TR EN

PRINTING STUDIO PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
MTT257 PRINTING STUDIO 3 4 3 6

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersin sonunda öğrencilerin serigrafi tekniği ile tasarladıkları proje desenini filme alıp şablona aktarması ve pigment boyarmaddeler ile kumaşa baskı tekniğini uygulaması hedeflenmiştir.
Contents of the Course Unit: Dersin içeriği, farklı tasarımların istenen özelliklerde malzeme ve renk bilgisi ile uygulama aşamalarının çözümlenmesini kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Baskı tasarımında kullanılan boyarmaddeleri ve renkleri tanır.
Serigrafi ve Transfer baskı tekniklerini keşfeder.
Kumaş baskı yöntemlerini kullanarak eskizlerini ürüne dönüştürür.
Baskı tekniklerine uygun desen tasarımları üretir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Dersin genel tanımı, tasarlanacak desenin eskiz çalışmaları ve sınıflandırılması (serigrafi, transfer baskıları için) Anlatma yöntemi
2 Eskiz çalışmaları Seçilen desenlerin bilgisayarda ön eskiz çizim uygulamaları Gösterip yaptırma
3 Eskiz çalışmaları Serigrafi ve transfer baskılar için seçilen desenlerin film çıktılarının alınması Gösterip yaptırma
4 Görsel ve yazılı kaynak tarama Serigrafi baskıda kullanılacak olan ve pigment boyarmaddelerin kullanılacağı şablona ipeğin (gaze bezi) gerilmesi Gösterip yaptırma
5 Görsel ve yazılı kaynak tarama Şablon ipeğine fotoemilsyonun (lak) sürülme aşaması Gösterip yaptırma
6 Görsel ve yazılı kaynak tarama Serigrafi baskı için oluşturulan negatif çalışmasının (film) şablona aktarılması (pozlama) Gösterip yaptırma
7 Kumaş örnekleri araştırması Baskının yapılacağı kumaş ve ürüne karar verilmesi -
8 - ARA SINAV -
9 Görsel ve yazılı kaynak tarama Baskısı yapılacak olan materyaller için pigment boyarmaddeler ile renk çalışması Gösterip yaptırma
10 Araştırma Teknik gezi Örnek olay yöntemi
11 Görsel ve yazılı kaynak tarama Önceden hazırlanan transfer kâğıdı ve transfer baskı presi ile desenin t-shirte aktarılması Gösterip yaptırma
12 Görsel ve yazılı kaynak tarama Hazırlanan pigment boyarmaddeler ile oluşan renklerle kumaş yüzeyinde baskı denemelerinin yapılması Bireysel çalışma yöntemi
13 Görsel ve yazılı kaynak tarama Belirlenen renk, kumaş yüzeyi veya tişörte serigrafi baskının uygulanması Gösterip yaptırma
14 Eskiz çalışmaları Her iki tekniği birleştirerek kumaş yüzeyine faklı tasarımlar deneme çalışması Bireysel çalışma yöntemi
15 Görsel ve yazılı kaynak tarama Serigrafi tekniği ile baskı yapılan kumaşın fixe edilmesi Bireysel çalışma yöntemi
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Fish, J., (2005). Designing and printing textiles, Hardcover.
Kaya, R., (1974). Türk yazmacılık sanatı, İstanbul: Türkiye İş Bankası Yayınları.
Yurtsever N. ve Ergün A., (1974). Film baskı, İstanbul: Devlet Tatbiki Güzel Sanatlar Yüksek Okulu Yayınları, 3.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to define the basic concepts related to fashion and textile design.
4
2
Students will be able to identify the textile-related problems in his / her professional life and daily life with the information on fashion, textiles and design.
5

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By making inferences from the dynamic structure of the fashion process, students will be able to relate what learnes with the industry.
4

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to relate the conceptual and practical knowledge of fashion and textiles.
5
2
Students will be able to collaborate with the people in the fields of fashion and textiles and improves him/herself.
3

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to relate professional knowledge of fashion and textiles with universal values.
3

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to organize projects, events, exhibitions and fashion shows with individual or team work using theoretical knowledge and skills related to the field of fashion or textile design.
4

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to use this competence in personal and professional life by gaining life-long learning and inquiry.
3
2
Students will be able to execute projects by using historical knowledge about Fashion and Textile Design.
2

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to defend the design using appropriate presentation and communication techniques during the project process and presentation.
4
2
Students will be able to search foreign source and produces written and oral works related to his/her field.
1

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Within the framework of social, cultural, scientific and ethical values, students will be able to design unique products in interdisciplinary fields such as clothing, weaving, textile, printing and pattern design.
5
2
Students will be able to organize his/her own fashion collection using computer-aided design programs for innovative and sustainable fashion.
4
3
Students will be able to develop alternative design proposals to make brand management and operation more efficient and improve.
4

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 4 52
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 4 4
Final Sınavı Hazırlığı 5 5 25
Ara Sınav 1 4 4
Ara Sınav Hazırlığı 4 4 16
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 38 0 157
Total Workload of the Course Unit 157
Workload (h) / 25.5 6,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 6,0