Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
MTT257 |
PRINTING STUDIO |
3 |
4 |
3 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
, TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
|
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu dersin sonunda öğrencilerin serigrafi tekniği ile tasarladıkları proje desenini filme alıp şablona aktarması ve pigment boyarmaddeler ile kumaşa baskı tekniğini uygulaması hedeflenmiştir. |
Contents of the Course Unit: |
Dersin içeriği, farklı tasarımların istenen özelliklerde malzeme ve renk bilgisi ile uygulama aşamalarının çözümlenmesini kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Baskı tasarımında kullanılan boyarmaddeleri ve renkleri tanır. |
Serigrafi ve Transfer baskı tekniklerini keşfeder. |
Kumaş baskı yöntemlerini kullanarak eskizlerini ürüne dönüştürür. |
Baskı tekniklerine uygun desen tasarımları üretir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Dersin genel tanımı, tasarlanacak desenin eskiz çalışmaları ve sınıflandırılması (serigrafi, transfer baskıları için) |
Anlatma yöntemi |
2 |
Eskiz çalışmaları |
Seçilen desenlerin bilgisayarda ön eskiz çizim uygulamaları |
Gösterip yaptırma |
3 |
Eskiz çalışmaları |
Serigrafi ve transfer baskılar için seçilen desenlerin film çıktılarının alınması |
Gösterip yaptırma |
4 |
Görsel ve yazılı kaynak tarama |
Serigrafi baskıda kullanılacak olan ve pigment boyarmaddelerin kullanılacağı şablona ipeğin (gaze bezi) gerilmesi |
Gösterip yaptırma |
5 |
Görsel ve yazılı kaynak tarama |
Şablon ipeğine fotoemilsyonun (lak) sürülme aşaması |
Gösterip yaptırma |
6 |
Görsel ve yazılı kaynak tarama |
Serigrafi baskı için oluşturulan negatif çalışmasının (film) şablona aktarılması (pozlama) |
Gösterip yaptırma |
7 |
Kumaş örnekleri araştırması |
Baskının yapılacağı kumaş ve ürüne karar verilmesi |
- |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Görsel ve yazılı kaynak tarama |
Baskısı yapılacak olan materyaller için pigment boyarmaddeler ile renk çalışması |
Gösterip yaptırma |
10 |
Araştırma |
Teknik gezi |
Örnek olay yöntemi |
11 |
Görsel ve yazılı kaynak tarama |
Önceden hazırlanan transfer kâğıdı ve transfer baskı presi ile desenin t-shirte aktarılması |
Gösterip yaptırma |
12 |
Görsel ve yazılı kaynak tarama |
Hazırlanan pigment boyarmaddeler ile oluşan renklerle kumaş yüzeyinde baskı denemelerinin yapılması |
Bireysel çalışma yöntemi |
13 |
Görsel ve yazılı kaynak tarama |
Belirlenen renk, kumaş yüzeyi veya tişörte serigrafi baskının uygulanması |
Gösterip yaptırma |
14 |
Eskiz çalışmaları |
Her iki tekniği birleştirerek kumaş yüzeyine faklı tasarımlar deneme çalışması |
Bireysel çalışma yöntemi |
15 |
Görsel ve yazılı kaynak tarama |
Serigrafi tekniği ile baskı yapılan kumaşın fixe edilmesi |
Bireysel çalışma yöntemi |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Fish, J., (2005). Designing and printing textiles, Hardcover. |
Kaya, R., (1974). Türk yazmacılık sanatı, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları. |
Yurtsever N. ve Ergün A., (1974). Film baskı, İstanbul: Devlet Tatbiki Güzel Sanatlar Yüksek Okulu Yayınları, 3. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to define the basic concepts related to fashion and textile design.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Students will be able to identify the textile-related problems in his / her professional life and daily life with the information on fashion, textiles and design.
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
By making inferences from the dynamic structure of the fashion process, students will be able to relate what learnes with the industry.
|
|
|
|
|
4 |
|
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to relate the conceptual and practical knowledge of fashion and textiles.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Students will be able to collaborate with the people in the fields of fashion and textiles and improves him/herself.
|
|
|
|
3 |
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to relate professional knowledge of fashion and textiles with universal values.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to organize projects, events, exhibitions and fashion shows with individual or team work using theoretical knowledge and skills related to the field of fashion or textile design.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to use this competence in personal and professional life by gaining life-long learning and inquiry.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Students will be able to execute projects by using historical knowledge about Fashion and Textile Design.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to defend the design using appropriate presentation and communication techniques during the project process and presentation.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Students will be able to search foreign source and produces written and oral works related to his/her field.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Within the framework of social, cultural, scientific and ethical values, students will be able to design unique products in interdisciplinary fields such as clothing, weaving, textile, printing and pattern design.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Students will be able to organize his/her own fashion collection using computer-aided design programs for innovative and sustainable fashion.
|
|
|
|
|
4 |
|
3 |
Students will be able to develop alternative design proposals to make brand management and operation more efficient and improve.
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
4 |
52 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
Final Sınavı Hazırlığı |
5 |
5 |
25 |
Ara Sınav |
1 |
4 |
4 |
Ara Sınav Hazırlığı |
4 |
4 |
16 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
38 |
0 |
157 |
|
Total Workload of the Course Unit |
157 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
6,2 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|