Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
FTY211 | RADYOLOJİ | 3 | 2 | 2 | 3 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi ABDULLAH YÜKSEL BARUT |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Meslek yaşamına ilişkin temel radyoloji bilgilerinin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Temel radyoloji fiziği, radyolojik tanı cihazları, iskelet-sonunum-dolaşım-sindirim-üriner-sinir sitemi radyolojik anatomisi, görüntüleme ve temel patolojilerin radyolojik bulguları. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Rehabilitasyon alanı konularını açıklar. |
Temel tıbbi görüntülemeyi ilişkilendirir. |
İnsan vücudundaki temel yapı ve organları açıklar. |
Radyolojik temel bilgileri ile röntgen okumayı ilişkilendirir. |
Radyolojik cihazlarının insan sağlığına olan etkilerini açıklar. |
Rehabilitasyon ve hasta eğitiminde radyolojik cihaz bilgilerini uygular. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama | Dersin Tanımı, Öğrencilerin Sorumlulukları, Yarıyıl ders ve sınav bilgisi, Zaman Yönetimi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
2 | Literatür Tarama | Radyoloji ve Etik | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Literatür Tarama | Radyoloji Nedir? Radyasyon Nedir? | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Literatür Tarama | X Işını Nedir? | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Literatür Tarama | Radyolojik Tanı Cihazları | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Literatür Tarama | Radyasyon Sağlığı ve Radyasyondan Korunma | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Literatür Tarama | İskelet Sistemi Radyolojisi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama | Üst Ekstremite Radyolojisi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Literatür Tarama | Alt Ekstremite Radyolojisi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Literatür Tarama | Sinir Sistemi Radyolojisi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Literatür Tarama | Solunum Sistemi Radyolojisi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Literatür Tarama | Sindirim ve Üriner Sistem Radyolojisi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Literatür Tarama | Meme Radyolojisi | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Literatür Tarama | Radyolojide Algoritm | Anlatım, Tartışma, Örnek Olay |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Kuruluş, B. P. R. G. K., & Etkinlikleri, G. V. (2004). Temel Radyoloji Fiziği. Türk Radyoloji Derneği İzmir Şubesi Eğitim Sempozyumları, 2005, 142-146. |
Tuncel, E. (2012). Klinik radyoloji. Nobel ve Güneş Tıp Kitabevleri. |
Rankine, J. J. (2005). Diagnostic Imaging: Orthopaedics. Stoller, Tirman, Bredella, Beltran, Branstetter and Blease. |
Greenspan, A. (2014). Orthopedic imaging: a practical approach. Lippincott Williams & Wilkins. |
Kaya, T., Adapınar, B., & Özkan, R. (1997). Temel radyoloji tekniği. Nobel Kitabevi, İstanbul. |
A. Stewart Whitley ve diğerleri. (2018). Clark'ın Radyoloji Teknikerleri İçin El Kitabı. Güneş Tıp Kitabevleri. |
Oğuz M. Röntgen Fiziğine Giriş: Diagnostik I. Adana, ÇÜ Basımevi, 1992. |
Barut A.Y, Çermik F, Karaçetin D. Radyasyon Güvenliği El Kitabı. İstanbul, S.B. İstanbul Eğitim Ve Araştırma Hastanesi Yayınları, 2011. |
Osei EK, Faulkner K. Fetal doses from radiological examinations. Brit J of Radiol 1999; 72:773-780 |
www.taek.gov.tr |
Millî Eğitim Bakanlığı Eğitim Programı Ders Notları |
Ferner H, Staubesand J. Sobotto Atlas of Human Anatomy. 10th ed. Münih, Urban & Schwarzenberg, 1982. |
Heinz Fenies (çeviri editörü: Prof. Dr. Mehmet YILDIRIM), Tania MARUR, Uluslararası Terimlerle Resimli Anatomi Sözlüğü, Nobel&Yüce, İstanbul, Nisan 2001. |
Ceydeli Nergis, Radyolojik Görüntüleme Tekniği, Ege Üniversitesi Tıp Fakültesi Radyodiagnostik Anabilim Dalı, İzmir, 2000. |
Moeller Torsten B, Emil REIF (çeviri: Tevfik PINAR, danışman: Sezgin İLGİ), Radyografik Anatomi Cep Atlası, Hacettepe Doktorlar Yayınevi, Ankara, 2001. |
Arslan Mustafa, Radyoloji, Sistem Ofset Basım-Yayın, Ankara, 1992. |
Bontrager Kenneth L, Lampignano John P (çeviri: Aynuran Demir Orhan), Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2011. |
CD Claussen, S Miller, M Fenchel, et al.. Direct Diagnosisin Radiology: Cardiac Imaging (çeviri: Barut AY, Orhan Ö, Rakıcı İT. Kardiak Görüntüleme) Veri Medikal Yayıncılık, Ankara, 2010. |
AS Whitley, C Sioane, G Jefferson, et al. Clark’s Pocket Handbook for Radiographers Second Edition (çeviri: Kuru Lİ, Aslan A, Barut AY, Buz A, Erdemli S, Mutlu F, Duman E. Radyoloji Teknikerleri İçin El Kitabı) Güneş Tıp Kitabevi, İstanbul, 2019. |
Fleckenstein P. Anatomy in Diagnostic Imaging. |
Kaya T. Kas İskelet Yumuşak Doku Radyolojisi. |
Moeller, Torsten B. Radyografide Normal Bulgular. |
Galanski, Michael. Radyolojide Doğrudan Tanı. |
Chen, Michael Y. M. Temel Radyoloji. |
Block, Berthold. Ultrason Anatomisi Renkli Atlası. |
Mettler, Fred A. Radyolojinin Esasları. |
Ayşan E. İnternet Desteğinde Bilimsel Makale ve Tez Yazımı. |
Möller, Torsten B. Kesitsel Anatomi Cep Atlası. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki güncel kuram ve uygulamaları tanımlar.
|
4 | |||||
2 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanıyla ilgili diğer tıp bilimlerinin temel kavramlarını açıklar
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyonun alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle fizyoterapi ve rehabilitasyon programını planlama becerisine sahiptir.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon programını etik prensiplere uygun olarak uygular, takibini yapar, gerektiğinde programı değiştirir veya sonlandırır.
|
4 | |||||
2 |
Edindiği ileri düzey bilgilerini toplum sağlığını korumaya yönelik çalışmalarda kullanır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanarak mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak yürütür, karşılaştığı sorunlara çözüm üretir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kişisel gelişim ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.
|
3 | |||||
2 |
Öğrenme gereksinimlerini gidermek için gereken kaynaklara nasıl ulaşacağını bilir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon hizmetleri sırasında konuyla ilgili diğer meslek gruplarıyla etkin iletişim kurar.
|
4 | |||||
2 |
Mesleğiyle ilgili kalite geliştirme, eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir.
|
3 | |||||
3 |
Farklı disiplerin gerçekleştirdiği ortak çalışmalarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır, konusuyla ilgili katkıda bulunur.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki otonomisini kullanabilecek yeterlilikte klinik uygulama deneyimine sahiptir.
|
2 | |||||
2 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon kliniğindeki tüm ekipman ve donanımı kullanır, kliniğin çevresel ve görev akışıyla ilgili düzenini sağlar.
|
0 | |||||
3 |
Hizmet kalitesinin izlenmesi ve bilimsel araştırmalar için gereken kayıtları tutar, rapor hazırlar, proje uygulamalarında yer alır.
|
2 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 7 | 7 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 71 |
Genel Toplam | 71 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 2,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 3,0 |