Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
GSF123 | ART AND DESIGN HISTORY I | 1 | 3 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Sanat ve tasarım ilişkisi, tasarımın tarihsel gelişimi, Tarih öncesi dönemlerden başlayarak, gereksinim-araç üretme kavramlarının uygarlıklar ve gelişen teknoloji bağlamında yorumlama becerisi kazandırmaktır. |
Contents of the Course Unit: | Sanat ve tasarım olgusunun evrimini gözden geçirme, Çağdaş tasarımları tarihsel süreç içinde analiz etme, tasarımın öncü akımlarını ve eğilimlerini tanıma konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Sanat ve tasarım ilişkisini tanımlar. |
Sanat süreçlerinin kültürel ve kronolojik etkileşimlerini ve gelişmelerini açıklar. |
Çağdaş tasarımları tarihsel süreç içinde sanat ve tasarıma etkilerini anlatır. |
Tasarımın öncü akımlarını ve eğilimlerini tartışır. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Ders tanıtımı ve genel bilgilendirme | Anlatım ve tartışma yöntemi |
2 | Okuma / Araştırma | Sanat, zanaat, kültür, toplum bağlamında Tarihöncesi çağlara bakış | Anlatım ve tartışma yöntemi |
3 | Okuma / Araştırma | Mezopotamya Sanatı | Anlatım ve tartışma yöntemi |
4 | Okuma / Araştırma | Mısır Sanatı | Anlatım ve tartışma yöntemi |
5 | Okuma / Araştırma | Yunan, Roma | Anlatım ve tartışma yöntemi |
6 | Okuma / Araştırma | Bizans dönemi | Anlatım ve tartışma yöntemi |
7 | Okuma / Araştırma | Romanesk | Anlatım ve tartışma yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Okuma / Araştırma | Erken Gotik ve Gotik dönem. | Anlatım ve tartışma yöntemi |
10 | Okuma / Araştırma | Rönesans | Anlatım ve tartışma yöntemi |
11 | Okuma / Araştırma | Manierizm ve Barok dönem | Anlatım ve tartışma yöntemi |
12 | Okuma / Araştırma | Manierizm ve Barok dönem. Sanayi Devrimi öncesi dönemlerin özellikleri ve üretim anlayışları | Anlatım ve tartışma yöntemi |
13 | Okuma / Araştırma | Teknik Gezi | Anlatım ve tartışma yöntemi |
14 | Okuma / Araştırma | 1851 Sanayi Devrimi ve sonrasında sanat ve tasarım karakteristikleri | Anlatım ve tartışma yöntemi |
15 | Okuma / Araştırma | Empresyonizm ve post-empresyonizm | Anlatım ve tartışma yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Akurgal, E. (1998), Anadolu Kültür Tarihi, Ankara: TÜBİTAK Yayınları |
Winckelmann, J.J. (2012), Antikçağ Sanat Tarihi (Oğuz Özügül, Çev.), İstanbul: Say Yayınları |
Akyürek, E. (1996), Bizans´ta Sanat ve Ritüel, İstanbul: Kabalcı Yayınevi |
Fischer, E. (2012), Sanatın Gerekliliği (Cevat Çapan, Çev.), İstanbul: Payel Yayınevi |
Gombrich, E.H. (2007), Sanatın Öyküsü (Ömer Erduran, Erol Erduran, Çev.), İstanbul: Remzi Kitabevi |
Gombrich, E.H. (2015), Sanat ve Yanılsama (Ahmet Cemal, Çev.), İstanbul:Remzi Kitabevi |
Cömert, B. (2010), Mitoloji ve İkonografi, Ankara: De Ki Yayınları |
Wölfflin, H. (1990), Sanat Tarihinin Temel Kavramları (Haytrullah Örs, Çev.), İstanbul: Remzi Kitabevi |
Bulut, Ü. (2003), Avrupa Resminde Üslup ve Anlam İlişkisi, İstanbul: Arkeoloji ve Sanat Yayınları |
Turani, A. (2003), Dünya Sanat Tarihi, İstanbul: Remzi Kitabevi |
Tansuğ, S. (1995), Resim Sanatının Tarihi, İstanbul: Remzi Kitabevi |
Beksaç, E. (2012), Ortaçağ Avrupasında Resim Sanatı, Çanakkale: Paradigma Akademi Yayınları |
Hauser, A. (1984), Sanatın Toplumsal Tarihi, İstanbul: Remzi Kitabevi |
Eczacıbaşı Sanat Ansiklopedisi, İstanbul: YEM Yayınları, 1997 |
Sözen, M. & Tanyeli, U. (2012) Sanat Kavramları ve Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Remzi Kitabevi |
Hollingsworth, M. (2009), Dünya Sanat Tarihi (Rengin Küçükerdoğan, Banu Ergüder, Çev.), İstanbul: İnkılap Yayınevi |
Pischel-Fraschini, G. (1981), Sanat Tarihi Ansiklopedisi (Hasan Kuruyazıcı,Üstün Alsaç, Çev.), Görsel Yayınları |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to define the basic concepts related to fashion and textile design.
|
5 | |||||
2 |
Students will be able to identify the textile-related problems in his / her professional life and daily life with the information on fashion, textiles and design.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By making inferences from the dynamic structure of the fashion process, students will be able to relate what learnes with the industry.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to relate the conceptual and practical knowledge of fashion and textiles.
|
2 | |||||
2 |
Students will be able to collaborate with the people in the fields of fashion and textiles and improves him/herself.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to relate professional knowledge of fashion and textiles with universal values.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to organize projects, events, exhibitions and fashion shows with individual or team work using theoretical knowledge and skills related to the field of fashion or textile design.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to use this competence in personal and professional life by gaining life-long learning and inquiry.
|
2 | |||||
2 |
Students will be able to execute projects by using historical knowledge about Fashion and Textile Design.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to defend the design using appropriate presentation and communication techniques during the project process and presentation.
|
1 | |||||
2 |
Students will be able to search foreign source and produces written and oral works related to his/her field.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Within the framework of social, cultural, scientific and ethical values, students will be able to design unique products in interdisciplinary fields such as clothing, weaving, textile, printing and pattern design.
|
2 | |||||
2 |
Students will be able to organize his/her own fashion collection using computer-aided design programs for innovative and sustainable fashion.
|
1 | |||||
3 |
Students will be able to develop alternative design proposals to make brand management and operation more efficient and improve.
|
0 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 6 | 78 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Final Sınavı Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınav Hazırlığı | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 31 | 0 | 132 |
Total Workload of the Course Unit | 132 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |