TR EN

BESLENME İLKELERİ VE UYGULAMALARI I DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
BEY145 BESLENME İLKELERİ VE UYGULAMALARI I 1 6 4 6

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi HATİCE MERVE BAYRAM
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi HANDE NUR ONUR ÖZTÜRK
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Beslenme ve sağlık ilişkisi, sürdürülebilir beslenme, karbonhidrat ve proteinlerin yapısı, sindirimi, metabolizması ve gereksinimleri ile hazırlama, pişirme ve saklama yöntemlerine ilişkin bilgi, tutum ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır.
İçerik: Beslenmenin önemi ve sağlık ilişkisi, beslenmeye genel bakış, besin grupları ve öğelerinin önemi, laboratuvarda genel çalışma ilkeleri, sürdürülebilir beslenme ve atık yönetimi, karbonhidrat ve proteinlerin yapısı ve işlevleri, besin grupları (tahıl, et, yumurta,süt, kurubaklagil) ve laboratuvar uygulamaları, besinlerin endüstriyel kullanımı, kimyasal reaksiyonları, satın alma, depolama ve pişirme yöntemleri.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Yeterli ve dengeli beslenme ile sağlık arasındaki ilişkiyi gösterir.
Besin ögelerinin günlük tüketim miktarlarını gösterir ve önerilere göre karşılaştırır.
Genel beslenme durumu, beslenme alışkanlıklarını ve diyet örüntüsünü ana hatlarıyla belirtir.
Farklı yaş ve gruplarına göre beslenme önerileri düzenler.
Menü planlama ilkelerini uygular ve uygun menüleri biçimlendirir.
Hazırlama, pişirme ve ölçüm yöntemlerini sürdürülebilir beslenme ilkelerine bağlı kalarak manipüle eder.
Karbonhidratların genel özelliklerini, sindirim ve emilim süreçlerini ve vücut fonksiyonları açısından önemini açıklar.
Proteinlerin genel özelliklerini, sindirim ve emilim süreçlerini ve vücut fonksiyonları açısından önemini açıklar.
Karbonhidratlar ve proteinlerin kaynaklarını gösterir ve gereksinimlerini hesaplar.
Tahıllar, yumurta, süt, et ve kurubaklagillerin hazırlama ve pişirme tekniklerini takip eder ve oluşan kimyasal reaksiyonları açıklar.
Vitamin ve mineral kaybını önleyecek hazırlama, pişirme ve ölçüm tekniklerini uygular ve takip eder.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Sağlık: Sağlık, Beslenme, Yeterli ve Dengeli Beslenme, Beslenme Rehberleri, Nüfus Araştırmaları, Beslenme/ Besin/ Besin Öğesi, Özel Durumlarda Beslenme Anlatım, Tartışma
2 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Makro-Mikro Besin Öğeleri: Besin Grupları, Menü Planlama İlkeleri, 4 Yapraklı Yonca/ Besin Piramidleri/ Sağlıklı Tabak Modelleri, UYG: Lab. kuralları Uygulama
3 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Sürdürülebilirlik: Sürdürülebilir Beslenme, Atık Yönetimi UYG: Pişirme ve Ölçüm Yöntemleri Uygulama
4 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Karbonhidratlar: Monosakkaritler-Disakkkaritler, Genel özellikler, Sınıflama, Kimyasal özellikler, Görevleri Anlatım, Tartışma
5 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Karbonhidratlar: Polisakkaritler, Genel özellikler, Sınıflama, Kimyasal özellikler, Görevleri Anlatım, Tartışma
6 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Karbonhidratlar: Emilim, Sindirim, Glisemik İndeks/Yük, Gereksinim, Kaynakları Anlatım, Tartışma
7 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Tahıllar: Yapısı, Çeşitleri, Gluten Kompleksi, Besin endüstrisinde. Kullanımı, Kimyasal Reaksiyonlar LAB: Tahıl Uygulama
8 - ARA SINAV -
9 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Proteinler: Genel özellikler, Sınıflama, Kimyasal özellikler, Görevleri, Elzem a.a Anlatım, Tartışma
10 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Proteinler: Emilim, Sindirim, Gereksinim, Kaynakları UYG: Kalite değerlendirmesi (NPU) Uygulama
11 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Yumurta: Yapısı, Besin ögeleri, Besin endüstrisinde kullanımı, kimyasal reaksiyonlar, Satın alma, Depolama, Pişirme LAB: Yumurta Uygulama
12 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Et-Tavuk-Balık: Yapısı, Besin ögeleri, Besin endüstrisinde kullanımı, kimyasal reaksiyonlar, Satın alma, Depolama, Pişirme LAB: Et-Tavuk-Balık Uygulama
13 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Süt: Yapısı, Besin ögeleri, Besin endüstrisinde kullanımı, kimyasal reaksiyonlar, Satın alma, Depolama, Pişirme LAB: Süt Uygulama
14 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Kurubaklagil: Yapısı, Besin ögeleri, Besin endüstrisinde kullanımı, kimyasal reaksiyonlar, Satın alma, Depolama, Pişirme LAB: Kurubaklagil Uygulama
15 Literatür tarama, Bireysel araştırma. Alternatif Protein Kaynakları Uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Smolin, L., & Grosvenor, M. (n.d.). Nutrition, science and applications (4th ed.). Wiley.
Baysal, A. (2018). Diyet el kitabı. Hatipoğlu Yayınevi.
T.C. Sağlık Bakanlığı. (2019). Türkiye beslenme rehberi TÜBER 2019 (Yayın No: 1031). Sağlık Bakanlığı Yayınları.
Şanlıer, N., Ulusoy, H. G., & Ceyhun Sezgin, A. (2019). Beslenme ilkeleri laboratuvar uygulamaları. Vize Yayıncılık.
İnanç, N. (2022). Beslenme ilkeleri I. Hedef Yayıncılık.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Define the theoretical and practical concepts which comprise the required basic professional knowledge related to medicine and science.
5
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Requires the level of nutrition and dietetics, medical and related science and technology defines the concepts of theoretical and applied knowledge-based.
5
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Describe the advanced level of knowledge and skills in the fields of nutrition and dietetics based on medical and natural sciences,
5
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Recognize advanced level of theoretical and practical knowledge related to nutrients and nutrition, dietetics, community nutrition and institutional food service systems
5
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Take responsibility both as a team member and individually in order to provide that unforeseen complex activities faced in the practices in his/her field are carried out.
4
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Evaluate the advanced knowledge and skills s/he has acquired in his/her field with a critical approach.
4
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Share his/her ideas and solution proposals for problems related to the issues in his/her field with professionals and non-professionals with the support of qualitative and quantitative data.
2
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Discharge the responsibilities, duties and obligations in accordance with the rules and regulations of professional ethics related to nutrition and dietetics
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 14 1 14
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 14 4 56
Okuma 0 0 0
Ödev 2 2 4
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 14 3 42
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 1 7
Kısa Sınav 1 1 1
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 68 0 154
Genel Toplam 154
Toplam İş Yükü / 25.5 6
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 6,0