| Kodu |
Dersin Adı |
Yarıyıl |
Süresi(T+U) |
Kredisi |
AKTS Kredisi |
| GMS412 |
MUTFAK SANATLARINDA İNOVASYON VE YARATICILIK |
8 |
4 |
2 |
5 |
DERS BİLGİLERİ |
| Dersin Öğretim Dili : |
Türkçe |
| Dersin Düzeyi |
LİSANS, TYY: + 6.Düzey, EQF-LLL: 6.Düzey, QF-EHEA: 1.Düzey |
| Dersin Türü |
Zorunlu |
| Dersin Veriliş Şekli |
- |
| Dersin Koordinatörü |
Prof.Dr. ASLI ALBAYRAK |
| Dersi Veren Öğretim Üyesi/Öğretim Görevlisi |
|
| Ders Ön Koşulu |
Yok |
AMAÇ VE İÇERİK |
| Amaç: |
İleri mutfak tekniklerini anlayarak, temel beslenme kavramlarını ve gıda güvenliği kurallarını da göz önünde bulundurarak yeni ürün tasarımı ve konseptleri geliştirebilme becerisine sahip öğrenciler yetiştirmektir. |
| İçerik: |
İleri mutfak teknikleri, yeni ürün geliştirme, gıda tasarımı, tadım ve duyusal özellikler |
DERSİN ÖĞRENME ÇIKTILARI (Öğrenciler, bu dersi başarı ile tamamladıklarında aşağıda belirtilen bilgi, beceri ve/veya yetkinlikleri gösterirler.) |
| Mutfak endüstrisinde yeni gıda trendlerini takip ederek yenilikçi teknikleri kullanır. |
| Yeni gıda trendlerine göre mutfakta farklı içerikler ile yeni ürünler geliştirir. |
| Farklı ve kişiye özel menüler geliştirir. |
| Kazandığı bilgi ve becerileri kullanarak yeni iş geliştirme planları yapar. |
HAFTALIK DERS KONULARI VE ÖNGÖRÜLEN HAZIRLIK ÇALIŞMALARI |
| Hafta |
Ön Hazırlık |
Konular |
Yöntem |
| 1 |
- |
Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, ürün ve servis inovasyonu kavramına giriş |
Anlatım, Uygulama |
| 2 |
Makale okuma |
Yeni ürün geliştirmenin gerekliliği, müşteri ihtiyaçlarının tanımı ve ortaya koyulması, konsept yaratma |
Anlatım, Uygulama |
| 3 |
Makale okuma |
Ekonomik açıdan ürün geliştirme, yaratıcılık ve takım çalışması, uygulama |
Anlatım, Uygulama |
| 4 |
Makale okuma |
İnovasyon ve yaratıcılığın yeni ürün geliştirmede önemi, yaratıcılık araçları, uygulama |
Anlatım, Uygulama |
| 5 |
Literatür araştırması |
Ürün ve servis tasarımı, prototip ürün, uygulama |
Anlatım, Uygulama |
| 6 |
Ürün geliştirme |
Ürün geliştirmede pazar araştırması, Büyük firmalarda yeni ürün geliştirme ve organizasyonel faktörler, Uygulama |
Anlatım, Uygulama |
| 7 |
Ürün geliştirme |
Ürün geliştirmede pazar araştırması, Büyük firmalarda yeni ürün geliştirme ve organizasyonel faktörler, Uygulama |
Anlatım, Uygulama |
| 8 |
Ürün geliştirme |
Grup sunumları |
Anlatım, Uygulama |
| 9 |
Literatür araştırması |
Yeni ürün geliştirme sürecinin yönetimi |
Anlatım, Uygulama |
| 10 |
- |
ARA SINAV |
- |
| 11 |
Ürün geliştirme |
Yeni gıda ürünü geliştirme, pazarlama ve yerleştirme için stratejiler |
Anlatım, Uygulama |
| 12 |
Ürün geliştirme |
Tüketici yaklaşımları, gıda ambalaj tasarımı, kültürlerarası çalışmalar |
Anlatım, Uygulama |
| 13 |
Ürün geliştirme |
Geliştirilen yeni ürünlerin değerlendirilmesi-Grup sunumları |
Anlatım, Uygulama |
| 14 |
Ürün geliştirme |
Geliştirilen yeni ürünlerin değerlendirilmesi-Grup sunumları |
Anlatım, Uygulama |
| 15 |
Ürün geliştirme |
Geliştirilen yeni ürünlerin değerlendirilmesi-Grup sunumları |
Anlatım, Uygulama |
| 16 |
- |
FİNAL |
- |
| 17 |
- |
FİNAL |
- |
KAYNAKLAR |
| Horng, J., & Lin, L. 2017. Gastronomy and Culinary Creativity. In J. Kaufman, V. Glăveanu, & J. Baer (Eds.), The Cambridge Handbook of Creativity across Domains (Cambridge Handbooks in Psychology, pp. 462-478). Cambridge: Cambridge University Press. |
| Hauser, J. And Dahan, E. 2011. New product development. In Grover, R., Malhotra, N.K., Hill, M (Eds.), Marketing Management: Essential Marketing Knowledge and Practice. |
| Kılıç, B. Yeni Ürün Geliştirmede İnovasyon. Seçkin yayınevi, 200s. |
| Özkent, B. 2015. Adım adım inovasyon. Elma yayınevi. |
| Albors et. al. 2013. Creativity and Innovation Patterns of Haute Cuisine Chefs. Journal of Culinary Science & Technology. 11 (1) |
ÖLÇME VE DEĞERLENDİRME |
| Yarıyıl İçi Yapılan Çalışmaların Ölçme ve Değerlendirmesi |
Etkinlik Sayısı |
Katkı Yüzdesi |
Açıklama |
Sınav Yapılma Şekli |
| (0) Etkisiz |
(1) En Düşük |
(2) Düşük |
(3) Orta |
(4) İyi |
(5) Çok İyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
DERSİN PROGRAM ÖĞRENME ÇIKTILARINA KATKISI
| BİLGİ |
| Kuramsal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Yiyecek ve içecek sektöründe çalışan tüm personelin çalışma alanlarını, sorumluluklarını iş güvenliği kurallarına dikkat ederek tanımlar.
|
|
|
2 |
|
|
|
| BİLGİ |
| Olgusal |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Pişirmenin ardında yatan bilimsel gerçekleri bilir.
|
0 |
|
|
|
|
|
| BECERİLER |
| Bilişsel |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Pişirme işlemi sırasındaki kimyasal reaksiyonları anlayarak uyguladığı tekniklerin gıdanın yapısında, duyusal özelliklerinde, görünüşünde ve kimyasında ne gibi değişiklikler olabileceğinin farkında olarak sağlıklı, doğal, katkısız ve özgün yemek formülleri geliştirir.
|
|
|
|
3 |
|
|
| BECERİLER |
| Uygulamalı |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Türk ve Dünya mutfağını kültürel altyapısıyla birlikte değerlendirerek sahip olduğu bilgi ve becerileri sektörde kullanır.
|
|
|
|
3 |
|
|
| 2 |
Sağlıklı beslenme tabağı prensibini kullanarak kişiye özgü menüler oluşturur.
|
|
|
|
|
|
5 |
| YETKİNLİKLER |
| Bağımsız Çalışabilme ve Sorumluluk Alabilme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Gastronomi disipliniyle ilişkili uluslararası gelişmeleri takip ederek etik değerler çerçevesinde projeler hazırlar.
|
|
|
|
|
|
5 |
| YETKİNLİKLER |
| Öğrenme Yetkinliği |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
İş hayatında veya akademik yaşamda yaşam boyu öğrenme becerilerini kullanarak bilgi ve iletişim teknolojilerindeki gelişmelere kolayca adapte olur.
|
|
|
|
3 |
|
|
| YETKİNLİKLER |
| İletişim ve Sosyal Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Disiplinler arası çalışmalarda veya iş hayatında farklı yaklaşımları karşılaştırıp yorumlar.
|
|
|
|
3 |
|
|
| 2 |
Farklı kültürel, sosyal, insani, sanatsal ve politik bakış açılarına göre karar ve eylemlerinin etik sonuçlarını açıkça belirtir.
|
|
|
2 |
|
|
|
| YETKİNLİKLER |
| Alana Özgü Yetkinlik |
|
Program Yeterlilikleri/Çıktıları |
Katkı Düzeyi |
| 0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
| 1 |
Bir konaklama tesisinin finansal planını oluşturarak, maliyetini hesaplar.
|
0 |
|
|
|
|
|
| 2 |
Moleküler gastronomi bilgilerini kullanarak yemeğin kimyasını açıklar.
|
|
|
2 |
|
|
|
| 3 |
Sürdürülebilirlik ilkeleri doğrultusunda mesleki yaşamlarında küresel çevre sorunlarına karşı sorumlu davranış gösterir.
|
|
|
|
|
4 |
|
DERSİN İŞ YÜKÜ VE AKTS KREDİSİ |
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri İş Yükü |
| Öğrenme-Öğretme Etkinlikleri |
Etkinlik(hafta sayısı) |
Süresi(saat sayısı) |
Toplam İş Yükü |
| Ders |
14 |
4 |
56 |
| Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
3 |
39 |
| Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
| Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
| Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
| Okuma |
0 |
0 |
0 |
| Ödev |
0 |
0 |
0 |
| Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
| Seminer |
0 |
0 |
0 |
| Staj |
0 |
0 |
0 |
| Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
| Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
| Uygulama |
0 |
0 |
0 |
| Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
| Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
| Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
| Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
| Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
| Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
| Final Sınavı |
1 |
1 |
1 |
| Final Sınavı Hazırlığı |
7 |
3 |
21 |
| Ara Sınav |
1 |
1 |
1 |
| Ara Sınav Hazırlığı |
7 |
2 |
14 |
| Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
| Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
| TOPLAM |
43 |
0 |
132 |
|
Genel Toplam |
132 |
|
|
Toplam İş Yükü / 25.5 |
5,2 |
|
|
Dersin AKTS(ECTS) Kredisi |
5,0 |
|