Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
EGY407 | SPOR SAKATLIKLARI VE SONRASI PERFORMANS YAPILANMASI | 7 | 3 | 3 | 5 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi OKAN KILIÇKAYA |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Dr.Öğr.Üyesi ÖMÜR GÜLFIRAT |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı; öğrencilere, antrenman veya müsabaka sırasında oluşan akut yaralanmalarda kullanılan ön tedavi yöntemlerini açıklayabilecek ve uygulayabilecek bilgi-beceriyi kazandırmaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği; Spor Sakatlıklarının nedenleri, ilk yardım ve rehabilitasyonu hakkındaki konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Spor sakatlıklarının nedenlerini açıklar. |
Spor sakatlıkları çeşitlerini açıklar. |
Spor yaralanmalarına karşı alınacak önlemleri açıklar. |
Antrenman veya müsabaka sırasında oluşan akut yaralanmalarda kullanılan ön tedavi yöntemlerini açıklar ve uygular. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | İlk yardım tanımı, amacı, ilk yardım uygulayacak kişide bulunması gereken özellikler | Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi |
2 | Görsel ve yazılı kaynak taraması | Spor sakatlıkları tanımlamaları, Overuse sendromu | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
3 | Konuya ilişkin makale özeti çıkarma | Spor sakatlanmalarından korunma yöntemleri | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
4 | Konuyla ilişkin kitap bölümü okuma | Spor sakatlıklarının akut ve kronik türleri ve nedenleri | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
5 | Konuya ilişkin kitap bölümü okuma | Omuz-dirsek sakatlıkları, tanımlamaları, muayene ve tedavi yöntemleri | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
6 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Spor sakatlıklarında ilkyardım, sporcu muayenesi, soğuk ve sıcak tedavi yöntemleri, bandaj tedavisi yöntemleri ve uygulama çalışmaları | Anlatım, soru cevap yöntemi ve eşli çalışmaları |
7 | Görsel ve yazılı kaynak tarama | Kalça, diz ve ayak bileği sakatlıkları, tanımlamaları, muayene ve tedavi yöntemleri | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Konuya ilişkin kitap bölümü okuma | Ara sınav hazırlık çalışmaları | Anlatım, soru cevap, tartışma yöntemi |
10 | Konuya ilişkin kitap bölümü okuma | Spor sakatlıklarına neden olan faktörler, ve sportif aktiviteye geri dönüş | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
11 | Görsel ve yazılı literatür tarama, video izleme | Spor yaralanmalarında ilk yardım, sargı ve bandajlama teknikleri ve uygulama çalışmaları | Anlatım ve soru cevap yöntemi, eşli çalışmalar |
12 | Video izleme | Sportif rehabilitasyonda hedefler, programlar, sportif ısınma ve soğuma teknikleri | Anlatım, soru cevap ve gösteri yöntemi |
13 | Konuya ilişkin makale özeti çıkarma | Spor sakatlıklarının akut ve kronik türleri ve nedenleri | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
14 | Konuya ilişkin kitap bölümü okuma | Spor sakatlıkları, biyomotor özelliklerin (kuvvet, dayanıklılık, esneklik vb.) sakatlıklardan korunmadaki önemi | Anlatım ve soru cevap yöntemi |
15 | Konuya ilişkin kitap bölümü okuma | Final sınav hazırlık çalışmaları | Anlatım, soru cevap ve tartışma yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Şentürk, D. (2014). Spor ve Tıp. Nobel Tıp Kitap Evleri, Ankara. |
Kanyon, T. A. (2000). Spor Hekimliği. Gata Basım Evi, Ankara. |
Grıffıth, H. W. (2000). Spor Sakatlıkları Rehberi, (çev. Şamil Erdoğan). Birol Basın Yayın Dağıtım Ve Ticaret A.Ş., İstanbul. |
ORAL, O., ve BAKAN, K. (2005). Sporcu Sağlığı ve Spor Yaralanmaları. Ergün Yayın Evi, Ankara. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to identify the concepts related with the profession of exercises and sports sciences.
|
3 | |||||
2 |
Student will be able to describe the theories of exercise and sports science.
|
3 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to discuss the suitability of exercise program preparation with the theoretical knowledge gained in the field of exercise and sport sciences and to use such knowledge in practical fields.
|
2 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to examine the existing scientific studies in the field of exercise and sports using scientific research methods and techniques and to analyze data and results of current applications.
|
2 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to administer basic levels of direction on improving healthy life, physical fitness, performance and fitness.
|
4 | |||||
2 |
Student will be able to choose the appropriate exercise method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the exercise program by taking these differences into consideration.
|
1 | |||||
3 |
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
|
1 | |||||
4 |
Student will be able to formulate the exercise plan by considering the evaluation results related with sports performance and condition measurements.
|
1 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to take initiative with cooperation or independently as an individual and solve any possible problems in the applications related with the field.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with exercise and sport sciences.
|
3 | |||||
2 |
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
|
3 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
|
1 | |||||
2 |
Student will be able to demonstrate communication and social competency skills in order to cooperate with national and international institutions in his/her field.
|
1 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to performance development, exercise applications for sports and special groups, and to solve these problems based on ethical values.
|
2 | |||||
2 |
By using personality traits with the social skills required by the profession groups in exercise and sports science field; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
|
2 | |||||
3 |
Student will be able to take precautions against possible injuries that might be confronted during exercise and to formulate exercise program towards performance structuring after sports injuries.
|
5 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 5 | 35 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 4 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 125 |
Genel Toplam | 125 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 4,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 5,0 |