Code | Name of the Course Unit | Semester | In-Class Hours (T+P) | Credit | ECTS Credit |
---|---|---|---|---|---|
MTT258 | COMPUTER AIDED DESIGN I | 4 | 4 | 3 | 5 |
GENERAL INFORMATION |
|
---|---|
Language of Instruction : | Türkçe |
Level of the Course Unit : | , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA: |
Type of the Course : | Zorunlu |
Mode of Delivery of the Course Unit | - |
Coordinator of the Course Unit | |
Instructor(s) of the Course Unit | |
Course Prerequisite | No |
OBJECTIVES AND CONTENTS |
|
---|---|
Objectives of the Course Unit: | Bu dersle öğrencilerin vektör tabanlı bilgisayar destekli tasarım programlarından Illustrotor programı vasıtasıyla alanlarında üretecekleri çalışmaların dijital uyarlamalarını kavramaları amaçlanmaktadır. Öğrenci bilgisayar destekli tasarımlar yapabilir. Bu dersin sonunda öğrencilerin serbest elle hazırladığı tasarım çalışmalarını dijital ortama aktarması ve dijital ortamda bağımsız tasarımlar yapması hedeflenmiştir. |
Contents of the Course Unit: | Bu dersin içeriği; Illustrator programında moda ve tekstil tasarımı alanına yönelik çalışmalar yapılmasını kapsamaktadır. |
KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to) |
---|
Bilgisayar Destekli Tasarım konusunda temel bilgi ve kavramları tanımlar. |
Adobe Illustrator programında aldığı kavramsal bilgiyi pratik bilgi ile bağdaştırır. |
Ai programı vasıtasıyla projelerini dijital içerikle uygular. |
Aldığı program bilgisi ile silüet, moda figürü, kıyafet ve dokuma, tekstil, baskı desen tasarımları üretir. |
WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY |
|||
---|---|---|---|
Week | Preparatory | Topics(Subjects) | Method |
1 | - | Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, kullanılacak kaynakların, izlenecek yöntemlerin, konuların ve dersin genel tanımı | Beyin Fırtınası, Anlatma ve Yöntemi |
2 | Kaynak Tarama | Programın genel amacı, sektörel kullanımı, eşdeğer programları ile ilgili genel bilgiler Tool’ların Tanıtımı | Anlatma Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi |
3 | Kaynak Tarama | Tool’ların Tanıtımı ve Uygulamaları | Anlatma Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi |
4 | Görsel Tarama | Ai Programında Hikaye Panosu Uygulaması | Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi |
5 | Görsel Tarama | Ai Programında Renk Panosu Uygulaması | Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi |
6 | Örnek İnceleme | Ai Programında Moda Figürü Uygulaması | Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Bireysel Çalışma |
7 | Fotoğraf Çekimi | Ai Programında Kumaş Tasarımı Uygulaması | Anlatma Yöntemi, Bireysel Çalışma |
8 | - | ARA SINAV | - |
9 | Fotoğraf Çekimi | Ai Uygulamaları – Kumaş Tasarımı Uygulaması | Anlatma Yöntemi, Bireysel Çalışma |
10 | Araştırma | Teknik Gezi | Örnek Olay Yöntemi |
11 | Görsel Araştırma | Ai Programında Deneysel Tasarım Uygulamaları | Problem Çözme Yöntemi, Bireysel Çalışma |
12 | Görsel Araştırma | Ai Programında Deneysel Tasarım Uygulamaları | Problem Çözme Yöntemi, Bireysel Çalışma |
13 | Görsel Araştırma | Ai Programında Deneysel Tasarım Uygulamaları | Problem Çözme Yöntemi, Bireysel Çalışma |
14 | Çalışmaların Dijitalleştirilmesi | Ai Uygulamaları – Sunum Paftası Hazırlama | Örnek Olay Yöntemi, Bireysel Çalışma |
15 | Çalışmaların Dijitalleştirilmesi | Ai Uygulamaları – Sunum Paftası Hazırlama | Örnek Olay Yöntemi, Bireysel Çalışma |
16 | - | FİNAL | - |
17 | - | FİNAL | - |
SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING |
---|
Öğretim Elemanının kişisel ders notları, https://nihalekici.com, 2018. |
ASSESSMENT |
|||
---|---|---|---|
Assessment & Grading of In-Term Activities | Number of Activities | Degree of Contribution (%) | Description |
Level of Contribution | |||||
---|---|---|---|---|---|
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Theoretical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to define the basic concepts related to fashion and textile design.
|
3 | |||||
2 |
Students will be able to identify the textile-related problems in his / her professional life and daily life with the information on fashion, textiles and design.
|
3 |
KNOWLEDGE |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Factual |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
By making inferences from the dynamic structure of the fashion process, students will be able to relate what learnes with the industry.
|
5 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Cognitive |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to relate the conceptual and practical knowledge of fashion and textiles.
|
5 | |||||
2 |
Students will be able to collaborate with the people in the fields of fashion and textiles and improves him/herself.
|
2 |
SKILLS |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Practical |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to relate professional knowledge of fashion and textiles with universal values.
|
5 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Autonomy & Responsibility |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to organize projects, events, exhibitions and fashion shows with individual or team work using theoretical knowledge and skills related to the field of fashion or textile design.
|
3 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Learning to Learn |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to use this competence in personal and professional life by gaining life-long learning and inquiry.
|
4 | |||||
2 |
Students will be able to execute projects by using historical knowledge about Fashion and Textile Design.
|
1 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Communication & Social |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Students will be able to defend the design using appropriate presentation and communication techniques during the project process and presentation.
|
5 | |||||
2 |
Students will be able to search foreign source and produces written and oral works related to his/her field.
|
2 |
OCCUPATIONAL |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Occupational and/or Vocational |
|||||||
Programme Learning Outcomes | Level of Contribution | ||||||
0 | 1 | 2 | 3 | 4 | 5 | ||
1 |
Within the framework of social, cultural, scientific and ethical values, students will be able to design unique products in interdisciplinary fields such as clothing, weaving, textile, printing and pattern design.
|
5 | |||||
2 |
Students will be able to organize his/her own fashion collection using computer-aided design programs for innovative and sustainable fashion.
|
5 | |||||
3 |
Students will be able to develop alternative design proposals to make brand management and operation more efficient and improve.
|
2 |
WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT |
|||
---|---|---|---|
Workload for Learning & Teaching Activities |
|||
Type of the Learning Activites | Learning Activities (# of week) | Duration (hours, h) | Workload (h) |
Ders | 14 | 4 | 56 |
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme | 13 | 3 | 39 |
Arazi Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Grup Çalışması / Ödevi | 0 | 0 | 0 |
Laboratuvar | 0 | 0 | 0 |
Okuma | 0 | 0 | 0 |
Ödev | 0 | 0 | 0 |
Proje Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Seminer | 0 | 0 | 0 |
Staj | 0 | 0 | 0 |
Teknik Gezi | 0 | 0 | 0 |
Web Tab. Öğrenme | 0 | 0 | 0 |
Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Yerinde Uygulama | 0 | 0 | 0 |
Mesleki Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Sosyal Faaliyet | 0 | 0 | 0 |
Tez Hazırlama | 0 | 0 | 0 |
Alan Çalışması | 0 | 0 | 0 |
Rapor Yazma | 0 | 0 | 0 |
Final Sınavı | 1 | 4 | 4 |
Final Sınavı Hazırlığı | 5 | 3 | 15 |
Ara Sınav | 1 | 4 | 4 |
Ara Sınav Hazırlığı | 5 | 3 | 15 |
Kısa Sınav | 0 | 0 | 0 |
Kısa Sınav Hazırlığı | 0 | 0 | 0 |
TOPLAM | 39 | 0 | 133 |
Total Workload of the Course Unit | 133 | ||
Workload (h) / 25.5 | 5,2 | ||
ECTS Credits allocated for the Course Unit | 5,0 |