Kodu | Dersin Adı | Yarıyıl | Süresi(T+U) | Kredisi | AKTS Kredisi |
---|---|---|---|---|---|
GAS118 | BASICS OF NUTRITION | 2 | 3 | 3 | 6 |
DERS BİLGİLERİ |
|
---|---|
Dersin Öğretim Dili : | İngilizce |
Dersin Düzeyi | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Veriliş Şekli | - |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi NEVRUZ BERNA TATLISU |
Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi | |
Ders Ön Koşulu | Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
|
---|---|
Amaç: | Bu dersin amacı gıda tüketim şekillerinin beslenme ve hastalık önleme konusundaki önemi yanında temel besin öğelerinin özelliklerini ve insan vücuduna olan etkilerini açıklamakla birlikte, kişiye özgü menülerin oluşturulması için doğru beslenme konusunda temel bilgileri kazandırmaktır. |
İçerik: | Bu dersin içeriği beslenme ve sağlık, temel besin öğeleri ve önemleri, fonksiyonel besinler, metobolizma, menü planlama ve gıda alerjenleri konularını kapsamaktadır. |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
---|
Beslenmeyi her besin ögesinin sağlık için önemini de belirterek tanımlar. |
Beslenme ile ilgili temel prensipleri arkadaşları ve meslektaşlarının bilgilendirecek şekilde açıklar. |
Günlük fizyolojik enerji gereksinimini beslenme ilkelerini uygulayarak hesaplar. |
Fizyolojik gereksinimler ve beslenme alışkanlıklarına göre beslenme ve sağlık arasında ilişkiyi açıklar. |
Sağlıksız bir menüyü temel beslenme ilkeleri bilgilerini kullanarak sağlıklı bir menüye dönüşecek şekilde düzenler. |
Sağlığın korunmasına fayda sağlayan belirli besin gruplarının işlevlerini açıklar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
|||
---|---|---|---|
Hafta | Ön Hazırlık | Konular | Yöntem |
1 | - | Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, beslenme kavramı, gıda seçimi ve sağlık ilişkisi, makro ve mikro besin öğeleri | Anlatım, Tartışma |
2 | Makale okuma | Karbonhidratlar (basit şekerler, kompleks şekerler), diyette karbonhidrat miktarının azaltılması | Anlatım, Tartışma |
3 | Makale okuma | Proteinler, diyette proteinlerin önemi, gıdalardaki fonksiyonları, vejeteryanlık | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
4 | Makale okuma | Yağlar (doymuş ve doymamış yağlar, fosfolipitler, mumlar, steroidler), yağların insan sağlığına etkileri ve gıdalardaki fonksiyonları | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
5 | Literatür araştırması | Su (suyun yapısı), insan sağlığı açısından önemi, gıdadaki fonksiyonu, Mineraller, minerallerin insan sağlığına etkileri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
6 | Literatür araştırması, Ödev sunumu hazırlama | Vitaminler, yağda çözünen vitaminler, suda çözünen vitaminler, vitaminlerin metobolizmaya etkileri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
7 | Literatür araştırması, Ödev sunumu hazırlama | Metabolizma, Günlük enerji ihtiyacının hesaplanması, egzersiz ile harcanan enerji miktarının hesaplanması | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grup Çalışması |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Literatür araştırması, Ödev sunumu hazırlama | Ödev sunumları, vize hazırlık çaışmaları | Ödev sunumları, Anlatım, Tartışma |
10 | Literatür araştırması | Vize sorularının açıklanarak çözülmesi, Besin grupları; et, yumurta, kuru baklagil grubu; süt ve süt ürünleri; sebze ve meyve grubu; yağlar ve şekerler | Anlatım, Tartışma Grup Çalışmaları, Video İzleme |
11 | Saha araştırması | Menü planlama, öğünler, öğünlerin önemi | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Grup Çalışmaları |
12 | Saha araştırması | Diyet ve sağlık, organik besinler | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Grup Çalışmaları |
13 | Literatür araştırması, Ödev sunumu hazırlama | Yaşam döngüsünde beslenme, gıda alerjenleri | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Grup Çalışmaları |
14 | Literatür araştırması, Ödev sunumu hazırlama | Açlık, küresel sorunlar, GDO | Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma Grup Çalışmaları |
15 | Literatür araştırması, Ödev sunumu hazırlama | Ödev sunumları, final hazırlık çalışmaları | Ödev sunumları, Anlatım, Tartışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
KAYNAKLAR |
---|
Rosenthal, J. (2017). Integrative Nutrition: A Whole-Life Approach to Health and Happiness, Integrative Nutrition. |
Akyol, A., Bilgiç, P., Ersoy, G. 2008. Fiziksel Aktivite, Beslenme ve Sağlıklı Yaşam. Klasmat Matbacılık, Ankara. |
Nutrition Principles and Recommendations in Diabetes. American Diabetes Association. Erişim: http://care.diabetesjournals.org/content/27/suppl_1/s36.full-text.pdf |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
|||
---|---|---|---|
Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi | Etkinlik Sayısı | Katkı Yüzdesi | Açıklama |
(0) Etkisiz | (1) En Düşük | (2) Düşük | (3) Orta | (4) İyi | (5) Çok İyi |
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Define basic concepts about gastronomy.
|
3 | |||||
2 |
Interpret the basic concepts, areas and approaches related to the field.
|
3 |
KNOWLEDGE | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Relate the information and facts about the field to the fields of social sciences such as Law, Sociology, Philosophy and Economy.
|
2 | |||||
2 |
Compare national and international cuisines in terms of similarities and differences.
|
2 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Categorize food hygiene and safety into accepted standards and practices.
|
3 | |||||
2 |
Prepare the technical infrastructure and contents of kitchen activities.
|
1 |
SKILLS | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Apply theoretical knowledge about food science into the field of gastronomy.
|
1 | |||||
2 |
Collaborate with shareholders in the field to bring new ideas, products to the market.
|
1 | |||||
3 |
Integrate basic kitchen techniques and product preparation principles into today's technology.
|
1 | |||||
4 |
Plan the work schedule and workflow in food and beverage enterprises.
|
1 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They calculate costs in the food and beverage field.
|
1 | |||||
2 |
They carry out management theories, recruitment and evaluation processes effectively in food and beverage business.
|
3 | |||||
3 |
They organizes participation to national and international competitions and fairs in its field.
|
1 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Examine developments, changes and innovations in the field by accepting the lifelong learning as a principle.
|
4 | |||||
2 |
Find planning, executioning and editing mistakes systematicly related to his field.
|
1 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They express their ideas using presentation and communication techniques in deliberate and verbal ways.
|
4 | |||||
2 |
They organize activities related to the field.
|
1 |
OCCUPATIONAL | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational | |||||||
Program Yeterlilikleri/Çıktıları | Katkı Düzeyi | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
They interpret ethical values and legal regulations related to their profession in the direction of the substances in the legislation.
|
3 | |||||
2 |
Design social and social projects in his / her field using historical, cultural and geographical riches.
|
2 | |||||
3 |
Perform scientific researches using knowledge and skills related to his field.
|
2 |
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
|||
---|---|---|---|
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü | |||
Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri | Etkinlik(hafta sayısı) | Süresi(saat sayısı) | Toplam İş Yükü |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 14 | 4 | 56 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 1 | 1 |
Final Sınavı Hazırlığı | 10 | 2 | 20 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ara Sınav Hazırlığı | 7 | 2 | 14 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 47 | 0 | 148 |
Genel Toplam | 148 | ||
Toplam İş Yükü / 25.5 | 5,8 | ||
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi | 6,0 |