Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
COE321 | PSYCHOMOTOR DEVOLOPMENT | 5 | 2 | 2 | 3 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | İngilizce |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MEHMET SOYAL |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. HALİS EGEMEN MERDAN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı; öğrencilere, Psiko-motor gelişim dönemlerini ve bu dönemlere ait kuramları tartışır ve motor gelişim test protokollerini bireylerin farklılıklarına göre seçebilecek bilgiyi kazandırmaktır. |
İçerik: | Dersin içeriği;Psiko motor gelişimin ne olduğu, Motor gelişimin ilkeleri, motor gelişimi etkileyen faktörler,gelişimde cinsiyet farklılıkları ve yaygın gelişimsel bozuklukların neler olduğunu işlenir.Psikomotor gelişim dönemleri ve bu dönemin kuramcılarının( Freud,Piaget,Bandura) görüşlerinin neler olduğu, Motor gelişimdeki farklılıkları ve standartları ölçüp değerlendirmek için kullanılan psikomotor testlerin (Denver denge testi,TGMD -Kabamotor testleri,Bruininks-Oseretsky Motor Yeterlik Testi) neler olduğu konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Psikomotor gelişimle ilgili temel kavramları tanımlar. |
Psiko-motor gelişimi etkileyen faktörleri açıklar. |
.Psiko-motor gelişim dönemlerini ve bu dönemlere ait kuramları tartışır. |
.Motor gelişimi değerlendirmek için, bireylerin farklılıklarına göre uygun test protokolünü seçer. |
Psikomotor gelişim sırasında oluşabilecek sinir-kas koordinasyon bozukluklarını keşfedin. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Dersin genel yapısı, işleyişi hakkında bilgilendirme, Dersin başarı kriterleri ve Ortak çalışmalar için Grup oluşturma | Anlatım ve soru-cevap yöntemi |
2 | Konuyla ilgili kitap okuma | Gelişimle ilgili temel kavramlar, Motor gelişimin alanları | Anlatım ve soru-cevap yöntemi |
3 | Konuyla ilgili kitap okuma | Motor gelişimin ilkeleri, Motor gelişimi etkileyen faktörler. | Anlatım ve soru-cevap yöntemi |
4 | Konuyla ilgili kitap okuma | Büyüme ve gelişim Dönemleri: Motor gelişimde refleksif harekteler dönemi | Anlatım ve soru-cevap yöntemi |
5 | Video izleme Konuyla ilgili kitap okuma | Büyüme ve gelişim Dönemleri: Motor gelişimde ilkel hareketler dönemi | Anlatım ve soru-cevap yöntemi |
6 | Video izleme Konuyla ilgili kitap okuma | Büyüme ve gelişim Dönemleri: Motor gelişimde temel hareketler dönemi | Anlatım ve soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi |
7 | Video izleme Konuyla ilgili kitap okuma | Büyüme ve gelişim Dönemleri: Motor gelişimde Spora özgü hareketler dönemi | Anlatım ve soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Video izleme Konuyla ilgili kitap okuma | Gelişimde cinsiyet farklılıkları ve yaygın gelişimsel bozukluklar. | Anlatım ve soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi |
10 | Video izleme Konuyla ilgili kitap okuma | Motor gelişim dönemleri.Kuramcılar ve gelişim kuramları | Anlatım ve soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi |
11 | Video izleme Konuyla ilgili kitap okuma | Motor gelişimi değerlendirmek için kullanılan testler | Anlatım ve soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi |
12 | Video izleme | Okulöncesi çocuklarda PORTAGE testi ,Denver gelişim testi, BOMTY motor yeterlilik testi | Anlatım ve soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi |
13 | Video izleme | 7 yaş ve üzeri çocuklarda TGMD II nesne kontrolü testi, TGMD-II Kabamotor gelişim testi | Anlatım ve soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi |
14 | Video izleme | Spor branşlarına özgü motor gelişim testleri Kaba motor beceri testi, Motor performans testi | Anlatım ve soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi |
15 | Ders notları ile tekrar çalışması | Dersin genel 14 haftalık tekrarı ve sınava yönelik soru-cevap şeklinde dönemin tamamlanması. | Anlatım ve soru-cevap yöntemi ve tartışma yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Gökmen, H.; Karagül, T.; Aşçı, HF. (1993). Psikomotor Gelişim. T.C Başbakanlık Gençlik ve Spor Genel Müdürlüğü, Ankara. |
Kluka-Darlene, A. (1999). Motor Behavior: From Learning to Performance. Englewood, Colorado: Morton Publishing Company. |
Atay, M. (2005). Çocukluk döneminde gelişim. Kök Yayıncılık, Ankara. |
Gallahue, D.L. ve Ozmun, J.G. (2006). Understanding motor development: Infants, children, adolescents, adults. 6th Ed. International Edition, McGraw-Hill Companies, New York. |
Özer, D.S., Özer, K. (2007). Çocuklarda Motor Gelişim. Nobel Yayınları, İstanbul. |
Capelle, A.V., Broderick, C. R., van Doorn N. & Ward R. E. (2017). Parmenter, B. J. Interventions to improve fundamental motor skills in pre-school aged children: A systematic review and meta-analysis. Journal of Science and Medicine in Sport 20, 658–666. |
Engel, A. C., Broderick, C. R., van Doorn, N., Hardy, L. L., & Parmenter, B. J. (2018). Exploring the relationship between fundamental motor skill interventions and physical activity levels in children: A systematic review and meta-analysis. Sports Medicine, 48(8), 1845-1857. |
Gümüşdağ,H. ve Yıldırım, M. (2018). Spor Bilimlerinde Çocuklarda Motor Gelişim. Nobel Akademi Yayıncılık, Ankara. |
Canlı, U.,Taşkın, C.,Koçak,Ç.V.(2019).Çocuklar İçin Spor Eğitimi.Gazi Kitabevi,Ankara. |
Ayan, S.(2019).Hareket Eğitimi. Pegem Akademi,Ankara. |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Beden eğitimi ve Spor Bilimleri ile ilgili kavramları tanımlar.
|
3 | |||||
2 |
Antrenörlük mesleğine ilişkin; performans ölçümü, antrenman planı hazırlama, yetenek seçimi ve teknik-taktik öğretimi gibi konularda edindiği bilgi birikimi ile antrenman organizasyonu ve işleyişini tartışır.
|
2 | |||||
3 |
Beden eğitimi ve spor bilimlerinin kavramları ile antrenman biliminin kuramlarını ilişkilendirir.
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Yaş, cinsiyet ve özel gereksinimli bireyler gibi farklı özelliklerdeki gruplara yönelik sportif faaliyetlere ilişkin ihtiyaçları belirler.
|
4 | |||||
2 |
Antrenman bilimi alanındaki güncel uygulamalara yönelik verileri ve sonuçları bilimsel araştırma yöntem ve tekniklerini kullanarak analiz eder.
|
1 | |||||
3 |
Motor gelişim, sportif performans ve kondisyon özelliklerini belirlemek amacıyla uygulanan ölçüm faaliyetlerini yürütür, bu faaliyetlerde ihtiyaç duyulan ekipman, teknoloji ve yazılımları kullanır ve değerlendirme sonuçlarını analiz eder.
|
5 | |||||
4 |
Spor bilimleri ve antrenörlük mesleği uygulamalarına ilişkin sorunları, sahip olduğu literatür bilgisine dayanarak, eleştirel ve sorgulayıcı bir bakış açısıyla çözümler.
|
4 | |||||
5 |
Grubun ve ortamın özelliklerine göre farklı antrenman yöntemlerinden uygun olanını seçer ve bu farklılıkları dikkate alarak antrenman programı hazırlar.
|
4 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
İşbirliğine dayalı grup çalışmalarında proje, etkinlik, sosyal ve sportif faaliyetleri yönetir ve süreç içinde karşılaşılabilecek olası sorunları çözümler.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Antrenörlük uygulamaları ile ilgili bilimsel, teknolojik ve güncel gelişmeleri takip ederek mesleki gelişimin önemini fark eder.
|
3 | |||||
2 |
Değişime açık olma ve yaşam boyu öğrenmenin gerekliliğine yönelik davranış gösterir.
|
3 | |||||
3 |
Antrenörlük mesleğinin gerekliliği olan öğretme becerilerini farklı öğretim yöntemlerine göre geliştirir.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alana dair edindiği bilgileri ve düşüncelerini akıcı ve anlaşılır bir şekilde yazılı ve sözlü olarak ifade eder.
|
4 | |||||
2 |
Ulusal ve uluslararası düzeyde gerçekleştirilen sportif etkinlik, organizasyon ve çalışmalarda; antrenörlük uygulamalarına ilişkin bilgi ve yetkinliklerini, sahip olduğu sosyal yaşam ve iletişim becerileri ile daha etkin kullanır.
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Spor bilimleri alanında ve toplumsal yaşamda kabul edilmiş etik değerleri ve kanuni düzenlemeleri açıklar, ihtiyaç durumunda mevzuatta yer alan ilgili maddeleri uygular.
|
2 | |||||
2 |
Alanın mevcut tarihsel ve teorik bilgi birikiminden yararlanarak; yetenek seçimi, performans gelişimi, herkes için spor ve özel gruplara yönelik fiziksel aktivite uygulamaları ile ilgili sorunları fark eder ve bu sorunları etik değerlere dayalı olarak çözümler.
|
4 | |||||
3 |
Antrenörlük mesleğinin gerektirdiği sosyal becerilere sahip kişilik özelliklerini kullanarak; alanına özgü sürdürülebilir nitelikte toplumsal ve sosyal içerikli özgün proje, organizasyon ve çalışmalar düzenler.
|
2 | |||||
4 |
Uzmanlık alanı olarak belirlediği ilgili performans sporunda ve seçili spor branşlarında teknik ve taktik yönlendirme yapar ve branşa özgü antrenman programı hazırlar.
|
1 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 2 | 28 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 2 | 26 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 1 | 5 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 41 | 0 | 75 |
Genel Toplam | 75 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 2,9 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 3,0 |