TR EN

ART AND DESIGN HISTORY I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
GSF123 ART AND DESIGN HISTORY I 1 3 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Sanat ve tasarım ilişkisi, tasarımın tarihsel gelişimi, Tarih öncesi dönemlerden başlayarak, gereksinim-araç üretme kavramlarının uygarlıklar ve gelişen teknoloji bağlamında yorumlama becerisi kazandırmaktır.
Contents of the Course Unit: Sanat ve tasarım olgusunun evrimini gözden geçirme, Çağdaş tasarımları tarihsel süreç içinde analiz etme, tasarımın öncü akımlarını ve eğilimlerini tanıma konularını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Sanat ve tasarım ilişkisini tanımlar.
Sanat süreçlerinin kültürel ve kronolojik etkileşimlerini ve gelişmelerini açıklar.
Çağdaş tasarımları tarihsel süreç içinde sanat ve tasarıma etkilerini anlatır.
Tasarımın öncü akımlarını ve eğilimlerini tartışır.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Ders tanıtımı ve genel bilgilendirme Anlatım ve tartışma yöntemi
2 Okuma / Araştırma Sanat, zanaat, kültür, toplum bağlamında Tarihöncesi çağlara bakış Anlatım ve tartışma yöntemi
3 Okuma / Araştırma Mezopotamya Sanatı Anlatım ve tartışma yöntemi
4 Okuma / Araştırma Mısır Sanatı Anlatım ve tartışma yöntemi
5 Okuma / Araştırma Yunan, Roma Anlatım ve tartışma yöntemi
6 Okuma / Araştırma Bizans dönemi Anlatım ve tartışma yöntemi
7 Okuma / Araştırma Romanesk Anlatım ve tartışma yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Okuma / Araştırma Erken Gotik ve Gotik dönem. Anlatım ve tartışma yöntemi
10 Okuma / Araştırma Rönesans Anlatım ve tartışma yöntemi
11 Okuma / Araştırma Manierizm ve Barok dönem Anlatım ve tartışma yöntemi
12 Okuma / Araştırma Manierizm ve Barok dönem. Sanayi Devrimi öncesi dönemlerin özellikleri ve üretim anlayışları Anlatım ve tartışma yöntemi
13 Okuma / Araştırma Teknik Gezi Anlatım ve tartışma yöntemi
14 Okuma / Araştırma 1851 Sanayi Devrimi ve sonrasında sanat ve tasarım karakteristikleri Anlatım ve tartışma yöntemi
15 Okuma / Araştırma Empresyonizm ve post-empresyonizm Anlatım ve tartışma yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Akurgal, E. (1998), Anadolu Kültür Tarihi, Ankara: TÜBİTAK Yayınları
Winckelmann, J.J. (2012), Antikçağ Sanat Tarihi (Oğuz Özügül, Çev.), İstanbul: Say Yayınları
Akyürek, E. (1996), Bizans´ta Sanat ve Ritüel, İstanbul: Kabalcı Yayınevi
Fischer, E. (2012), Sanatın Gerekliliği (Cevat Çapan, Çev.), İstanbul: Payel Yayınevi
Gombrich, E.H. (2007), Sanatın Öyküsü (Ömer Erduran, Erol Erduran, Çev.), İstanbul: Remzi Kitabevi
Gombrich, E.H. (2015), Sanat ve Yanılsama (Ahmet Cemal, Çev.), İstanbul:Remzi Kitabevi
Cömert, B. (2010), Mitoloji ve İkonografi, Ankara: De Ki Yayınları
Wölfflin, H. (1990), Sanat Tarihinin Temel Kavramları (Haytrullah Örs, Çev.), İstanbul: Remzi Kitabevi
Bulut, Ü. (2003), Avrupa Resminde Üslup ve Anlam İlişkisi, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları
Turani, A. (2003), Dünya Sanat Tarihi, İstanbul: Remzi Kitabevi
Tansuğ, S. (1995), Resim Sanatının Tarihi, İstanbul: Remzi Kitabevi
Beksaç, E. (2012), Ortaçağ Avrupasında Resim Sanatı, Çanakkale: Paradigma Akademi Yayınları
Hauser, A. (1984), Sanatın Toplumsal Tarihi, İstanbul: Remzi Kitabevi
Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, İstanbul: YEM Yayınları, 1997
Sözen, M. & Tanyeli, U. (2012) Sanat Kavramları ve Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Remzi Kitabevi
Hollingsworth, M. (2009), Dünya Sanat Tarihi (Rengin Küçükerdoğan, Banu Ergüder, Çev.), İstanbul: İnkılap Yayınevi
Pischel-Fraschini, G. (1981), Sanat Tarihi Ansiklopedisi (Hasan Kuruyazıcı,Üstün Alsaç, Çev.), Görsel Yayınları

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to define the basic concepts related to fashion and textile design.
5
2
Students will be able to identify the textile-related problems in his / her professional life and daily life with the information on fashion, textiles and design.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By making inferences from the dynamic structure of the fashion process, students will be able to relate what learnes with the industry.
1

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to relate the conceptual and practical knowledge of fashion and textiles.
2
2
Students will be able to collaborate with the people in the fields of fashion and textiles and improves him/herself.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to relate professional knowledge of fashion and textiles with universal values.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to organize projects, events, exhibitions and fashion shows with individual or team work using theoretical knowledge and skills related to the field of fashion or textile design.
1

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to use this competence in personal and professional life by gaining life-long learning and inquiry.
2
2
Students will be able to execute projects by using historical knowledge about Fashion and Textile Design.
5

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to defend the design using appropriate presentation and communication techniques during the project process and presentation.
1
2
Students will be able to search foreign source and produces written and oral works related to his/her field.
3

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Within the framework of social, cultural, scientific and ethical values, students will be able to design unique products in interdisciplinary fields such as clothing, weaving, textile, printing and pattern design.
2
2
Students will be able to organize his/her own fashion collection using computer-aided design programs for innovative and sustainable fashion.
1
3
Students will be able to develop alternative design proposals to make brand management and operation more efficient and improve.
0

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 6 78
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 3 3
Final Sınavı Hazırlığı 1 3 3
Ara Sınav 1 3 3
Ara Sınav Hazırlığı 1 3 3
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 31 0 132
Total Workload of the Course Unit 132
Workload (h) / 25.5 5,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0