Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
FTY312 | ROMATİZMAL HASTALIKLARDA REHABİLİTASYON | 6 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi GÜLŞAH KONAKOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Fizyoterapi ve Rehabilitasyon bölümnde romatizmal hastalıkların oluş mekanizmalarını, hastalık çeşitlerini, fizyoterapi ve rehabilitasyon gereksinim nedenlerini ve tedavi özelliklerini anlamak ve uygulamalı olarak romatolojik rehabilitasyon alanındaki fizyoterapistin ihtiyaç duyacağı bilgi ve beceriyi arttırmak amaçlanmaktadır. |
İçerik: | Romatizmal hastalık patofizyolojisi, değerlendirme ve tedavi yaklaşımları, rehabilitasyonda koruyucu hizmetler, hastalık süreç yönetimi ve başa çıkma teorileri, farklı romatizmal hastalıkların tanınması ve gerekli olan tedavi yaklaşımları. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Romatizmal hastalığın patofizyolojisini açıklar. |
Hastalıklar arasındaki farkları ve hastalığa ait özellikleri açıklar. |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon değerlendirmelerini uygulayabilir. |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon ihtiyacını belirleyebilir, uygun tedavi yaklaşımlarını belirleyerek, uygulamasını organize edebilir. |
Hastaya yaşamını sürdürmesi için gerekli olan öneriler sunar ve koruyucu yaklaşımlar konusunda örnek gösterebilir. |
Hastalık sürecinin yönetiminde aktif çalışma yürütebilir. |
Ek sorunlar konusunda sağlık personeli olarak danışmalık yapabilir ve yol gösterebilir. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Kaynaklardan Çalışma | Romatolojik Rehabilitasyona Giriş, Kavramlar ve Multidisipliner Yaklaşım | İnteraktif Sunum, Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
2 | Kaynaklardan Çalışma | Romatolojik Rehabilitasyonda Değerlendirme | İnteraktif Sunum, Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
3 | Kaynaklardan Çalışma | Romatolojik Rehabilitasyonda Tedavi Yaklaşımları, Biyopsikososyal Model ve Hasta Eğitimi | İnteraktif Sunum, Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
4 | Kaynaklardan Çalışma | Romatolojik Rehabilitasyonda Tedavi Yaklaşımları, Ağrı Yönetimi ve Psikolojik Desteğin Rolü | İnteraktif Sunum, Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
5 | Kaynaklardan Çalışma | Romatolojik Rehabilitasyonda Tedavi Yaklaşımları, Eklem Koruma ve Yorgunluk Yönetimi, Ortez ve Yardımcı Cihazları Rolü | İnteraktif Sunum, Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
6 | Kaynaklardan Çalışma | İnflamatuar Artritler, Romatoid artrit | İnteraktif Sunum, Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
7 | Kaynaklardan Çalışma | Seronegatif Artritler, Ankilozan Spondilit, Psöriatik Artrit, Reaktif Artrit, Behçet Hastalığı | İnteraktif Sunum, Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynaklardan Çalışma | Pediatrik Romatolojik Hastalıklar | İnteraktif Sunum, Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
10 | Kaynaklardan Çalışma | Osteoartrit | İnteraktif Sunum, Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
11 | Kaynaklardan Çalışma | Osteoporoz | İnteraktif Sunum, Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
12 | Kaynaklardan Çalışma | Fibromyalji Sendromu ve Yaygın Ağrı Sendromları | İnteraktif Sunum, Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
13 | Kaynaklardan Çalışma | Konnektif Doku Hastalıkları, Sistemik Lupus Eritematozus, Skleroderma, Myozitler | İnteraktif Sunum, Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
14 | Kaynaklardan Çalışma | Çeşitli Durumlar, Septik Artrit, Gut, Sarkoidoz, Diabetus Mellitus, Vaskülitler | İnteraktif Sunum, Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
15 | Kaynaklardan Çalışma | Genel Tekrar | İnteraktif Sunum, Tartışma, Soru-Yanıt, Pratik Uygulama-Alıştırma, Örnek Olay İncelemesi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Rheumatology- Evidence Based Practice for Physiotherapists and Occupational Therapists. Ed. Krysia Dziedzic, Alison Hammond. Elsevier,2010. |
Romatizmal Hastalıklarda Klinik Tedavi. Çev. Ed. Prof.Dr. Ayhan Dinç. RAED, Yüce Yay., 2007. |
Tidy's Physiotherapy. Çev.Ed. Prof.Dr. Edibe Yakut, Prof. Dr. Hülya Kayıhan. Pelikan Yay., 2008. |
Kelly's Text Book of Rheumatology. Ed. Gary S. Firestain. Pheledelphia,Elsevier, 2009. |
Rheumatology. Ed. Marc C. Hochberg. Edinburg, Mosby. 2003 |
Romatoloji El Kitabı, Çev. Ed. Doç.Dr.Hüseyin T.E. Özer, Doç.Dr. Rengin Güzel. Nobel Tıp Kitabevleri, 2009. |
Romatoloji Vaka Derlemeleri-I.Ed. Prof. Dr. Mehmet Sayarlıoğlu. RAED, 2011. |
Romatoloji Vaka Derlemeleri-II. Ed. Doç.Dr. Ahmet Mesut Onat. RAED, 2012. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanındaki güncel kuram ve uygulamaları tanımlar.
|
5 | |||||
2 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanıyla ilgili diğer tıp bilimlerinin temel kavramlarını açıklar
|
3 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyonun alt alanlarının temel olgularını, ilkelerini, süreçlerini ve uygulama alanındaki yöntemlerini açıklar, temel düzeyde analiz ve değerlendirmeler yapar.
|
4 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgilerle fizyoterapi ve rehabilitasyon programını planlama becerisine sahiptir.
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon programını etik prensiplere uygun olarak uygular, takibini yapar, gerektiğinde programı değiştirir veya sonlandırır.
|
5 | |||||
2 |
Edindiği ileri düzey bilgilerini toplum sağlığını korumaya yönelik çalışmalarda kullanır.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon alanı ile ilgili bilgi birikimini kullanarak mesleki ve akademik çalışmaları bağımsız olarak yürütür, karşılaştığı sorunlara çözüm üretir.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Kişisel gelişim ve yaşam boyu öğrenmeyi benimser.
|
2 | |||||
2 |
Öğrenme gereksinimlerini gidermek için gereken kaynaklara nasıl ulaşacağını bilir.
|
2 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon hizmetleri sırasında konuyla ilgili diğer meslek gruplarıyla etkin iletişim kurar.
|
4 | |||||
2 |
Mesleğiyle ilgili kalite geliştirme, eğitim ve tanıtım programlarına katkı verir.
|
3 | |||||
3 |
Farklı disiplerin gerçekleştirdiği ortak çalışmalarda ekip üyesi olarak sorumluluk alır, konusuyla ilgili katkıda bulunur.
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Mesleki otonomisini kullanabilecek yeterlilikte klinik uygulama deneyimine sahiptir.
|
5 | |||||
2 |
Fizyoterapi ve rehabilitasyon kliniğindeki tüm ekipman ve donanımı kullanır, kliniğin çevresel ve görev akışıyla ilgili düzenini sağlar.
|
4 | |||||
3 |
Hizmet kalitesinin izlenmesi ve bilimsel araştırmalar için gereken kayıtları tutar, rapor hazırlar, proje uygulamalarında yer alır.
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 12 | 3 | 36 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 2 | 12 | 24 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 14 | 2 | 28 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 1 | 6 | 6 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 8 | 8 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 47 | 0 | 154 |
Genel Toplam | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 6 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |