TR EN

INTRODUCTION TO SUSTAINABILITY PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
EKF218 INTRODUCTION TO SUSTAINABILITY 4 2 2 2

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Doç.Dr. METİN KUŞ
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Dersin amacı; karar vericilerin kâr odaklı politika ve uygulamalarının doğada ve toplumsal katmanlar üzerinde yarattığı tahribatın önüne geçebilmek adına çevre ve toplum odaklı faaliyetlere duyulan ihtiyaç dersin temel motivasyonudur. Ders çevresel ve ekonomik kalkınma uygulamalarını politik ve yönetimsel yaklaşımlarla günışığına çıkararak, öğrencilere sürdürülebilirlik politikalarını kıyaslama becerisi kazandırarak, yeni politikalar geliştirebilme yetkinliğini verebilmeyi amaçlamaktadır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği, çevresel dışsallıklardan ve piyasa aksaklıklarından yola çıkarak sürdürülebilirlik kavramının tarihsel ve teorik çerçevesini; kavramsal ve teorik arka plan dahilinde, Dünyada ve Türkiye’de uygulanan sürdürülebilirlik politikalarının kıyaslamalı olarak değerlendirilmesini; endüstriyel ekoloji ve yeşil ekonominin sayısal göstergelerinin yorumlanmasını; ve sürdürülebilirliğin adalet ve refahla olan ilişkisinin analizini kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Çevresel dışsallıklar ve piyasa aksaklıkları çerçevesinde sürdürülebilirlik kavramına duyulan ihtiyacı açıklar.
Sürdürülebilirlik faaliyetlerinin tarihsel gelişimini ve kritik noktalarını dönemsel olarak sıralar.
Çevresel sürdürülebilirlik ve sürdürülebilir kalkınma teorilerini iktisadi ve sosyal göstergeler yardımıyla açıklar.
Endüstriyel süreçte çevresel sürdürülebilirliğin sağlanması için gerçek hayattaki uygulamaları karşılaştırarak karar verir.
Kahverengi-yeşil alanlara dair ekonomik göstergeleri analiz eder.
Çevresel adalet ve refah kavramlarının ilişkisini ve uygulanabilecek politikaları farklı varsayımlar ve hipotezler ışığında tartışır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Kitap okuma Sürdürülebilirliğin Tarihsel Gelişimi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
2 Kitap okuma Günümüz Koşullarında Sürdürülebilirliğin Önemi ve Kapsamı Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
3 Kitap okuma Çevresel Sürdürülebilirliğe Giriş Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
4 Kitap okuma Çevresel Dışsallıklar ve Piyasa Aksaklıkları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
5 Kitap okuma Sürdürülebilir Kalkınma Teorisi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
6 Kitap okuma Çevre ve Kalkınma Üzerine: “Çevresel Kuznets Eğrisi” Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
7 Kitap okuma Çevresel Sürdürülebilirlik-Kriz İlişkisi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kitap okuma Endüstriyel Ekoloji ve Yeşil Kalkınma Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
10 Kitap okuma Kahverengi-Yeşil Alanlar, Ekonomi Temelli Göstergeler ve Analizler Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
11 Kitap okuma Yenilenebilir Enerji Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
12 Kitap okuma Sürdürülebilirliğin Teknoloji ve Eğitimle İlişkisi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
13 Kitap okuma Sürdürülebilirlik, Çevresel Adalet ve Refah İlişkisi Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
14 Kitap okuma Dünya'da ve Türkiye’de Sürdürülebilirliği Destekleyen Yeşil Ekonomi Uygulamaları ve Kamu Politikaları Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
15 Kitap okuma Genel Tekrar Anlatım, Soru Cevap, Tartışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

İnceiplik, G. K. (2018). Sürdürülebilir Sosyal Girişimler. 1. Baskı. Ankara: Ekin Kitabevi Yayınları.
Tekeli, İ. & Ataöv, A. (2017). Sürdürülebilir Toplum ve Yapılı Çevre. 1. Baskı. İstanbul: İstanbul Bilgi Üniversitesi.
Gümüşoğlu, Ş. (2016). Dünya Klasmanında Sürdürülebilir Üretim. 1. Baskı. İstanbul: Beta Basım Yayım.
Fisk, P. (2011). Sürdürülebilir Büyüme: İnsanlar, Gezegen ve Kâr. 1. Baskı. İstanbul: Mediacat Kitapları.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
will be able to know the basic concepts of Graphic Design and to define how these concepts are reflected in designs.
0
2
will be able to define the function of Graphic Design in communal and social contexts.
0

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
will be able to organize the relations between the target audience and the visual design.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
will be able to apply the past and current technical knowledge and methods in the field of Graphic Design with the competence required by the design process.
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
will be able to apply designs with appropriate combinations by considering the interaction of the field of Graphic Design with other disciplines.
2

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
will be able to behave according to the values of social, cultural, scientific and professional ethics in the design process of Graphic Design.
1
2
will be able to use and reflect quality, cultural values, environmental protection, occupational health and safety issues in the all kind of processes in the field.
1
3
will be able to implements planned tasks in the desired manner and on time by organizing comprehensive design processes in the field of Graphic Design in individual or group works.
0

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
will be able to use and relate the information that obtained in Graphic Design education for higher academic education processes or different field disciplines.
0

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
will be able to explain the theorical and applicational knowledge related to the field of Graphic Design with using appropriate presentation and communication techniques.
1
2
will be able to use a foreign language at least at the B1 level of the European language portfolio.
1
3
will be able to use basic computer softwares, information and communication technologies and graphic design programs as required by the field.
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
wil be able to demonstrate....
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 11 2 22
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 3 21
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 5 3 15
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 39 0 102
Total Workload of the Course Unit 102
Workload (h) / 25.5 4
ECTS Credits allocated for the Course Unit 4,0