Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
FTY202 | TEDAVİ HAREKETLERİ PRENSİPLERİ | 4 | 4 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Farklı yaş gruplarında, hastayı değerlendirmek ve program geliştirmek için gerekli yaklaşımları, egzersiz tedavisinin amaçlarını, egzersizin sınıflandırılması ve egzersiz programının planlanmasını öğrenmek, normal eklem hareketine etki eden faktörleri belirleyerek uygun egzersiz programı hazırlama yetisini kazanmak, temel değerlendirme ve ölçme yöntemleri doğrultusunda belirlenen postüral bozukluklarda problem çözme ve egzersiz programını oluşturmaya ilişkin bilgi, tutum ve becerilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Hastayı değerlendirme ve program geliştirmek için yaklaşımlar, egzersiz tedavisinin amaçları, etkileri ve prensipleri, egzersizin sınıflandırılması ve egzersiz programının planlanması, normal eklem hareketindeki problemleri belirleyerek, problemlere yönelik egzersiz programının planlanması ve uygulanması, farklı postural problemlerde egzersiz programlarının planlaması ve uygulamaların öğrenilmesi. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Hastayı değerlendirmek ve program geliştirmek için gerekli yaklaşımları, egzersiz sınıflandırmasını, egzersizlerin amaçlarını ve etkilerini ilişkilendirir. |
Temel egzersiz programını doğru şekilde uygular. |
Normal eklem hareketine etki eden faktörlerine uygun egzersiz programı hazırlama ve uygulama yetisini keşfeder. |
Postüral bozukluklarda ortaya çıkan problemleri ve özelliklerini ilişkilendirir. |
Farklı postürel bozukluklar için egzersiz protokolü oluşturur. |
Bireysel veya grup halindeki hastalar ve sağlıklı kişiler ile uygulama deneyimini keşfeder. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Tedavi Hareketlerine Giriş, Egzersizin Sınıflandırılması ve Egzersiz Programı Planlama | Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Yanıt, Problem Temelli Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
2 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Normal Eklem Hareketi, Pasif, Aktif Yardımlı ve Aktif NEH (Üst Ekstremite ve Servikal Bölge) | Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Yanıt, Problem Temelli Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
3 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Normal Eklem Hareketi, Pasif, Aktif Yardımlı ve Aktif NEH (Alt Ekstremite ve Lumbal Bölge) | Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Yanıt, Problem Temelli Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
4 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Dirençli Egzersizler, El ile Uygulanan Dirençli Egzersizler | Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Yanıt, Problem Temelli Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
5 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Dirençli Egzersizler, Mekanik Dirençli Egzersizler | Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Yanıt, Problem Temelli Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
6 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Normal Eklem Hareketini Artırmak İçin Germe Egzersizleri | Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Yanıt, Problem Temelli Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
7 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Gevşeme Egzersizleri | Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Yanıt, Problem Temelli Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Postural Problemler ve Egzersiz Örnekleri: Pelvik ve Lumbar Bölge | Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Yanıt, Problem Temelli Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
10 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Postural Problemler ve Egzersiz Örnekleri: Torakal Bölge, | Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Yanıt, Problem Temelli Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
11 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Skolyoz ve Skolyozda Üç Boyutlu Tedavi Yöntemi | Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Yanıt, Problem Temelli Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
12 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Skolyoz ve Skolyozda Üç Boyutlu Tedavi Yöntemi | Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Yanıt, Problem Temelli Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
13 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Postüral Problemler ve Egzersiz Örnekleri: Alt Ekstremite Problemleri | Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Yanıt, Problem Temelli Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
14 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Spinal Stabilizasyon Egzersizleri | Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Yanıt, Problem Temelli Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
15 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Grup Egzersizleri, Güncel Egzersiz Yaklaşımları ve Genel Uygulama Pratikleri | Grup Çalışması, Tartışma, Soru-Yanıt, Problem Temelli Öğrenme, Örnek Olay İncelemesi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Otman AS, Köse N. Tedavi Hareketlerinde Temel Değerlendirme Prensipleri. 4. baskı Yücel Ofset Matbaacılık. Ankara, 2008. |
Otman AS, Köse N. Egzersiz Tedavisinde Temel Prensipler ve Yöntemler. Pelikan Yayıncılık, Ankara, 2015. |
Basmajian JV, Wolf SL.Therapeutic Exercise. 5th Ed. Williams and Wilkins, Baltimore. 1990. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki güncel kuram ve uygulamaları tanımlar.
|
5 | |||||
2 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanıyla ilgili diğer tıp bilimlerinin temel kavramlarını açıklar
|
3 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyonun alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle fizyoterapi ve rehabilitasyon programını planlama becerisine sahiptir.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon programını etik prensiplere uygun olarak uygular, takibini yapar, gerektiğinde programı değiştirir veya sonlandırır.
|
5 | |||||
2 |
Edindiği ileri düzey bilgilerini toplum sağlığını korumaya yönelik çalışmalarda kullanır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanarak mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak yürütür, karşılaştığı sorunlara çözüm üretir.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kişisel gelişim ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.
|
3 | |||||
2 |
Öğrenme gereksinimlerini gidermek için gereken kaynaklara nasıl ulaşacağını bilir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon hizmetleri sırasında konuyla ilgili diğer meslek gruplarıyla etkin iletişim kurar.
|
4 | |||||
2 |
Mesleğiyle ilgili kalite geliştirme, eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir.
|
1 | |||||
3 |
Farklı disiplerin gerçekleştirdiği ortak çalışmalarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır, konusuyla ilgili katkıda bulunur.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki otonomisini kullanabilecek yeterlilikte klinik uygulama deneyimine sahiptir.
|
5 | |||||
2 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon kliniğindeki tüm ekipman ve donanımı kullanır, kliniğin çevresel ve görev akışıyla ilgili düzenini sağlar.
|
5 | |||||
3 |
Hizmet kalitesinin izlenmesi ve bilimsel araştırmalar için gereken kayıtları tutar, rapor hazırlar, proje uygulamalarında yer alır.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 14 | 2 | 28 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 12 | 4 | 48 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 8 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 4 | 4 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 59 | 0 | 152 |
Genel Toplam | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |