TR EN

PSİKOMOTOR GELİŞİM DERS TANITIM VE UYGULAMA BİLGİLERİ

Kodu Dersin Adı Yarıyıl Süresi(T+U) Kredisi AKTS Kredisi
ANY321 PSİKOMOTOR GELİŞİM 5 2 2 3

DERS BİLGİLERİ

Dersin Öğretim Dili : Türkçe
Dersin Düzeyi LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Veriliş Şekli -
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi OKAN KILIÇKAYA
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi Dr.Öğr.Üyesi SEVİNÇ SERİN YAMAN
Ders Ön Koşulu Yok

AMAÇ VE İÇERİK

Amaç: Dersin amacı; öğrencilere, Psiko-motor gelişim dönemlerini ve bu dönemlere ait kuramları tartışır ve motor gelişim test protokollerini bireylerin farklılıklarına göre seçebilecek bilgiyi kazandırmaktır.
İçerik: Dersin içeriği;Psiko motor gelişimin ne olduğu, Motor gelişimin ilkeleri, motor gelişimi etkileyen faktörler,gelişimde cinsiyet farklılıkları ve yaygın gelişimsel bozuklukların neler olduğunu işlenir.Psikomotor gelişim dönemleri ve bu dönemin kuramcılarının( Freud,Piaget,Bandura) görüşlerinin neler olduğu, Motor gelişimdeki farklılıkları ve standartları ölçüp değerlendirmek için kullanılan psikomotor testlerin (Denver denge testi,TGMD -Kabamotor testleri,Bruininks-Oseretsky Motor Yeterlik Testi) neler olduğu konularını kapsamaktadır.

DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.)

Psikomotor gelişimle ilgili temel kavramları tanımlar.
Psiko-motor gelişimi etkileyen faktörleri açıklar.
Psiko-motor gelişim dönemlerini ve bu dönemlere ait kuramları tartışır.
Motor gelişimi değerlendirmek için, bireylerin farklılıklarına göre uygun test protokolünü seçer.

HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI

Hafta Ön Hazırlık Konular Yöntem
1 - Dersin genel yapısı, işleyişi hakkında bilgilendirme, Dersin başarı kriterleri ve Ortak çalışmalar için Grup oluşturma Anlatım ve soru-cevap yöntemi
2 Konuyla ilgili kitap okuma Gelişimle ilgili temel kavramlar, Motor gelişimin alanları Anlatım, soru-cevap yöntemi
3 Konuyla ilgili kitap okuma Motor gelişimin ilkeleri, Motor gelişimi etkileyen faktörler. Anlatım, soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi
4 Konuyla ilgili kitap okuma Büyüme ve gelişim Dönemleri: Motor gelişimde refleksif harekteler dönemi Anlatım, soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi
5 Video izleme Konuyla ilgili kitap okuma Büyüme ve gelişim Dönemleri: Motor gelişimde ilkel hareketler dönemi Anlatım, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi
6 Video izleme Konuyla ilgili kitap okuma Büyüme ve gelişim Dönemleri: Motor gelişimde temel hareketler dönemi Anlatım, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi
7 Video izleme Konuyla ilgili kitap okuma Büyüme ve gelişim Dönemleri: Motor gelişimde Spora özgü hareketler dönemi Anlatım, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Konu hakkında okumlar yapma Gelişimde cinsiyet farklılıkları ve yaygın gelişimsel bozukluklar. Anlatım, soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi.
10 Video izleme Konuyla ilgili kitap okuma Motor gelişim dönemleri.Kuramcılar ve gelişim kuramları. Anlatım, soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi
11 Video izleme Konuyla ilgili kitap okuma Motor gelişimi değerlendirmek için kullanılan testler Anlatım ve soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi
12 Video izleme Okulöncesi çocuklarda PORTAGE testi ,Denver gelişim testi, BOMTY motor yeterlilik testi Anlatım ve soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi
13 Video izleme 7 yaş ve üzeri çocuklarda TGMD II nesne kontrolü testi, TGMD-II Kabamotor gelişim testi Anlatım ve soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi
14 Video izleme Spor branşlarına özgü motor gelişim testleri Kaba motor beceri testi, Motor performans testi Anlatım ve soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi
15 Ders notları ile tekrar çalışması Dersin genel 14 haftalık tekrarı ve sınava yönelik soru-cevap şeklinde dönemin tamamlanması. Anlatım, soru-cevap yöntemi, tartışma yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

KAYNAKLAR

Gökmen, H.; Karagül, T.; Aşçı, HF. (1993). Psikomotor Gelişim. T.C Başbakanlık Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü, Ankara.
Kluka-Darlene, A. (1999). Motor Behavior: From Learning to Performance. Englewood, Colorado: Morton Publishing Company.
Atay, M. (2005). Çocukluk döneminde gelişim. Kök Yayıncılık, Ankara.
Gallahue, D.L. ve Ozmun, J.G. (2006). Understanding motor development: Infants, children, adolescents, adults. 6th Ed. International Edition, McGraw-Hill Companies, New York.
Özer, D.S., Özer, K. (2007). Çocuklarda Motor Gelişim. Nobel Yayınları, İstanbul.
Capelle, A.V., Broderick, C. R., van Doorn N. & Ward R. E. (2017). Parmenter, B. J. Interventions to improve fundamental motor skills in pre-school aged children: A systematic review and meta-analysis. Journal of Science and Medicine in Sport 20, 658–666.
Engel, A. C., Broderick, C. R., van Doorn, N., Hardy, L. L., & Parmenter, B. J. (2018). Exploring the relationship between fundamental motor skill interventions and physical activity levels in children: A systematic review and meta-analysis. Sports Medicine, 48(8), 1845-1857.
Gümüşdağ,H. ve Yıldırım, M. (2018). Spor Bilimlerinde Çocuklarda Motor Gelişim. Nobel Akademi Yayıncılık, Ankara.
Canlı, U.,Taşkın, C.,Koçak,Ç.V.(2019).Çocuklar İçin Spor Eğitimi.Gazi Kitabevi,Ankara.
Ayan, S.(2019).Hareket Eğitimi. Pegem Akademi,Ankara.

ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME

Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi Etkinlik Sayısı Katkı Yüzdesi Açıklama
(0) Etkisiz (1) En Düşük (2) Düşük (3) Orta (4) İyi (5) Çok İyi
0 1 2 3 4 5

DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI

KNOWLEDGE
Theoretical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to identify the concepts related with the profession of exercises and sports sciences.
3
2
Student will be able to describe the theories of exercise and sports science.
3
KNOWLEDGE
Factual
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to discuss the suitability of exercise program preparation with the theoretical knowledge gained in the field of exercise and sport sciences and to use such knowledge in practical fields.
1
SKILLS
Cognitive
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to examine the existing scientific studies in the field of exercise and sports using scientific research methods and techniques and to analyze data and results of current applications.
0
SKILLS
Practical
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to administer basic levels of direction on improving healthy life, physical fitness, performance and fitness.
3
2
Student will be able to choose the appropriate exercise method according to the characteristics of the group and the environment and to formulate the exercise program by taking these differences into consideration.
3
3
Student will be able to execute the measurement activities in order to determine the motor development, sports performance and fitness characteristics, to use the equipment, technology and software needed for these activities and to analyze the results of the evaluation.
4
4
Student will be able to formulate the exercise plan by considering the evaluation results related with sports performance and condition measurements.
5
OCCUPATIONAL
Autonomy & Responsibility
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to take initiative with cooperation or independently as an individual and solve any possible problems in the applications related with the field.
4
OCCUPATIONAL
Learning to Learn
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to recognize the importance of professional development by following scientific, technological and current developments related with exercise and sport sciences.
4
2
Student will be able to behave in accordance with the need to be open to change and life-long learning.
4
OCCUPATIONAL
Communication & Social
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
Student will be able to express his/her knowledge and thoughts about the field in a fluent and understandable manner both written and verbally.
4
2
Student will be able to demonstrate communication and social competency skills in order to cooperate with national and international institutions in his/her field.
3
OCCUPATIONAL
Occupational and/or Vocational
Program Yeterlilikleri/Çıktıları Katkı Düzeyi
0 1 2 3 4 5
1
By utilizing the existing historical and theoretical knowledge of the field, student will be able to recognize problems related to performance development, exercise applications for sports and special groups, and to solve these problems based on ethical values.
3
2
By using personality traits with the social skills required by the profession groups in exercise and sports science field; student will be able to arrange specific project, organization and works with sustainable societal and social content specific with the field.
1
3
Student will be able to take precautions against possible injuries that might be confronted during exercise and to formulate exercise program towards performance structuring after sports injuries.
3

DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ

Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri Etkinlik(hafta sayısı) Süresi(saat sayısı) Toplam İş Yükü
Ders 14 2 28
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 2 26
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 2 14
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 1 5
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 41 0 75
Genel Toplam 75
Toplam İş Yükü / 25.5 2,9
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi 3,0