Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
FTY302 | NÖROFİZYOLOJİK YAKLAŞIMLAR II | 6 | 5 | 4 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | İnme rehabilitasyonunda kullanılan ölçme, değerlendirme ve nörofizyolojik yaklaşımlarla ilgili temel özelliklerin kavranmasına ilişkin bilgilerin kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | İnme, inme sonrası klinik süreçler, nörofizyolojik yaklaşımlar, ölçme, değerlendirme ve tedavi uygulamaları, vaka örnekleri. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
İnme ve sonrasında görülen klinik tabloyu ve tedavide kullanılan nörofizyolojik yaklaşımları ilişkilendirir. |
Normal hareket ve fonksiyonu tanımlar ve inme sonrası görülen hareket ve fonksiyon bozukluklarıyla karşılaştırır. |
İnme sonrası kullanılan temel ve nörofizyolojik temelli ölçme ve değerlendirme yöntemlerini kavrar ve uygular. |
İnme sonrası güncel nörofizyolojik yaklaşımları seçer ve temel düzeyde uygular. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Nörofizyolojik Yaklaşımlarla İlgili Temel Kavramlar | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
2 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Serebro Vasküler Olaylar | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
3 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | İnme Sonrası Klinik Özellikler, Tıbbi Tedavi, Genel Rehabilitasyon Prensipleri, Nörofizyolojik Yaklaşımların Kuramsal Boyutu ve Diğer Tedavi Yöntemleriyle İlişkisi | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
4 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Normal ve İnme Sonrası Hareket, Tonus ve Postural Kontrol, İnme Tedavisinde Bobath Nörogelişimsel Tedavi Yaklaşımı | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
5 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Bobath ile Klinik Problem Çözme Yaklaşımı ve Değerlendirme Yöntemleri | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
6 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Bobath Yaklaşımı ile Değerlendirme Uygulamaları | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
7 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Bobath Yaklaşımı Temelli Değerlendirmede Vaka Çalışması | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Bobath Yaklaşımı ile Pozisyonlama, Gövde ve Üst Ekstremite Tedavisi ve Mobilizasyon Yöntemleri | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
10 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | Bobath Yaklaşımı ile Alt Ekstremite Tedavisi, Denge ve Yürüme Eğitimi | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
11 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | İnme Rehabilitasyonunda Brunnstrom Yöntemi | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
12 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | İnme Rehabilitasyonunda Brunnstrom Yönteminde Klinik Değerlendirme | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
13 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | İnme Rehabilitasyonunda Brunnstrom Yöntemine Göre Uygulamalar | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
14 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | İnme Rehabilitasyonunda Margaret Johnstone Yöntemi ve Uygulamaları | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
15 | Literatür Tarama, Veri Tabanı İnceleme | İnme Sonrası Nörofizyolojik Yaklaşımların Karşılaştırılması ve Tartışma | Araştırma, Tartışma, Örnek Olay |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Otman S, Karaduman A, Livanelioğlu A,(2001), Hemipleji Rehabilitasyonunda Nörofizyolojik Yaklaşımlar, HÜ Fizik Tedavi Rehabilitasyon YO Yayınları 25, Dizayn Ofset, Ankara. |
Lennon S.(1996),The Bobath Concept a critical review of the theoretical assumptions that guide physiotherapy practice in stroke rehabilitation. Phys Ther Rev.;1:35- 45. |
Kollen B J, Lennon S, Lyons B ve ark, (2009), The Effectiveness of the Bobath Concept in Stroke Rehabilitation .What is the Evidence? Stroke 2009, 40:e89-e97 |
Raine S., Meadows L., Ellerington M.L. (2009). Bobath Concept Theory and Practice in Neurologic Rehabilitation. London: Willey and Blackwell. |
Carr J, Shepherd R. (1998) Neurological Rehabilitation: Optimizing Motor Performance, Butterworth-Heinemann, Oxford. |
Cohen H. (1999) Neuroscience for Rehabilitation, 2nd ed. Lippincott Williams & Wilkins, Philadelphia. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki güncel kuram ve uygulamaları tanımlar.
|
5 | |||||
2 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanıyla ilgili diğer tıp bilimlerinin temel kavramlarını açıklar
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyonun alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle fizyoterapi ve rehabilitasyon programını planlama becerisine sahiptir.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon programını etik prensiplere uygun olarak uygular, takibini yapar, gerektiğinde programı değiştirir veya sonlandırır.
|
5 | |||||
2 |
Edindiği ileri düzey bilgilerini toplum sağlığını korumaya yönelik çalışmalarda kullanır.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanarak mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak yürütür, karşılaştığı sorunlara çözüm üretir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kişisel gelişim ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.
|
4 | |||||
2 |
Öğrenme gereksinimlerini gidermek için gereken kaynaklara nasıl ulaşacağını bilir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon hizmetleri sırasında konuyla ilgili diğer meslek gruplarıyla etkin iletişim kurar.
|
5 | |||||
2 |
Mesleğiyle ilgili kalite geliştirme, eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir.
|
3 | |||||
3 |
Farklı disiplerin gerçekleştirdiği ortak çalışmalarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır, konusuyla ilgili katkıda bulunur.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki otonomisini kullanabilecek yeterlilikte klinik uygulama deneyimine sahiptir.
|
5 | |||||
2 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon kliniğindeki tüm ekipman ve donanımı kullanır, kliniğin çevresel ve görev akışıyla ilgili düzenini sağlar.
|
4 | |||||
3 |
Hizmet kalitesinin izlenmesi ve bilimsel araştırmalar için gereken kayıtları tutar, rapor hazırlar, proje uygulamalarında yer alır.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 5 | 70 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 10 | 3 | 30 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 14 | 1 | 14 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 10 | 10 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 42 | 0 | 132 |
Genel Toplam | 132 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,2 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |