Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
GMY417 | GAZ TÜRBİNLİ MOTORLAR VE UYGULAMALARI I | 7 | 6 | 4 | 15 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | Türkçe |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SİNEM GÜRKAN |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | Öğr.Gör. BETÜL GENÇASLAN |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Dersin amacı; öğrencilere, gaz türbinli motor parçalarının işlevleri, çalışmaları ve arıza bilgisi ve sistemlerin kontrolü becerisi kazandırmak amaçlanmıştır. |
İçerik: | Bu ders, lisanslı uçak bakım teknisyenlerinin gaz türbinli motor sistemleri hakkında sahip olması gereken temel teorik altyapıyı kazandırmak amacıyla hazırlanmıştır. İçerik, SHGM tarafından yayımlanan SHT-66 Talimatı ve EASA Part-145bakım uygulamalarıyla uyumlu olacak şekilde, Part-66 Modül 15 standardına göre yapılandırılmıştır. Dersin bu bölümünde, gaz türbinli motorların çalışma prensibini oluşturan temel fiziksel kavramlar, motor tipleri, performans kriterleri ve ana yapısal bileşenler genel hatlarıyla ele alınmaktadır. Gaz türbinli motorlar I dersinin kapsamı dahilinde; kuvvet, iş, güç, enerji, hız ve ivme gibi fiziksel büyüklüklerin motor işleyişiyle ilişkisi; turbojet, turbofan, turboprop ve turboşaft motor tiplerinin yapısal özellikleri; motor performansına etki eden itki parametreleri, özgül yakıt tüketimi ve motor verimleri; giriş sistemleri ile buzdan koruma yapıları; eksenel ve santrifüj kompresörlerin çalışma esasları ile yanma bölgesinin temel özellikleri teknik düzeyde açıklanmaktadır. Bu bölüm, bakım teknisyenlerine gaz türbinli motor sistemlerini bütünsel olarak kavrama ve bu bilgileri bakım faaliyetlerinde uygulayabilme yetkinliği kazandırmayı amaçlar. Aynı zamanda, ilerleyen teknik modüller için sağlam bir temel oluşturur. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Gaz türbinli motorların temel kavramlarını tanımlar |
Gaz türbinli motor parçalarının işlevlerini açıklar |
Gaz türbinli motorlarının sistemlerinin çalışmasını açıklar |
Gaz türbinli motorlarının sistemlerindeki arızaları analiz eder |
Gaz türbinli motorları parçalarının takma ve sökme işlemlerini entegre eder |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | 15.1 Temel Esaslar | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
2 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | 15.2 Motor Performansı | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
3 | Literatür taraması Video izleme | 15.2 Motor Performansı 15.3 Hava Alığı Yapısal özellikler ve çalışma prensipleri | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
4 | Literatür taraması Video izleme | 15.3 Giriş (inlet, Hava Alığı Yapısal özellikler ve çalışma prensipleri) | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
5 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma, atölyede uygulama yapma | 15.4 Kompresörler Yapısal özellikler ve çalışma prensipleri | Anlatım Soru-cevap yöntemi, Uygulamalı grup çalışması |
6 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | 15.5 Yanma Kısmı Yapısal özellikler ve çalışma prensipleri | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
7 | Literatür taraması | 15.6 Türbin Bölümü Yapısal özellikler ve çalışma prensipleri | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Video izleme | 15.7 Egzos Yapısal özellikler ve çalışma prensipleri | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
10 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | 15.8 Yataklar ve Contalar Yapısal özellikler ve çalışma prensipleri | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
11 | Atölyede uygulama yapma | 15.9 Yağlayıcılar ve Yakıtlar Yapısal özellikler ve çalışma prensipleri | Anlatım Soru-cevap yöntemi, Uygulamalı grup çalışması |
12 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | 15.10 Yağlama Sistemleri Yapısal özellikler ve çalışma prensipleri | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
13 | Atölyede uygulama yapma | 15.11 Yakıt Sistemleri Yapısal özellikler ve çalışma prensipleri | Anlatım Soru-cevap yöntemi, Uygulamalı grup çalışması |
14 | Konuyla ilgili kitap bölümü okuma | 15.12 Hava Sistemleri Yapısal özellikler ve çalışma prensipleri | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
15 | Atölyede uygulama yapma | 15.12 Hava Sistemleri Yapısal özellikler ve çalışma prensipleri | Anlatım Soru-cevap yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
İSTANBUL GELİŞİM ÜNİVERSİTESİ MESLEK YÜKSEK OKULU BASIM YAYIN TEKNOLOJİLERİ GAZ TÜRBİNLİ MOTORLAR MODÜL KİTABI 2018 |
ICAT, Modul 15, Gas Turbine Engine, Barry College, 2004-2005 |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
||||
---|---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama | Sınav Yapılma Şekli |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | Optik(Test) Sınav | |
Ara Sınav (Vize) | 1 | 50 | Optik(Test) Sınav | |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 25 | Optik(Test) Sınav | |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) | 1 | 25 | Optik(Test) Sınav | |
DÖNEM SONU- Sınavı (Final-Uygulama) | 1 | 25 | ||
TOPLAM | 5 | 175 |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Kuramsal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Havacılık standartları ve kuralları ile ilgili temel kavramları tanımlar (define). (Bloom 1)
|
5 |
BİLGİ | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Olgusal | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ve uygulanması aşamalarında ekip çalışmasını organize eder. (organise). (Bloom 6)
|
5 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bilişsel | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Bakım uygulamaları için gerekli olan güncel doküman, modern teknik ve araçları seçer (choose). (Bloom 2)
|
5 | |||||
2 |
Alanı ile ilgili bilgi edinebilmek için, bakım el kitaplarını ve diğer bilgi kaynaklarını iş yaşamında kullanır (use) (Bloom 3)
|
4 | |||||
3 |
Alanı ile ilgili tüm teknik ve idari dokümanların güncelliklerini belirler (determine). (Bloom 1)
|
5 | |||||
4 |
Alanıyla ilgili kuramsal ve uygulamalı bilgileri analitik yöntemler ve modelleme teknikleriyle iş yaşamında kullanır (perform) (Bloom 4)
|
3 |
BECERİLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Uygulamalı | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı, bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır (use) Bloom 3
|
5 | |||||
2 |
Konuyu tanımlayan kroki, şema, grafik vb. dokümanları okuyarak yorumlar (interprent). (Bloom 2)
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen sorunlar için çözüm geliştirir. (develop) (Bloom 6)
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Öğrenme Yetkinliği | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Alanı ile ilgili öğrenme gereksinimlerini belirler (determine) (Bloom 3)
|
5 | |||||
2 |
Yaşam boyu öğrenme ilkelerini mesleki gelişimde kullanır (use) (Bloom 3)
|
3 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
İletişim ve Sosyal Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Teknik resim bilgisini etkin bir şekilde iş yaşamında uygulayabilir (apply) (Bloom 3)
|
4 | |||||
2 |
Alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek; düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak belirtir (state) (Bloom 1)
|
5 | |||||
3 |
Düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek uzmanlarla tartışır (debate) (Bloom 2)
|
3 | |||||
4 |
Uluslararası seviyede alanı ile ilgili eğitimlere katılır (participate) (Bloom 3)
|
5 | |||||
5 |
Sorumluluğu altında çalışanların mesleki gelişimine yönelik etkinlikleri organize eder. (organize) (Bloom 6)
|
5 |
YETKİNLİKLER | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Alana Özgü Yetkinlik | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Lisans eğitimi boyunca elde ettiği, bilgi ve becerilerini iş yaşamında kullanır (use). (Bloom 3)
|
4 | |||||
2 |
Alanında karşılaştığı sorunları çözer. (solve) (Bloom 3)
|
2 | |||||
3 |
Kalite yönetimi ve süreçleri ile çevre koruma ve iş güvenliği konularında gerekli davranış kültürünü çalıştığı ekibe uygular (apply) (Bloom 3)
|
5 | |||||
4 |
Emniyet faktörü bilincini kendisine ve ekibine yerleştirir. (locate) Bloom 1)
|
4 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 6 | 84 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 3 | 42 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 10 | 6 | 60 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 10 | 5 | 50 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 2 | 5 | 10 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 10 | 6 | 60 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 6 | 5 | 30 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 10 | 2 | 20 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 25 | 25 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 20 | 20 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 80 | 0 | 403 |
Genel Toplam | 403 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 15,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 16,0 |