Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
IMI225 | BUILDING AND CONSTRUCTION I | 3 | 4 | 4 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi GÖKHAN BALCIOĞLU |
Instructor(s) of the Course Unit | Dr.Öğr.Üyesi AMİL FARUK GEZEN |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Yapıları tanıtmak, ders içeriği hakkında bilgi vermek, tüm bu bilgilerin yapı, tasarım ve uygulamaları sentezinde kullanımını kapsamaktadır. |
Contents of the Course Unit: | Yapı teknolojisi kavramları, yapı ve yapım sistemlerinin sunulması, kullanıcı-çevre-yapı sistemi etkileşimi ve bu bağlamda çevresel etmenler ve yapıdan beklenilen performans özelliklerinin analizi, yapı zemin ilişkisi, yapı alt sistemlerine giriş, yapıda taşıyıcı sistemler, sistem bileşenleri ve yapıları taşıyan strüktürel sistemler, İşlevsel yapı elemanları, alt-yapı, yapı zemin ilişkisi, yapının temel, duvar ve döşeme elemanlarının tasarım prensipleri, uygulama teknikleri ve malzemeleri ile ilgili konuları kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Bir yapının strüktürel sistemini tanımlar. |
Yapıların strüktürel sistemlerini sınıflandırır. |
Yapıların strüktürel yapı elemanlarını tanımlar. |
Yapıların sistem elemanları ile ilgili uygulama çizimleri yaparak uygulama aşamaları hakkında fikir edinir |
Yapıda kullanılan ve geliştirilen malzemeler ile bilgi edinilmesi, malzeme özellik ve davranışları ile ilgili bilgi edinir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | Ders izlencesinin gözden geçirilmesi | Dersin içeriğinde anlatılacak konular yapı ve konstrüksiyon bilgileri | Ppt sunum |
2 | Ders kaynaklarının incelenmesi güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi | Yapı elemanlarına giriş, yapı türleri ve davranışları | Ppt sunum |
3 | Ders kaynaklarının incelenmesi güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi | Temeller, yapının zeminle buluştuğu ve yapı yüklerinin aktarıldığı elemanlar. Günümüz deprem olgusu ve yapı teknolojilerindeki gelişime paralel ağır ve yüksek yapı girdilerinden söz edilir. Temel olgusuna ayrıntılı giriş | Ana sistem olan temellerin slaytlarla tanıtım, Ödev verilmesi |
4 | Ders kaynaklarının incelenmesi güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi | Temellerin zemin su ve neminden etkilenmemesi için yapılacak yalıtımlardan söz edilir. Temel konusu tekrarı ve kapsamında günümüz yığma yapı temellerinden söz edilir. | Ana sistem olan temellerin slaytlarla tanıtımı |
5 | Ders kaynaklarının incelenmesi güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi | Sistem elemanları, beton ve betonarme oluşturma prensipleri | Ana sistem olan kolon, kiriş ve perdelerin slaytlarla tanıtımı, Ödev teslim alınması |
6 | Ders kaynaklarının incelenmesi güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi | Betonarme Sistem Elemanları, kolonlar, perdeler, kiriş, ve döşemeler | Ana sistem olan döşemelerin slaytlarla tanıtımı |
7 | Ders kaynaklarının incelenmesi güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi | TEKNİK GEZİ | TEKNİK GEZİ |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Ders kaynaklarının incelenmesi güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi | Yığma yapı sistem ile betonarme iskelet yapı ölçülendirmesi, Bina akslarının yerleştirilmesi | Konu anlatımı ve örnekler üzerinden inceleme, Ödev verilmesi |
10 | Ders kaynaklarının incelenmesi güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi | Merdivenler konu anlatımı | Konu anlatımı ve örnekler üzerinden inceleme |
11 | Ders kaynaklarının incelenmesi güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi | Merdiven yapı sistemleri | Konu anlatımı ve örnekler üzerinden inceleme, Ödev teslim alınması |
12 | Ders kaynaklarının incelenmesi güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi | Merdiven konu tekrarı, genel özet | Konu anlatımı ve uygulama |
13 | Ders kaynaklarının incelenmesi güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi | Döşeme kaplamaları ve uygulamaları | Konu anlatımı ve örnekler üzerinden inceleme |
14 | Ders kaynaklarının incelenmesi güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi | Ahşap malzeme anlatımı, Çatı konusuna giriş | Konu anlatımı ve uygulama |
15 | Ders kaynaklarının incelenmesi güncel yapısal gelişmelerin takip edilmesi | Tüm konuların özet bilgileri, çatı ön bilgileri | Konu anlatımı ve örnekler üzerinden inceleme |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Eldem, S.H. (1973), Yapı, İstanbul: Birsen Yayınevi |
Çelebi, M.R. (1982 ve 1984), Yapı Bilgisi I-II, İstanbul Kültür Üniversitesi Yayınları |
Ching, F.D.K. (2006), Çizimlerle Bina Yapım Rehberi, İstanbul: YEM Yayın |
Erten, E. (2012), Mimarlıkta Yapı-Yapım, İstanbul: Birsen Yayınevi |
Hasol, D. (2017), Mimarlık Ve Yapı Sözlügü / 2 Dilde, İstanbul: Yapı Endüstri Merkezi Yayın |
Neufert, E. (2018), Yapı Tasarımı, İstanbul :Beta Yayıncılık |
Yapım + malzeme /Farrelly, Lorraine. - Literatür, İstanbul: - 176 p. : 23 cm. Original title : Construction + materiality, 2012 |
Berköz, S. (1975), Yapım'da Sistemler Yaklaşımı, İstanbul: İstanbul Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi |
Plunkett, D. (2014), Construction and detailing for interior design, London: Laurence King, |
Keyder, E. (2013), Çelik Yapı Elemanları, Ankara: Seçkin Yayıncılık |
Toydemir, N., Gürdal, E. & Tanaçan, L., (2002), Yapı Elemanları Tasarımında Malzeme, İstanbul: Literatür Yayıncılık |
Brooker, G. & Stone, S. (2012), İç Mimarlıkta; Biçim + Yapı (Neslihan Şık, Çev.), İstanbul: Literatür Yayıncılık |
Ersoy, H.Y. (2001), Kompozit Malzeme, İstanbul: Literatür Yayınevi |
Llyod-Thomas, K. (2017), Malzeme Konuları (Mehmedi Vehbi Gökçe, Çev.), Ankara:Nobel Akademik Yayıncılık |
Lorraine, F. & Brown, R. (2012), Materials and Interior Design, London: Laurence King Publishing. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to use the knowledge about subjects like art, design, culture and furniture history in their professional life and daily life.
|
0 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to define the basic concepts of design principles in interior architecture.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to analyze national and international project management and processes in interdisciplinary work with internal and external labor market (public private sector and voluntary organizations)
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to apply interior design principles and skills by taking responsibility within an individual or group.
|
1 | |||||
2 |
Students will be able to use drawing methods and techniques (CAD, 3D max and visual expression programs and freehand drawing) in their design work.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to organize interior architecture, application and technical equipment projects in interdisciplinary cooperation with other professional fields
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Adopting the principle of lifelong learning, students will be able to analyze possible problems and different regulations in interior design and planning areas with innovative, original and sustainable solutions.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
The Interior Architecture program graduates will be able to organize unique, sustainable projects and activities in their field studies.
|
3 | |||||
2 |
Students will be able to explain himself/herself in writing and speaking in Turkish and at least one foreign language in order to cooperate with related persons and institutions.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Interior Architecture program graduates; will be able to develop solutions to issues such as interior application details, furniture design and building cost management using occupational standards and legal frameworks.
|
5 | |||||
2 |
Interior Architecture program graduates will be able to design sustainable, original and innovative projects for interior architecture such as conceptual design, application detail projects and furniture design in their professional fields
|
5 | |||||
3 |
Students will be able to organize interior design, application details and furniture design studies with local, regional, national and cultural sensitivity and ethical values interdisciplinary studies in cooperation.
|
5 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 6 | 78 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 1 | 3 | 3 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 32 | 0 | 157 |
Total Workload of the Course Unit | 157 | ||
Workload (h) / 25.5 | 6,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |