel araştırma |
Genel Tekrar |
Tartışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
Demiralp, Tamer; Yiğit, Refik.(2001)Kardiyopulmoner ve kan fizyolojisi . İstanbul : Nobel |
Brodie, J. E., & Johnson, R. B. (1994). The manual of clinical perfusion. Glendale Medical Corporation. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
(0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students can evaluate and apply the knowledge that is gained from lecture notes, application tools and visual and objective sources that support basic theoretical and practical courses,
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
They can monitor patient follow-up and, if necessary, they can apply appropriate drugs to the cardiopulmonary bypass system under the supervision of specialist doctors and anesthesiologist
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They can make installation and applications on Heart-lung machines and other equipment
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
They can make the necessary applications in situations requiring first aid.
|
|
|
2 |
|
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Being well-aware of their individual responsibilities within the team, they can analyze the data related to patients and produces results.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Practical |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They can make all the practices relevant to perfusion in accordance with perfusion techniques
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Being well-aware of their individual responsibilities within the team, they can fulfill their tasks completely.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They can update their Perfusion-related knowledge, skills and competencies with the self-awareness of a lifelong learning and move further in their personal and professional fields.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They can communicate effectively, informative and ethically with patients, relatives and with other health professionals.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
They can make the preparation and application of the Heart-Lung machine and other auxiliary equipment
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Compatible with Team work, individual responsibility can be fulfilled.
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
Ders |
14 |
2 |
28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
14 |
2 |
28 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
Final Sınavı Hazırlığı |
10 |
3 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
Ara Sınav Hazırlığı |
5 |
3 |
15 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
45 |
0 |
103 |
|
Genel Toplam |
103 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
4 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
4,0 |
|