TR EN

COMPUTER AIDED DESIGN I PROGRAMME COURSE DESCRIPTION

Code Name of the Course Unit Semester In-Class Hours (T+P) Credit ECTS Credit
MTT258 COMPUTER AIDED DESIGN I 4 4 3 5

GENERAL INFORMATION

Language of Instruction : Türkçe
Level of the Course Unit : , TYY: + , EQF-LLL: , QF-EHEA:
Type of the Course : Zorunlu
Mode of Delivery of the Course Unit -
Coordinator of the Course Unit
Instructor(s) of the Course Unit
Course Prerequisite No

OBJECTIVES AND CONTENTS

Objectives of the Course Unit: Bu dersle öğrencilerin vektör tabanlı bilgisayar destekli tasarım programlarından Illustrotor programı vasıtasıyla alanlarında üretecekleri çalışmaların dijital uyarlamalarını kavramaları amaçlanmaktadır. Öğrenci bilgisayar destekli tasarımlar yapabilir. Bu dersin sonunda öğrencilerin serbest elle hazırladığı tasarım çalışmalarını dijital ortama aktarması ve dijital ortamda bağımsız tasarımlar yapması hedeflenmiştir.
Contents of the Course Unit: Bu dersin içeriği; Illustrator programında moda ve tekstil tasarımı alanına yönelik çalışmalar yapılmasını kapsamaktadır.

KEY LEARNING OUTCOMES OF THE COURSE UNIT (On successful completion of this course unit, students/learners will or will be able to)

Bilgisayar Destekli Tasarım konusunda temel bilgi ve kavramları tanımlar.
Adobe Illustrator programında aldığı kavramsal bilgiyi pratik bilgi ile bağdaştırır.
Ai programı vasıtasıyla projelerini dijital içerikle uygular.
Aldığı program bilgisi ile silüet, moda figürü, kıyafet ve dokuma, tekstil, baskı desen tasarımları üretir.

WEEKLY COURSE CONTENTS AND STUDY MATERIALS FOR PRELIMINARY & FURTHER STUDY

Week Preparatory Topics(Subjects) Method
1 - Dersin işleyiş planı, amacı ve içeriğinin açıklanması, kullanılacak kaynakların, izlenecek yöntemlerin, konuların ve dersin genel tanımı Beyin Fırtınası, Anlatma ve Yöntemi
2 Kaynak Tarama Programın genel amacı, sektörel kullanımı, eşdeğer programları ile ilgili genel bilgiler Tool’ların Tanıtımı Anlatma Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi
3 Kaynak Tarama Tool’ların Tanıtımı ve Uygulamaları Anlatma Yöntemi, Gösterip Yaptırma Yöntemi
4 Görsel Tarama Ai Programında Hikaye Panosu Uygulaması Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi
5 Görsel Tarama Ai Programında Renk Panosu Uygulaması Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi
6 Örnek İnceleme Ai Programında Moda Figürü Uygulaması Anlatma Yöntemi, Örnek Olay Yöntemi, Bireysel Çalışma
7 Fotoğraf Çekimi Ai Programında Kumaş Tasarımı Uygulaması Anlatma Yöntemi, Bireysel Çalışma
8 - ARA SINAV -
9 Fotoğraf Çekimi Ai Uygulamaları – Kumaş Tasarımı Uygulaması Anlatma Yöntemi, Bireysel Çalışma
10 Araştırma Teknik Gezi Örnek Olay Yöntemi
11 Görsel Araştırma Ai Programında Deneysel Tasarım Uygulamaları Problem Çözme Yöntemi, Bireysel Çalışma
12 Görsel Araştırma Ai Programında Deneysel Tasarım Uygulamaları Problem Çözme Yöntemi, Bireysel Çalışma
13 Görsel Araştırma Ai Programında Deneysel Tasarım Uygulamaları Problem Çözme Yöntemi, Bireysel Çalışma
14 Çalışmaların Dijitalleştirilmesi Ai Uygulamaları – Sunum Paftası Hazırlama Örnek Olay Yöntemi, Bireysel Çalışma
15 Çalışmaların Dijitalleştirilmesi Ai Uygulamaları – Sunum Paftası Hazırlama Örnek Olay Yöntemi, Bireysel Çalışma
16 - FİNAL -
17 - FİNAL -

SOURCE MATERIALS & RECOMMENDED READING

Öğretim Elemanının kişisel ders notları, https://nihalekici.com, 2018.

ASSESSMENT

Assessment & Grading of In-Term Activities Number of Activities Degree of Contribution (%) Description
Level of Contribution
0 1 2 3 4 5

CONTRIBUTION OF THE COURSE UNIT TO THE PROGRAMME LEARNING OUTCOMES

KNOWLEDGE

Theoretical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to define the basic concepts related to fashion and textile design.
3
2
Students will be able to identify the textile-related problems in his / her professional life and daily life with the information on fashion, textiles and design.
3

KNOWLEDGE

Factual

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
By making inferences from the dynamic structure of the fashion process, students will be able to relate what learnes with the industry.
5

SKILLS

Cognitive

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to relate the conceptual and practical knowledge of fashion and textiles.
5
2
Students will be able to collaborate with the people in the fields of fashion and textiles and improves him/herself.
2

SKILLS

Practical

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to relate professional knowledge of fashion and textiles with universal values.
5

OCCUPATIONAL

Autonomy & Responsibility

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to organize projects, events, exhibitions and fashion shows with individual or team work using theoretical knowledge and skills related to the field of fashion or textile design.
3

OCCUPATIONAL

Learning to Learn

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to use this competence in personal and professional life by gaining life-long learning and inquiry.
4
2
Students will be able to execute projects by using historical knowledge about Fashion and Textile Design.
1

OCCUPATIONAL

Communication & Social

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Students will be able to defend the design using appropriate presentation and communication techniques during the project process and presentation.
5
2
Students will be able to search foreign source and produces written and oral works related to his/her field.
2

OCCUPATIONAL

Occupational and/or Vocational

Programme Learning Outcomes Level of Contribution
0 1 2 3 4 5
1
Within the framework of social, cultural, scientific and ethical values, students will be able to design unique products in interdisciplinary fields such as clothing, weaving, textile, printing and pattern design.
5
2
Students will be able to organize his/her own fashion collection using computer-aided design programs for innovative and sustainable fashion.
5
3
Students will be able to develop alternative design proposals to make brand management and operation more efficient and improve.
2

WORKLOAD & ECTS CREDITS OF THE COURSE UNIT

Workload for Learning & Teaching Activities

Type of the Learning Activites Learning Activities (# of week) Duration (hours, h) Workload (h)
Ders 14 4 56
Derse Ön Hazırlık ve Ders Sonrası Pekiştirme 13 3 39
Arazi Çalışması 0 0 0
Grup Çalışması / Ödevi 0 0 0
Laboratuvar 0 0 0
Okuma 0 0 0
Ödev 0 0 0
Proje Hazırlama 0 0 0
Seminer 0 0 0
Staj 0 0 0
Teknik Gezi 0 0 0
Web Tab. Öğrenme 0 0 0
Uygulama 0 0 0
Yerinde Uygulama 0 0 0
Mesleki Faaliyet 0 0 0
Sosyal Faaliyet 0 0 0
Tez Hazırlama 0 0 0
Alan Çalışması 0 0 0
Rapor Yazma 0 0 0
Final Sınavı 1 4 4
Final Sınavı Hazırlığı 5 3 15
Ara Sınav 1 4 4
Ara Sınav Hazırlığı 5 3 15
Kısa Sınav 0 0 0
Kısa Sınav Hazırlığı 0 0 0
TOPLAM 39 0 133
Total Workload of the Course Unit 133
Workload (h) / 25.5 5,2
ECTS Credits allocated for the Course Unit 5,0