Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
MTT254 |
GARMENT MOLDING AND DRAPING |
4 |
4 |
3 |
7 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
, TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
|
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu dersle öğrencilerin giysinin yapısal özellikleri kavraması, Drapaj yöntemi ile kalıp çıkarımının kavranması amaçlanmaktadır.
Öğrenci manken üzerinde temel kalıp çıkarımlarını yapabilir.
Bu dersin sonunda öğrencilerin manken üzerinde kalıp hazırlama hakkında temel beden bilgisi ile teorik bilgiyi pratiğe dökerek projelerinde uygulamaya geçirmesi hedeflenmiştir. |
Contents of the Course Unit: |
Bu dersin içeriği; drapajın temel ilkelerini, tarihçesini, Drapaj Yöntemi ile Temel Etek Hazırlama, Drapaj Yöntemi ile Korsajlı Etek Hazırlama, Godeli Etek Hazırlama, Volanlı Etek Hazırlama ve Temel Pantolon Hazırlama uygulamalarını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Vücut yapısı hakkında temel bilgi ve kavramları tanımlar. |
Drapaj yöntemi ile hazırladığı giysi kalıbı ile ilgili kavramsal bilgiyi pratik bilgi ile bağdaştırır. |
Bilgi birikimini kullanarak yeni modeller keşfeder. |
Farklı giysi modelleri analiz ederek yenilikçi tasarımlar üretir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, kullanılacak kaynakların, izlenecek yöntemlerin, konuların ve dersin genel tanımı |
Beyin Fırtınası, Anlatma ve Yöntemi |
2 |
Kaynak Tarama |
Giysi Kalıpçılığı ve Drapaj Tarihsel Gelişimi |
Anlatma, Tartışma Yöntemi |
3 |
Kaynak İnceleme ve Sunum Çalışması |
Tasarımcı Sunumları |
Bireysel Çalışma |
4 |
Kaynak İnceleme ve Sunum Çalışması |
Tasarımcı Sunumları |
Bireysel Çalışma |
5 |
Teknik Çizim |
Drapaj Yöntemi ile Temel Etek Hazırlama |
Gösterip Yaptırma ve Bireysel Çalışma Yöntemi |
6 |
Teknik Çizim |
Drapaj Yöntemi ile Korsajlı Etek Hazırlama |
Gösterip Yaptırma ve Bireysel Çalışma Yöntemi |
7 |
Teknik Çizim |
Drapaj Yöntemi ile Godeli Etek Hazırlama |
Gösterip Yaptırma ve Bireysel Çalışma Yöntemi |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Teknik Çizim |
Drapaj Yöntemi ile Volanlı Etek Hazırlama |
Gösterip Yaptırma ve Bireysel Çalışma Yöntemi |
10 |
Araştırma |
Teknik Gezi |
Gösterip Yaptırma ve Bireysel Çalışma Yöntemi |
11 |
Teknik Çizim |
Drapaj Yöntemi ile Temel Pantolon Hazırlama |
Bireysel Çalışma |
12 |
Görsel Kaynak Tarama |
Model Uygulama Çalışması |
Bireysel Çalışma |
13 |
Eskiz |
Model Uygulama Çalışması |
Bireysel Çalışma |
14 |
Eskiz |
Model Uygulama Çalışması |
Bireysel Çalışma |
15 |
Eskiz |
Model Uygulama Çalışması |
Bireysel Çalışma |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Krolopp, L., Stiegler, M. (1994). Schnittkonstruktionen für Jacken und Mäntel : System M. Müller & Sohn, München : Rundschau-Verlag. |
Çeğindir, N. Y., (2017). 100 soruda giysi mimarisi. Ankara: Gazi Kitabevi. |
Chunman Lo, D., (2014). Modelist kalıp çıkartmanın püf noktaları. İstanbul: Kerasus Yayınları. |
Kişisel Ders Notları, nihalekici.com, 2016 |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to define the basic concepts related to fashion and textile design.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Students will be able to identify the textile-related problems in his / her professional life and daily life with the information on fashion, textiles and design.
|
|
|
|
3 |
|
|
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
By making inferences from the dynamic structure of the fashion process, students will be able to relate what learnes with the industry.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to relate the conceptual and practical knowledge of fashion and textiles.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Students will be able to collaborate with the people in the fields of fashion and textiles and improves him/herself.
|
|
1 |
|
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to relate professional knowledge of fashion and textiles with universal values.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to organize projects, events, exhibitions and fashion shows with individual or team work using theoretical knowledge and skills related to the field of fashion or textile design.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to use this competence in personal and professional life by gaining life-long learning and inquiry.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Students will be able to execute projects by using historical knowledge about Fashion and Textile Design.
|
|
|
|
|
4 |
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to defend the design using appropriate presentation and communication techniques during the project process and presentation.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Students will be able to search foreign source and produces written and oral works related to his/her field.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Within the framework of social, cultural, scientific and ethical values, students will be able to design unique products in interdisciplinary fields such as clothing, weaving, textile, printing and pattern design.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Students will be able to organize his/her own fashion collection using computer-aided design programs for innovative and sustainable fashion.
|
0 |
|
|
|
|
|
3 |
Students will be able to develop alternative design proposals to make brand management and operation more efficient and improve.
|
|
|
|
|
4 |
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
4 |
56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
4 |
52 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
4 |
4 |
Final Sınavı Hazırlığı |
5 |
6 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
4 |
4 |
Ara Sınav Hazırlığı |
6 |
6 |
36 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
40 |
0 |
182 |
|
Total Workload of the Course Unit |
182 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
7,1 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
7,0 |
|