Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
SHY145 | İNSAN HAKLARI VE SOSYAL HİZMET | 1 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İSMET GALİP YOLCUOĞLU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi YONCA GÜNEŞ YÜCEL ATALAY |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | İnsan hakları kavramı ile modern çağın birey ve toplum odaklı meslek ve disiplini olan sosyal hizmet arasında bağlantılar kurulmasına ilişkin bilgi, beceri ve tutumların kazandırılması amaçlanmaktadır. |
İçerik: | İnsan haklarına temel teşkil eden kavramlar: Onur, Hak, Özgürlük, Eşitlik, Adalet,İnsan haklarının tarihsel gelişimi, İnsan haklarının sınıflandırılması, İnsan hakları ve Sosyal Hizmet, İnsan hakları ve demokrasi /Demokrasi ve sosyal hizmet, Sosyal savunmasızlık Kadının insan hakları, çocuk hakları, engelli hakları, yaşlı hakları |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
İnsan haklarına ilişkin temel kavramları açıklar. |
Sosyal hizmette ele alınan hak temelli yaklaşım ile insan haklarını ilişkilendirir. |
Sosyal hizmet alanlarına göre hak ihlallerini açıklar. |
Onurlu bir yaşam için insan haklarına ihtiyaç duyulduğu fikrini anlar. |
İnsan hakları bakış açısından insan haklarının daha görünür kılınması gereken grupları kategorize eder. |
Dezavantajlı grupların toplumsal yaşama katılımını açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Literatür tarama | Tanışma Ders hakkında genel bilgi: Amaç, İçerik, Uygulama, Değerlendirme Haftalık ders programının açıklanması:İzlence Kaynakça | Anlatım, Tartışma |
2 | Literatür tarama | Önceki haftanın tekrarı Temel Kavramlar: Hak, Özgürlük, Eşitlik, Adalet Adalet | Anlatım, Tartışma |
3 | Literatür tarama | Önceki haftanın tekrarı İnsan haklarının tarihsel gelişimi Eski uygarlıklar Antik Yunan Roma İmparatorluğu Rönesans & Reform Aydınlanma Dönemi İnsan haklarına ilişkin ilk yazılı metinler | Anlatım, Tartışma |
4 | Literatür tarama | Önceki haftanın tekrarı Osmanlı ve Türkiye’de İnsan Hakları anlayışının/söyleminin doğuşu ve gelişimi 1808 Sened-i İttifak 1839 Tanzimat Fermanı (Gülhane Hattı Hümayunu) 1856 Islahat Fermanı 1876 Kanuni Esasi 1908 İkinci Meşrutiyet 1921 Teşkilatı Esasiye Kanunu 1924 Anayasası 1961 Anayasası 1982 Anayasası İnsan Haklarının Sınıflandırılması | Anlatım, Tartışma |
5 | Literatür tarama | Önceki haftanın tekrarı İnsan Haklarının Nitelik Açısından Sınıflandırılması / Klasik İnsan Hakları Sınıflandırması Negatif Statü Hakları Pozitif Statü Hakları Aktif Statü Hakları İnsan Haklarının; İnsan Hakları Uygulamalarının Tarihsel Gelişimine Göre Sınıflandırılması İnsan Haklarının 3 Kuşağı | Anlatım, Tartışma |
6 | Literatür tarama | Önceki haftanın tekrarı İnsan hakları ve sosyal hizmet Hayırserlik temelli sosyal hizmet İhtiyaç temelli sosyal hizmet Hak temelli sosyal hizmet | Anlatım, Tartışma |
7 | Literatür tarama | Önceki haftanın tekrarı Demokrasi ve İnsan Hakları Demokrasi ve Sosyal Hizmet | Anlatım, Tartışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür tarama | Ara sınav sorularının yanıtlanması ve değerlendirilmesi | Anlatım, Tartışma |
10 | Literatür tarama | Önceki haftanın tekrarı İnsan Hakları ve Sosyal Hizmet Etiği | Anlatım, Tartışma |
11 | Literatür tarama | Önceki haftanın tekrarı Kadının insan hakları | Anlatım, Tartışma |
12 | Literatür tarama | Önceki haftanın tekrarı Çocuk hakları | Anlatım, Tartışma |
13 | Literatür tarama | Önceki haftanın tekrarı Engelli hakları | Anlatım, Tartışma |
14 | Literatür tarama | Önceki haftanın tekrarı Yaşlı hakları İnsan Hakları Evrensel Beyannamesi | Anlatım, Tartışma |
15 | - | FİNAL | - |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Atalar, Ö. (2002). Avrupa Birliği ve İnsan Hakları. Yayımlanmamış Uzmanlık Tezi. T.C. Başbakanlık İnsan Hakları Başkanlığı , Ankara. |
Aybay, Rona (2015) İnsan Hakları Hukuku . İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi Yayınları |
Berktay, F. (2004). Kadınların İnsan Haklarının Gelişimi ve Türkiye. Sivil Toplum ve Demokrasi. Konferans Yazıları, No 7. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi |
Cılga, İ. Erkul, E., Yıldırım, B., Adıgüzel, İ.B. (2016). Sosyal Çalışma ve Sosyal Politika Yazıları. Ankara: Bellek Yayınları |
Çeçen, Anıl (2000) İnsan Hakları . İstanbul: Gündoğan Yayıncılık |
Davaz, A. (2014) Eşitsiz Kızkardeşlik. Uluslararası ve Ortadoğu Kadın Hareketleri, 1935 Kongresi ve Türk Kadın Birliği. İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları |
Demirbilek, S. (2009). Sosyal Politika Bağlamında Sosyal Hizmet. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Matbaası |
Gökpınar, M. (2015). Bir Kavram Olarak İnsan Hakları ve Çeşitli Açılardan Sınıflandırılması. TBB Dergisi, 12-39 |
Ife, J. (2017). İnsan Hakları ve Sosyal Hizmet. Hak Temelli Bir Uygulamaya Doğru. Ankara: Nika |
Karakul, S. ve Yürük, A. Çağdaş Toplumda İnsan Haklarının Doğuşu ve Gelişimi. Anadolu Üniversitesi Yayınları (Sayfa 33-35) |
Kuçuradi, İoanna (2018). İnsan Hakları Kavramları ve Sorunları . Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları |
Kuçuradi, İ ve Peker. B. (Der.) (2004). Elli Yıllık Deneyimlerin Işığında Türkiye’de ve Dünyada İnsan Hakları . Ankara: Türkiye Felsefe Kurumu Yayınları |
Levent, E. (2012). AB Sürecinde Belgelerle İnsan Hakları. Eğitim, Demokrasi, Vatandaşlık. İstanbul: Arı Sanat |
Omay, U. (2011). Sosyal Haklar. Kısa ve Eleştirel Bir Bakış. İstanbul: Beta |
Paine, T. (2018). İnsan Hakları. (M. O. Dostel , Çev.) . İstanbul: İletişim (1791-1792). |
Taşğın, N. Ş. (2017). Yoksulluk İnsan Hakları ve Sosyal Hizmetler. Değişen Anlayışlar, Refah Devletinden Hayırseverliğe, Yoksulluktan Sosyal Dışlanmaya. Ankara: Nika |
Yılmaz, A. (Edt.) (2004). Hikayemi Dinler misin? Konferanslar. İstanbul: Türkiye Ekonomik ve Toplumsal Tarih Vakfı |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she has the advanced theoretical and practical knowledge supported by books including main and current knowledge on social work's field, practical tools, multimedia educational tools and other supported resources.
|
4 | |||||
2 |
He/she has the knowledge to evaluate the nature, source, accuracy, reliability and validity of the information.
|
3 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she has the knowledge to attain scientific information, track current literature, evaluate and execute datas about social work.
|
5 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can interpret and evaluate scientifically proven datas by using his/her advanced knowledge and skills on social work, he/she can identify the problems, analyze them, and solve them with the aid of researches and evidences based his/her professional ethical norms, by sharing the knowledge and being an excellent member of a team.
|
4 | |||||
2 |
He/she can use the information technologies about social work and its relevant field.
|
4 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can train individuals, families and society by using his/her advanced theoretical and practical knowledge on social work studies.
|
4 | |||||
2 |
He/she can find solutions to its field based problems by using scientific datas/evidences.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can perform a study independently and take responsibility bycooperating with other groups of professions via using his/her advanced knowledge on social work.
|
4 | |||||
2 |
He/she can have responsibility as an individual and as a team worker in order to solve the encountered and unforeseen problems during the practices of social work.
|
5 | |||||
3 |
He/she can arrange and manage events relevant to the improvement of employees under his/her responsibility, then he/she can evaluate them.
|
4 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can evaluatecritically the advanced knowledge and skills on social work.
|
5 | |||||
2 |
He/she shows that he/she is open to progress and internalized life long learning permanently.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can inform people and institutions relevant to social work by citing his/her suggestions about solutions both written and orally, and he/she can listen the requests and expectancies of those contacts.
|
4 | |||||
2 |
He/she can share his/her thoughts about topics relevant to social work with professionals and non-professionals whom he/she cooperates by supporting his/her suggestions about solutions with quantitative and qualitative datas.
|
5 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
He/she can gather, interpret, and execute information about social work's field, and cooperate with people from other relevant disciplines in order to announce the information gathered by paying attention to social, cultural and ethical norms.
|
5 | |||||
2 |
As an individual, he/she acts proper to his/her duty, rights and responsibilities relevant to laws, regulations, legislation and ethical rules.
|
4 | |||||
3 |
He/she can be a role model to his/her colleagues and to the society via his/her professional identity.
|
3 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 2 | 28 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 1 | 3 | 3 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 5 | 5 | 25 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 4 | 5 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 54 | 0 | 148 |
Genel Toplam | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |