Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
MTT253 | GARMENT MOLDING | 3 | 3 | 2 | 6 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersle öğrencilerin giysinin yapısal özellikleri kavraması, ölçü ve ölçek uygulamalarının modellere göre değişiminin kavranması amaçlanmaktadır. Öğrenci temel kalıp çıkarımlarını yapabilir. Bu dersin sonunda öğrencilerin giysi kalıpları hakkında temel beden bilgisi ile teorik bilgiyi pratiğe dökerek projelerinde uygulamaya geçirmesi hedeflenmiştir. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği; çocuk giyimi temel beden, temel etek, pensli ve penssiz temel beden teknik çizimleri, kalıp çizimleri ve model uygulamaları kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Giysi ve vücut yapısı hakkında temel bilgi ve kavramları tanımlar. |
Giysi kalıbı ile ilgili kavramsal bilgiyi pratik bilgi ile bağdaştırır. |
Teorik ve Pratik bilgi birikimini kullanarak yeni modeller uygular. |
Farklı giysi modelleri analiz ederek yenilikçi tasarımlar üretir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, kullanılacak kaynakların, malzemelerin, izlenecek yöntemlerin, konuların ve dersin genel tanımı | Beyin Fırtınası, Anlatma ve Yöntemi |
2 | Kaynak Tarama ve Model Analizi | Kalıpla ilgili temel kavramlar, ölçü alma | Anlatma ve Gösterip Yaptırma Yöntemi |
3 | Kaynak Tarama ve Model Analizi | Çocuk giyiminde Temel Kalıp, Teknik Çizim, Kalıp Çizimi | Anlatma ve Gösterip Yaptırma Yöntemi |
4 | Kaynak Tarama ve Model Analizi | Çocuk giyiminde Temel Kalıp | Anlatma ve Gösterip Yaptırma Yöntemi |
5 | Kaynak Tarama ve Model Analizi | Temel Etek Teknik ve Kalıp Çizimi | Anlatma ve Gösterip Yaptırma Yöntemi |
6 | Kaynak Tarama ve Model Analizi | Etek Model Uygulama | Anlatma ve Bireysel Çalışma Yöntemi |
7 | Kaynak Tarama ve Model Analizi | Etek Model Uygulama ve Ürün Geliştirme | Anlatma ve Bireysel Çalışma Yöntemi |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Kaynak Tarama ve Model Analizi | Model Uygulama ve Ürün Geliştirme | Anlatma ve Bireysel Çalışma Yöntemi |
10 | Kaynak Tarama ve Model Analizi | Teknik Gezi | Örnek Olay Yöntemi |
11 | Kaynak Tarama ve Model Analizi | Pensli Temel Beden Teknik ve Kalıp Çizimi-Kadın | Anlatma ve Gösterip Yaptırma Yöntemi |
12 | Kaynak Tarama ve Model Analizi | Pensli Temel Beden Çizimi-Kadın | Anlatma ve Gösterip Yaptırma Yöntemi |
13 | Kaynak Tarama ve Model Analizi | Penssiz Temel Beden Teknik ve Kalıp Çizimi-Kadın | Anlatma ve Gösterip Yaptırma Yöntemi |
14 | Kaynak Tarama ve Model Analizi | Bluz Model Uygulama | Anlatma ve Bireysel Çalışma Yöntemi |
15 | Kaynak Tarama ve Model Analizi | Model Uygulama ve Ürün Geliştirme | Anlatma ve Bireysel Çalışma Yöntemi |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Krolopp, L., Stiegler, M. (1994). Schnittkonstruktionen für Jacken und Mäntel : System M. Müller & Sohn, München : Rundschau-Verlag. |
Çeğindir, N. Y., (2017). 100 soruda giysi mimarisi. Ankara: Gazi Kitabevi. |
Chunman Lo, D., (2014). Modelist kalıp çıkartmanın püf noktaları. İstanbul: Kerasus Yayınları. |
Kişisel Ders Notları, nihalekici.com, 2016 |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to define the basic concepts related to fashion and textile design.
|
3 | |||||
2 |
Students will be able to identify the textile-related problems in his / her professional life and daily life with the information on fashion, textiles and design.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By making inferences from the dynamic structure of the fashion process, students will be able to relate what learnes with the industry.
|
3 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to relate the conceptual and practical knowledge of fashion and textiles.
|
4 | |||||
2 |
Students will be able to collaborate with the people in the fields of fashion and textiles and improves him/herself.
|
1 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to relate professional knowledge of fashion and textiles with universal values.
|
4 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to organize projects, events, exhibitions and fashion shows with individual or team work using theoretical knowledge and skills related to the field of fashion or textile design.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to use this competence in personal and professional life by gaining life-long learning and inquiry.
|
3 | |||||
2 |
Students will be able to execute projects by using historical knowledge about Fashion and Textile Design.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to defend the design using appropriate presentation and communication techniques during the project process and presentation.
|
3 | |||||
2 |
Students will be able to search foreign source and produces written and oral works related to his/her field.
|
0 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Within the framework of social, cultural, scientific and ethical values, students will be able to design unique products in interdisciplinary fields such as clothing, weaving, textile, printing and pattern design.
|
3 | |||||
2 |
Students will be able to organize his/her own fashion collection using computer-aided design programs for innovative and sustainable fashion.
|
0 | |||||
3 |
Students will be able to develop alternative design proposals to make brand management and operation more efficient and improve.
|
3 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 3 | 42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 4 | 52 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 3 | 3 |
Final Sınavı Hazırlığı | 5 | 5 | 25 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Ara Sınav Hazırlığı | 6 | 4 | 24 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 40 | 0 | 149 |
Total Workload of the Course Unit | 149 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,8 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 6,0 |