TR EN

GRAPHIC EXPRESSION TECHNIQUES II PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
ICM152 GRAPHIC EXPRESSION TECHNIQUES II 2 4 2 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Dr.Öğr.Üyesi PARVIN HEIDARI
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. İREM ÖZPINAR-Öğr.Gör. MİNEL KURTULUŞ
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Öğrencilere, Autocad programını kullanarak 2 boyutlu çizimler yapma ve Photoshop programı ile plan-kesit boyayarak görselleştirme becerisini kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği verilen taslak projenin, plan, kesit ve görünüşlerinin çizilmesi, tefrişlerinin tasarlanması ve tefrişlerin iç mekan yerleşimlerinin yapılması, plan, kesit ve görünüş boyamaları gibi grafik anlatım tekniklerinin uygulanmasıdır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Autocad programını 2 boyutta kullanma işlemini tanımlar.
Autocad programını kullanarak örnek olarak verilen iç ve dış mekânların; plan, kesit, görünüş çizimleri ile örnekler.
2 boyutlu çizimlerin ölçekleri ve çizim kaliteleri korunarak farklı uygulamalar (photoshop) için çıktı olarak kullanılmasını öğretir.
Autocad programını kullanarak, plan, kesit ve görünüş düzleminde tefrişler tasarlar.
Photoshop programında boyama tekniği ile iç ve dış mekanların plan, kesit, görünüşlerinin görselleştirilmesini örnekler.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 Ders izlencesinin gözden geçirilmesi. Ders kaynaklarından incelenmesi. Dersin tanımı, kullanım alanları ve kullanım şekillerinin tarifi, ders içeriğini kapsayan Auto-Cad programının genel ayarlarının yapılması. Yüz yüze ders anlatımı ve sınıf içi çizim uygulaması
2 Program komutları hakkında araştırma Autocad programını kullanarak 2 boyutta plan çizimi sınıf içi çizim uygulaması
3 Program komutları hakkında araştırma Autocad programını kullanarak 2 boyutta projenin kesitlerinin çizimi sınıf içi çizim uygulaması
4 Program komutları hakkında araştırma Autocad programını kullanarak 2 boyutta projenin kesitlerinin çizimi sınıf içi çizim uygulaması
5 Program komutları hakkında araştırma Autocad programını kullanarak 2 boyutta projenin görünüşlerinin çizimi sınıf içi çizim uygulaması
6 Program komutları hakkında araştırma Autocad programını kullanarak 2 boyutta iç mekan tefriş planlarının çizimi sınıf içi çizim uygulaması
7 Program komutları hakkında araştırma Autocad programını kullanarak 2 boyutta iç mekan tefriş planlarının çizimi sınıf içi çizim uygulaması
8 - ARA SINAV -
9 Program komutları hakkında araştırma Autocad programını kullanarak iç mekan tefrişlerinin kesitlerinin çizimi sınıf içi çizim uygulaması
10 Program komutları hakkında araştırma Autocad programını kullanarak iç mekan tefrişlerinin kesitlerinin çizimi sınıf içi çizim uygulaması
11 Program komutları hakkında araştırma Dış mekan çevre tasarımı ve mobilyaların 2 boyutta çizimi sınıf içi çizim uygulaması
12 Program komutları hakkında araştırma Tefrişli plan çizimlerinin photoshop programına aktarılması ve plan boyaması sınıf içi çizim uygulaması
13 Program komutları hakkında araştırma Tefrişli kesit ve görünüşlerin photoshop programına aktarılması ve boyanması sınıf içi çizim uygulaması
14 Program komutları hakkında araştırma Çizimlerin photoshop programında tek bir pafta düzeninde boyanarak tasarlanması sınıf içi çizim uygulaması
15 Program komutları hakkında araştırma Çizimlerin photoshop programında tek bir pafta düzeninde boyanarak tasarlanması sınıf içi çizim uygulaması
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Demiryürek, M., Ş. (2012), Autocad 2013 & Autolisp, İstanbul: Kodlab Yayınevi.
Mano, M. (1993), Computer System Architecture, Englewood Cliffs, New Jersey: Prentice Hall, 3rd Edition.
Henessy, J., L. & Patterson, D., A. (2017), Computer Architecture: A Quantitative Approach, Cambridge: Morgan Kaufmann Publisher, 3rd Edition.
Lobur, J. & Null, L. (2015), Essentials Of Computer Organization And Architecture, Sudbury: Jones and Bartlett Publishers, 4th Revision Edition.
Henessy, J., L. & Patterson (2017), Computer Organization and Design, The Hardware/Software Interface, Cambridge: Morgan Kaufmann Publisher, 3rd Edition.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to use the knowledge about subjects like art, environment and cultural history in their professional life and daily life
1

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to define the basic concepts of design principles in interior architecture and environmental design
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to analyze by leading national and international project and cost management and processes in interdisciplinary work with internal and external labor market (public private sector and voluntary organizations)
0

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to use drawing methods and techniques (CAD, 3D max and visual expression programs and freehand drawing) in their design work.
5
2
By taking responsibility within individual or group, students will be able to apply interior design principles and skills learned in the interior and surroundings.
1

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to organize interior architecture and exterior design application and technical equipment projects in interdisciplinary cooperation with different professional fields.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to analyze possible problems and different regulations in interior and nearby environmental planning areas, by adopting the principle of lifelong learning, with social, cultural, innovative, sustainable and open to be develop ideas and solutions.
1

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The Interior Architecture and Environmental design program graduates will be able to organize enviromental , sustainable projects and activities in the social dimension within the scope of their social responsibilities in their field studies.
1
2
Students will be able to explain himself/herself in writing and speaking in Turkish and at least one foreign language in order to cooperate with related persons and institutions.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
The graduates of Interior Architecture and Environmental Design program will be able to design, application oriented sustainable, interchangeable and innovative interior architecture and environmental design projects in their professional lives by considering the life of the community.
2
2
Interior Architecture and Environmental Design graduates will be able to develop recommendations on the design-application projects of interiors social and nearby environments and project-cost management by using professional code of conduct, criteria and standards in accordance with legal frameworks.
5
3
Students will be able to organize interior architecture and environmental design projects with local, regional, national and cultural sensitivity and ethical values interdisciplinary studies in cooperation.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 4 4
Final Sınavı Hazırlığı 1 6 6
Ara Sınav 1 4 4
Ara Sınav Hazırlığı 1 6 6
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 128
Total Workload of the Course Unit 128
Workload (h) / 25.5 5
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0