TR EN

GARMENT MOLDING PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
MTT253 GARMENT MOLDING 3 3 2 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersle öğrencilerin giysinin yapısal özellikleri kavraması, ölçü ve ölçek uygulamalarının modellere göre değişiminin kavranması amaçlanmaktadır. Öğrenci temel kalıp çıkarımlarını yapabilir. Bu dersin sonunda öğrencilerin giysi kalıpları hakkında temel beden bilgisi ile teorik bilgiyi pratiğe dökerek projelerinde uygulamaya geçirmesi hedeflenmiştir.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği; çocuk giyimi temel beden, temel etek, pensli ve penssiz temel beden teknik çizimleri, kalıp çizimleri ve model uygulamaları kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Giysi ve vücut yapısı hakkında temel bilgi ve kavramları tanımlar.
Giysi kalıbı ile ilgili kavramsal bilgiyi pratik bilgi ile bağdaştırır.
Teorik ve Pratik bilgi birikimini kullanarak yeni modeller uygular.
Farklı giysi modelleri analiz ederek yenilikçi tasarımlar üretir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, kullanılacak kaynakların, malzemelerin, izlenecek yöntemlerin, konuların ve dersin genel tanımı Beyin Fırtınası, Anlatma ve Yöntemi
2 Kaynak Tarama ve Model Analizi Kalıpla ilgili temel kavramlar, ölçü alma Anlatma ve Gösterip Yaptırma Yöntemi
3 Kaynak Tarama ve Model Analizi Çocuk giyiminde Temel Kalıp, Teknik Çizim, Kalıp Çizimi Anlatma ve Gösterip Yaptırma Yöntemi
4 Kaynak Tarama ve Model Analizi Çocuk giyiminde Temel Kalıp Anlatma ve Gösterip Yaptırma Yöntemi
5 Kaynak Tarama ve Model Analizi Temel Etek Teknik ve Kalıp Çizimi Anlatma ve Gösterip Yaptırma Yöntemi
6 Kaynak Tarama ve Model Analizi Etek Model Uygulama Anlatma ve Bireysel Çalışma Yöntemi
7 Kaynak Tarama ve Model Analizi Etek Model Uygulama ve Ürün Geliştirme Anlatma ve Bireysel Çalışma Yöntemi
8 - ARA SINAV -
9 Kaynak Tarama ve Model Analizi Model Uygulama ve Ürün Geliştirme Anlatma ve Bireysel Çalışma Yöntemi
10 Kaynak Tarama ve Model Analizi Teknik Gezi Örnek Olay Yöntemi
11 Kaynak Tarama ve Model Analizi Pensli Temel Beden Teknik ve Kalıp Çizimi-Kadın Anlatma ve Gösterip Yaptırma Yöntemi
12 Kaynak Tarama ve Model Analizi Pensli Temel Beden Çizimi-Kadın Anlatma ve Gösterip Yaptırma Yöntemi
13 Kaynak Tarama ve Model Analizi Penssiz Temel Beden Teknik ve Kalıp Çizimi-Kadın Anlatma ve Gösterip Yaptırma Yöntemi
14 Kaynak Tarama ve Model Analizi Bluz Model Uygulama Anlatma ve Bireysel Çalışma Yöntemi
15 Kaynak Tarama ve Model Analizi Model Uygulama ve Ürün Geliştirme Anlatma ve Bireysel Çalışma Yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Krolopp, L., Stiegler, M. (1994). Schnittkonstruktionen für Jacken und Mäntel : System M. Müller & Sohn, München : Rundschau-Verlag.
Çeğindir, N. Y., (2017). 100 soruda giysi mimarisi. Ankara: Gazi Kitabevi.
Chunman Lo, D., (2014). Modelist kalıp çıkartmanın püf noktaları. İstanbul: Kerasus Yayınları.
Kişisel Ders Notları, nihalekici.com, 2016

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to define the basic concepts related to fashion and textile design.
3
2
Students will be able to identify the textile-related problems in his / her professional life and daily life with the information on fashion, textiles and design.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By making inferences from the dynamic structure of the fashion process, students will be able to relate what learnes with the industry.
3

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to relate the conceptual and practical knowledge of fashion and textiles.
4
2
Students will be able to collaborate with the people in the fields of fashion and textiles and improves him/herself.
1

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to relate professional knowledge of fashion and textiles with universal values.
4

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to organize projects, events, exhibitions and fashion shows with individual or team work using theoretical knowledge and skills related to the field of fashion or textile design.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to use this competence in personal and professional life by gaining life-long learning and inquiry.
3
2
Students will be able to execute projects by using historical knowledge about Fashion and Textile Design.
1

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to defend the design using appropriate presentation and communication techniques during the project process and presentation.
3
2
Students will be able to search foreign source and produces written and oral works related to his/her field.
0

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Within the framework of social, cultural, scientific and ethical values, students will be able to design unique products in interdisciplinary fields such as clothing, weaving, textile, printing and pattern design.
3
2
Students will be able to organize his/her own fashion collection using computer-aided design programs for innovative and sustainable fashion.
0
3
Students will be able to develop alternative design proposals to make brand management and operation more efficient and improve.
3

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 3 42
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 3 3
Final Sınavı Hazırlığı 5 5 25
Ara Sınav 1 3 3
Ara Sınav Hazırlığı 6 4 24
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 40 0 149
Total Workload of the Course Unit 149
Workload (h) / 25.5 5,8
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0