Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
MTT153 |
BASIC TEXTILE KNOWLEDGE |
1 |
3 |
2 |
5 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
, TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
|
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu dersle öğrencilerin tekstil endüstrisinde kullanılan malzemeleri tanıması, tekstil ürünlerinin yapım yöntemlerini ve ürün çeşitlerinin karakteristik özelliklerini teknik olarak analiz etmesi amaçlanmaktadır. |
Contents of the Course Unit: |
Dersin içeriği, tekstil hammaddeleri ve elyafının özellikleri, iplik çeşitleri, kumaş yapım yöntemleri ve temel örgü türevleri konularını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Tekstil endüstrisinde kullanılan malzemelerin, fiziksel, kimyasal ve teknik özelliklerini keşfeder. |
Elyaf ve doku niteliklerini doğru olarak bağdaştırır. |
İplik yapım tekniklerini ve boyama yöntemlerini belirler. |
Kumaş çeşitlerini sınıflandırır. |
Kumaş renklendirme yöntemlerini deneyerek yorumlar. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Dersin genel tanıtımı ve dönem içinde izlenecek yöntem ve konuların açılımı |
Anlatma yöntemi |
2 |
Görsel ve yazılı kaynak okuma |
Tekstil ürünlerine genel bakış |
Örnek olay yöntemi |
3 |
Görsel ve yazılı kaynak okuma |
Tekstil hammaddelerinin tanıtımı ve elyaf sınıflandırılması |
Anlatma yöntemi |
4 |
Görsel ve yazılı kaynak okuma |
Değişik tekstil ürünlerinde ham maddelerin tanıtılması |
Anlatma yöntemi |
5 |
Görsel ve yazılı kaynak okuma |
İpliğin tanımı ve çeşitleri |
Anlatma yöntemi |
6 |
Görsel ve yazılı kaynak okuma |
Tekstil boyarmaddeleri ile iplik boyama tekniği |
Anlatma yöntemi |
7 |
Görsel ve yazılı kaynak okuma |
Tekstil boyarmaddeleri ile iplik boyama tekniği |
Örnek olay yöntemi |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Görsel ve yazılı kaynak okuma |
İğ, öreke, kirman kavramlarının tanımı |
Gösterip yaptırma |
10 |
Araştırma |
Teknik gezi |
Örnek olay yöntemi |
11 |
Görsel ve yazılı kaynak okuma |
Kumaş çeşitleri ve tanımı |
Anlatma yöntemi |
12 |
Görsel ve yazılı kaynak okuma |
Kumaş çeşitleri ve tanımı |
Anlatma yöntemi |
13 |
Görsel ve yazılı kaynak okuma |
Kumaş renklendirme teknikleri |
Gösterip yaptırma |
14 |
Görsel ve yazılı kaynak okuma |
Kumaş renklendirme teknikleri |
Gösterip yaptırma |
15 |
Araştırma |
Triko, örgü, deri vb. üzerine sektör konuşmacısı workshop |
Örnek olay yöntemi |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Gürcüm, H. B. (2010). Tekstil Malzeme Bilgisi, Ankara: Güncel Yayıncılık. |
Şeber, B. (2003). Kumaş Yapı Bilgisi - Çift Katlı Kumaş Örgüleri, İstanbul: Birsen Yayınevi. |
Ergür, A. (2004). Tekstil Terimleri Sözlüğü, İstanbul: Boğaziçi Üniversitesi Yayınevi. |
Mangut, M. (2011). Tekstil Lifleri, Ankara: Ekin Basım Yayın. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to define the basic concepts related to fashion and textile design.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Students will be able to identify the textile-related problems in his / her professional life and daily life with the information on fashion, textiles and design.
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
By making inferences from the dynamic structure of the fashion process, students will be able to relate what learnes with the industry.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to relate the conceptual and practical knowledge of fashion and textiles.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Students will be able to collaborate with the people in the fields of fashion and textiles and improves him/herself.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to relate professional knowledge of fashion and textiles with universal values.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to organize projects, events, exhibitions and fashion shows with individual or team work using theoretical knowledge and skills related to the field of fashion or textile design.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to use this competence in personal and professional life by gaining life-long learning and inquiry.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Students will be able to execute projects by using historical knowledge about Fashion and Textile Design.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to defend the design using appropriate presentation and communication techniques during the project process and presentation.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Students will be able to search foreign source and produces written and oral works related to his/her field.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Within the framework of social, cultural, scientific and ethical values, students will be able to design unique products in interdisciplinary fields such as clothing, weaving, textile, printing and pattern design.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Students will be able to organize his/her own fashion collection using computer-aided design programs for innovative and sustainable fashion.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
Students will be able to develop alternative design proposals to make brand management and operation more efficient and improve.
|
|
|
2 |
|
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
3 |
39 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
Final Sınavı Hazırlığı |
5 |
3 |
15 |
Ara Sınav |
1 |
3 |
3 |
Ara Sınav Hazırlığı |
4 |
5 |
20 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
38 |
0 |
122 |
|
Total Workload of the Course Unit |
122 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
4,8 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
5,0 |
|