Code |
Name of the Course Unit |
Semester |
In-Class Hours (T+P) |
Credit |
ECTS Credit |
MTT256 |
W0VEN STUDIO |
4 |
3 |
2 |
6 |
GENERAL INFORMATION |
Language of Instruction : |
Türkçe |
Level of the Course Unit : |
, TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : |
Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit |
- |
Coordinator of the Course Unit |
|
Instructor(s) of the Course Unit |
|
Course Prerequisite |
No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
Objectives of the Course Unit: |
Bu dersin sonunda öğrencilerin tekstilde kumaş dokuma tekniklerine hâkim olması ve özgün dokuma kumaşlar tasarlaması hedeflenmiştir. |
Contents of the Course Unit: |
Dersin içeriği, tekstil dokuma malzeme ve teknikleri kullanılarak özgün tasarımlar yapılması ve bu tasarımların üretilmesi uygulamalarını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
Giyim ve ev tekstilinde kullanılan kumaş dokuma teknikleri ve malzemelerini tanır. |
Dokuma kumaş tasarımı sırasında kullanılan malzemelerin çeşitliliğini keşfeder. |
Ürün incelemelerine göre kullanılan alan ve fonksiyonlarını açıklar. |
Özgün dokuma kumaş tasarımları ve alternatif renk varyasyonları üretir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
Week |
Preparatory |
Topics(Subjects) |
Method |
1 |
- |
Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, kullanılacak malzemelerin, izlenecek yöntemlerin, konuların ve dersin genel tanımı |
Anlatma yöntemi |
2 |
Görsel ve yazılı kaynak tarama |
Tekstilde kumaş dokuma teknolojileri ve teknikleri |
Anlatma yöntemi |
3 |
Görsel ve yazılı kaynak tarama |
Kumaş örneklerinin ve dokumada kullanılacak malzemelerin incelenmesi |
Örnek olay yöntemi |
4 |
Görsel ve yazılı kaynak tarama |
Kumaş tasarımında trend analizi ve koleksiyon |
Gösterip yaptırma |
5 |
Örnek inceleme |
Tasarımda kullanılacak kesişme düzenlerinin gözden geçirilmesi |
Gösterip yaptırma |
6 |
Görsel ve yazılı kaynak tarama |
Tasarım konusunun belirlenmesi |
Bireysel çalışma yöntemi |
7 |
Eskiz çalışması |
Dokuma kumaş desen eskizleri |
Bireysel çalışma yöntemi |
8 |
- |
ARA SINAV |
- |
9 |
Eskiz çalışması |
Eskizlerin seçimi ve dokunmaya uygun desen olarak düzenlenmesi |
Bireysel çalışma yöntemi |
10 |
Araştırma |
Teknik gezi |
Örnek olay yöntemi |
11 |
Eskiz çalışması |
Desen kombinlerinin oluşturulmasıDesen kombinlerinin oluşturulması |
Örnek olay yöntemi |
12 |
Eskiz çalışması |
Renk varyantlarının oluşturulması |
Bireysel çalışma yöntemi |
13 |
Eskiz çalışması |
Desenlerin raportlanması |
Bireysel çalışma yöntemi |
14 |
Eskiz çalışması |
Atölye uygulamaları |
Bireysel çalışma yöntemi |
15 |
Eskiz çalışmaları |
Dosya hazırlama ve sunum çalışmaları |
Bireysel çalışma yöntemi |
16 |
- |
FİNAL |
- |
17 |
- |
FİNAL |
- |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
Şeber, B., (2003). Kumaş yapı bilgisi, İstanbul: Birsen Yayınevi. |
Karataş, İ., (2002). Tekstil Teknolojisi, Konya: Selçuk Üniversitesi Yayınları. |
Soysaldı, A., (2009). Düz Dokuma Teknikleri ve Teknik Desen Çizimleri, Ankara: Atatürk Kültür Merkezi Yayınevi. |
ASSESSMENT |
Assessment & Grading of In-Term Activities |
Number of Activities |
Degree of Contribution (%) |
Description |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES
KNOWLEDGE |
Theoretical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to define the basic concepts related to fashion and textile design.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Students will be able to identify the textile-related problems in his / her professional life and daily life with the information on fashion, textiles and design.
|
|
|
|
|
|
5 |
KNOWLEDGE |
Factual |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
By making inferences from the dynamic structure of the fashion process, students will be able to relate what learnes with the industry.
|
|
|
|
|
|
5 |
SKILLS |
Cognitive |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to relate the conceptual and practical knowledge of fashion and textiles.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Students will be able to collaborate with the people in the fields of fashion and textiles and improves him/herself.
|
|
|
2 |
|
|
|
SKILLS |
Practical |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to relate professional knowledge of fashion and textiles with universal values.
|
|
|
|
3 |
|
|
OCCUPATIONAL |
Autonomy & Responsibility |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to organize projects, events, exhibitions and fashion shows with individual or team work using theoretical knowledge and skills related to the field of fashion or textile design.
|
|
|
2 |
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Learning to Learn |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to use this competence in personal and professional life by gaining life-long learning and inquiry.
|
|
|
|
3 |
|
|
2 |
Students will be able to execute projects by using historical knowledge about Fashion and Textile Design.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Communication & Social |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Students will be able to defend the design using appropriate presentation and communication techniques during the project process and presentation.
|
|
|
|
|
4 |
|
2 |
Students will be able to search foreign source and produces written and oral works related to his/her field.
|
|
1 |
|
|
|
|
OCCUPATIONAL |
Occupational and/or Vocational |
|
Programme Learning Outcomes |
Level of Contribution |
0 |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1 |
Within the framework of social, cultural, scientific and ethical values, students will be able to design unique products in interdisciplinary fields such as clothing, weaving, textile, printing and pattern design.
|
|
|
|
|
|
5 |
2 |
Students will be able to organize his/her own fashion collection using computer-aided design programs for innovative and sustainable fashion.
|
|
1 |
|
|
|
|
3 |
Students will be able to develop alternative design proposals to make brand management and operation more efficient and improve.
|
|
|
|
3 |
|
|
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
Workload for Learning & Teaching Activities |
Type of the Learning Activites |
Learning Activities (# of week) |
Duration (hours, h) |
Workload (h) |
Ders |
14 |
3 |
42 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme |
13 |
4 |
52 |
Arazi Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Grup Çalışması / Ödevi |
0 |
0 |
0 |
Laboratuvar |
0 |
0 |
0 |
Okuma |
0 |
0 |
0 |
Ödev |
0 |
0 |
0 |
Proje Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Seminer |
0 |
0 |
0 |
Staj |
0 |
0 |
0 |
Teknik Gezi |
0 |
0 |
0 |
Web Tab. Öğrenme |
0 |
0 |
0 |
Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Yerinde Uygulama |
0 |
0 |
0 |
Mesleki Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Sosyal Faaliyet |
0 |
0 |
0 |
Tez Hazırlama |
0 |
0 |
0 |
Alan Çalışması |
0 |
0 |
0 |
Rapor Yazma |
0 |
0 |
0 |
Final Sınavı |
1 |
3 |
3 |
Final Sınavı Hazırlığı |
6 |
5 |
30 |
Ara Sınav |
1 |
3 |
3 |
Ara Sınav Hazırlığı |
4 |
5 |
20 |
Kısa Sınav |
0 |
0 |
0 |
Kısa Sınav Hazırlığı |
0 |
0 |
0 |
TOPLAM |
39 |
0 |
150 |
|
Total Workload of the Course Unit |
150 |
|
|
Workload (h) / 25.5 |
5,9 |
|
|
ECTS Credits allocated for the Course Unit |
6,0 |
|