TR EN

INNOVATION AND CREATIVITY IN CULINARY ARTS PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GMS412 INNOVATION AND CREATIVITY IN CULINARY ARTS 8 4 2 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit Prof.Dr. ASLI ALBAYRAK
Instructor(s) of the Course Unit Öğr.Gör. ÇAĞKAN GÜNER
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: İleri mutfak tekniklerini anlayarak, temel beslenme kavramlarını ve gıda güvenliği kurallarını da göz önünde bulundurarak yeni ürün tasarımı ve konseptleri geliştirebilme becerisine sahip öğrenciler yetiştirmektir.
Contents of the Course Unit: İleri mutfak teknikleri, yeni ürün geliştirme, gıda tasarımı, tadım ve duyusal özellikler

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Mutfak endüstrisinde yeni gıda trendlerini takip ederek yenilikçi teknikleri kullanır.
Yeni gıda trendlerine göre mutfakta farklı içerikler ile yeni ürünler geliştirir.
Farklı ve kişiye özel menüler geliştirir.
Kazandığı bilgi ve becerileri kullanarak yeni iş geliştirme planları yapar.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, ürün ve servis inovasyonu kavramına giriş, beyin fırtınası Anlatım, Uygulama
2 Makale okuma Yeni ürün geliştirmenin gerekliliği, müşteri ihtiyaçlarının tanımı ve ortaya koyulması, konsept yaratma, beyin fırtınası Anlatım, Uygulama
3 Makale okuma Ekonomik açıdan ürün geliştirme, yaratıcılık ve takım çalışması, uygulama Anlatım, Uygulama
4 Makale okuma İnovasyon ve yaratıcılığın yeni ürün geliştirmede önemi, yaratıcılık araçları, uygulama Anlatım, Uygulama
5 Literatür araştırması Ürün ve servis tasarımı, prototip ürün, uygulama Anlatım, Uygulama
6 Literatür araştırması, Ödev sunumu hazırlama, Ürün geliştirme Ürün geliştirmede pazar araştırması, Büyük firmalarda yeni ürün geliştirme ve organizasyonel faktörler, Uygulama Anlatım, Uygulama
7 Literatür araştırması, Ödev sunumu hazırlama, Ürün geliştirme Ürün geliştirmede pazar araştırması, Büyük firmalarda yeni ürün geliştirme ve organizasyonel faktörler, Uygulama Anlatım, Uygulama
8 - ARA SINAV -
9 Literatür araştırması, Ödev sunumu hazırlama, Ürün geliştirme Grup ödev sunumları, vize hazırlık çalışmaları Anlatım, Uygulama
10 Literatür araştırması Vize sorularının açıklanarak çözülmesi, yeni ürün geliştirme sürecinin yönetimi Anlatım, Uygulama
11 Ürün geliştirme Yeni gıda ürünü geliştirme, pazarlama ve yerleştirme için stratejiler Anlatım, Uygulama
12 Ürün geliştirme Tüketici yaklaşımları, gıda ambalaj tasarımı, kültürlerarası çalışmalar Anlatım, Uygulama
13 Ürün geliştirme, Ödev sunumu hazırlama Geliştirilen yeni ürünlerin değerlendirilmesi-Grup sunumları Anlatım, Uygulama
14 Ürün geliştirme, Ödev sunumu hazırlama Geliştirilen yeni ürünlerin değerlendirilmesi-Grup sunumları Anlatım, Uygulama
15 Ürün geliştirme, Ödev sunumu hazırlama Final hazırlık çalışmaları Anlatım, Uygulama
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Horng, J., & Lin, L. 2017. Gastronomy and Culinary Creativity. In J. Kaufman, V. Glăveanu, & J. Baer (Eds.), The Cambridge Handbook of Creativity across Domains (Cambridge Handbooks in Psychology, pp. 462-478). Cambridge: Cambridge University Press.
Hauser, J. And Dahan, E. 2011. New product development. In Grover, R., Malhotra, N.K., Hill, M (Eds.), Marketing Management: Essential Marketing Knowledge and Practice.
Kılıç, B. Yeni Ürün Geliştirmede İnovasyon. Seçkin yayınevi, 200s.
Özkent, B. 2015. Adım adım inovasyon. Elma yayınevi.
Albors et. al. 2013. Creativity and Innovation Patterns of Haute Cuisine Chefs. Journal of Culinary Science & Technology. 11 (1)

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description Examination Method
DÖNEM SONU- Sınavı (Final) 1 100
TOPLAM 1 100
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Will be able to define the working areas and responsibilities of all staff working in the food and beverage sector by considering the occupational safety rules
2

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Will be able to know the science behind cooking.
0

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Will be able to develop healthy, natural, additive-free, original food formulas by understanding the the chemical reactions underlying the cooking process as well as being aware of the effects of various cooking processes on structural, sensory and chemical attributes of food.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Will be able to use their knowledge and skills related to gastronomy in the sector by evaluating cultural background of Turkish and World Cuisines
3
2
Will be able to create individual menus using the principle of healthy eating plate.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Will be able to prepare projects within the framework of ethical values by following international developments related to gastronomy discipline.
5

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Will be able to adapt easily to developments in information and communication Technologies by using life-long learning skills in business or academic life.
3

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Will be able to interpret different approaches in interdisciplinary studies or business life by comparing them.
3
2
Will be able to tell the ethical implications of their decisions and actions according to different cultural, social, humanitarian and political perspectives.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Will be able to calculate the cost of an accommodation establishment by creating a financial plan.
0
2
Will be able to explain the chemistry of food by using the knowledge of molecular gastronomy.
2
3
Will be able to demonstrate responsible behavior for global environmental issues through their professional career according to sustainability criteria.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 1 1
Final Sınavı Hazırlığı 7 3 21
Ara Sınav 1 1 1
Ara Sınav Hazırlığı 7 2 14
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 43 0 132
Total Workload of the Course Unit 132
Workload (h) / 25.5 5,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0