Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
GRA122 |
BASIC DRAWING II |
2 |
4 |
2 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
Doç.Dr. METİN KUŞ |
Instructor(s) of the Course Unit |
Doç.Dr. METİN KUŞ |
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Herhangi bir objenin, bir konunun, bir düşünce veya kavramın, çizgisel anlatımın yanı sıra ton, renk, leke unsurlarıyla birlikte ifade edilmesi ve doğadaki görselliği oluşturan temel elemanları doğru gözlemleyip uygulatarak, öğrencinin görsel anlatım ve ifade becerisini geliştirmektir. |
Contents of the Course Unit: |
Öğrencilerin görselliği oluşturan tüm temel elemanları gözlemleyip resimsel uygulamalar yapacağı etüt konularını içerir. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Öğrenci temel çizim elemanlarının ifade olanaklarını ve bu olanakların farklı malzemelerle uygulanmasının oluşturduğu görsel etki süreçlerini deneyimler. |
Formu görme, kavrama, düşünme ve düşünceyi bir kompozisyon bütünlüğü içinde görselleştirme becerisi geliştirir. |
Doğada gözlemlediği formları iki boyutlu yüzey üzerinde, üç boyutlu olarak farklı çizim araçları kullanarak gösterir. |
Gözleme dayalı ve imgesel formları birleştirerek ve farklı uygulama yöntemleri deneyerek yeni görsel fikirler geliştirir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
Uygulama |
Kumaş etüdüne dayalı çalışma (draperi) |
Uygulama |
2 |
Uygulama |
Kumaş etüdüne dayalı çalışma (draperi) |
Uygulama |
3 |
Uygulama |
Natürmort (antik ve kumaş içeren) |
Uygulama |
4 |
Uygulama |
Natürmort (antik ve kumaş içeren) |
Uygulama |
5 |
Uygulama |
Artistik Perspektif (iki kaçışlı) |
Uygulama |
6 |
Uygulama |
Artistik Perspektif (iki kaçışlı) |
Uygulama |
7 |
Uygulama |
Farklı karakter ve özelliklere dayalı çok objeli kompozisyon çalışması |
Uygulama |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Uygulama |
Farklı karakter ve özelliklere dayalı çok objeli kompozisyon çalışması |
Uygulama |
10 |
Uygulama |
Antik Büst etüdü (Sapho) |
Uygulama |
11 |
Uygulama |
Antik Büst etüdü (İskender) |
Uygulama |
12 |
Uygulama |
Portre ve Otoportere çalışması |
Uygulama |
13 |
Uygulama |
Portre ve Otoportere çalışması |
Uygulama |
14 |
Uygulama |
Kompozisyon (Canlı modelden mekan kurgusuyla birlikte çalışma.) |
Uygulama |
15 |
Uygulama |
Kompozisyon (Canlı modelden mekan kurgusuyla birlikte çalışma.) |
Uygulama |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Stanyer P., Geleceğin Ressamları İçin Çizim Teknikleri, 2008, Alfa Yayıncılık. |
Smith D., Temel Çizim Kitabı, 2017, Profil Kitap. |
Albert G., Wolf R., Temel Çizim Teknikleri, 2012, Pegasus Yayınevi. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
will be able to know the basic concepts of Graphic Design and to define how these concepts are reflected in designs.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
will be able to define the function of Graphic Design in communal and social contexts.
|
|
|
|
3 |
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
will be able to organize the relations between the target audience and the visual design.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
will be able to apply the past and current technical knowledge and methods in the field of Graphic Design with the competence required by the design process.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
will be able to apply designs with appropriate combinations by considering the interaction of the field of Graphic Design with other disciplines.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
will be able to behave according to the values of social, cultural, scientific and professional ethics in the design process of Graphic Design.
|
|
|
2 |
|
|
|
2 |
will be able to use and reflect quality, cultural values, environmental protection, occupational health and safety issues in the all kind of processes in the field.
|
|
|
2 |
|
|
|
3 |
will be able to implements planned tasks in the desired manner and on time by organizing comprehensive design processes in the field of Graphic Design in individual or group works.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
will be able to use and relate the information that obtained in Graphic Design education for higher academic education processes or different field disciplines.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
will be able to explain the theorical and applicational knowledge related to the field of Graphic Design with using appropriate presentation and communication techniques.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
will be able to use a foreign language at least at the B1 level of the European language portfolio.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
will be able to use basic computer softwares, information and communication technologies and graphic design programs as required by the field.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
wil be able to demonstrate....
|
|
|
2 |
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
2 |
26 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
13 |
3 |
39 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
1 |
4 |
4 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
2 |
2 |
Final Sınavı Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Ara Sınav |
1 |
2 |
2 |
Ara Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
43 |
0 |
129 |
|
Total Workload of the Course Unit |
129 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5,1 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|